
We mochten er al een tijdje naar kijken en inmiddels is de feature ook live gegaan: Benchmarking. Deze feature maakt het mogelijk om data van je eigen site te vergelijken met andere sites in jouw branche. Voordat je hier gebruik van kunt maken zul je aan moeten geven of je je eigen data ook beschikbaar stelt voor deze benchmarks.
Google geeft heel duidelijk aan deze data niet per site te delen, alle data wordt per vertical gegroepeerd en verspreid. Toch zal dit voor een aantal partijen een definitieve reden zijn om geen Google Analytics te gebruiken. Google heeft al veel data, en als ze dat dan ook gaan verspreiden onder concurrenten.
Wanneer je aangeeft je data te willen delen kun je voor 2 opties kiezen: delen met concurrenten en delen met andere Google diensten. De eerste optie is voor de benchmarking en de laatste om integratie met andere tools mogelijk te maken. De Google Conversion Optimizer kan zo gebruik gaan maken van data die je site genereert. Op die manier worden beide tools geïntegreerd, een veel gevraagde mogelijkheid.
Persoonlijk vind ik het benchmarken een leuke feature om trends in de markt te weerspiegelen op je eigen data. Maar verkijk je niet op absoluut gezien hogere of lagere getallen. Elke site heeft een andere propositie, layout, doel, enz, enz. Een hoger weigeringspercentage hoeft dus niet per definitie slechter te zijn. Kijk dus vooral naar de trends.
Wie gaat zijn data ook delen? En wat vinden we van de nieuwe benchmarking feature?