Syndicatie

1 maart 2008, 05:58

{title}Nadat de eerste biedingen op de voetbaluitzendrechten niet het gewenste europerspectief brachten, heeft de Eredivisie CV, geheel conform de verwachting een tweede sessie nodig gehad om überhaupt iets van een voorstel aan de clubs te kunnen doen. Nog los van de uitkomst daarvan lijken de belangen van de (top)clubs steeds minder gediend met de traditionele verkoop van losse pakketten aan verschillende marktpartijen.

De huidige voorzichtige biedingen kunnen de Eredivisie CV ook getotaliseerd nog niet boeien en de vraag is inmiddels of er überhaupt nog serieuze losse kavels of pakketen verkocht zullen worden. De som der delen is in dit geval minder dat het geheel, waardoor alleen een doordachte combinatie van belangstellende partijen in staat zal zijn de gewenste ondergrens van pakweg zestig miljoen gegarandeerde euro’s per seizoen te bieden. De groei moet dan verder komen uit de verdere vermarkting van ‘live wedstrijden’, voetbalbeelden in HD kwaliteit, marktconforme inkomsten uit internationale verkoop en meerdere mobiele distributiemodellen waaronder KPN promesse DVB-H.

Een belangrijk gevolg van deze veranderingen in het businessmodel van de Eredivisie CV zal het gedeelde risico zijn dat men in dat geval zal moeten nemen. ‘Shared revenues’ zullen in de nieuwe verhouding met de exploitanten niet meer uit te sluiten zijn. Van de traditionele ‘koude’ verkoop van losse voetbalpakketten naar een betrokken partnership voor langere periode (5 jaar), waarbij de synergie gevonden moet worden in gecombineerde exploitatievormen. Samenvattingen voor meerdere kijkmomenten, live voetbal in zeker drie smaken en nieuwe producties van voetbalrelevante content maken de revival van een voetbalkanaal weer opportuun. Techniek, tijd en markt lijken in tegenstelling tot 1996, het jaar dat Sport 7 van start en weer onder ging, nu echt rijp.

Deze nieuwe benadering zal voor de Eredivisie CV, na lang wikken en vooral wegen, de enige manier blijken te zijn om de evidente waarde van Eredivisiecontent maximaal te kunnen exploiteren. Het gaat buiten de rolverdeling tussen de clubs en de beoogde partners dus vooral om de consensus. Hoe goed kan de Eredivisie CV een business-propositie configureren, waarin kabelmaatschappijen, satelliet- en etherexploitanten elkaar versterken in plaats van beconcurreren? Is men bijvoorbeeld in staat de belangrijkste bieder uit de eerste ronde, kabelsyndicaat Zesko, te laten samenwerken met UPC of KPN? Voor de achterban van PSV en Ajax is UPC heel belangrijk en de KPN is weer partner voor de clubkanalen. Voor de Eredivisie CV en haar partners is kabelaar UPC ook noodzakelijk om maximale distributie van het voetbalkanaal te realiseren, mocht dat er echt gaat komen. Bovendien UPC dochter Chellomedia begrijpt met Sport 1 ook wel een beetje waar het om gaat. Er zijn verder absoluut passende gebruikersmotieven te ontwikkelen die behoren bij de verschillende consumptiemomenten en vooral de distributievormen. Achter een televisie verwacht de voetbalconsument immers andere content dan via het internet, een mobiele telefoon of tijdens het nuttigen van een happy meal bij McDonalds om maar is een dwarsstraat te noemen. En dat moet dan leiden tot een nieuwe effectieve mediagrid.

Wie verder nog aan zo’n alliantie zal willen deelnemen, is een andere belangrijk vraagstuk. Gaat men wellicht in zee met een financiële partij, is John de Mol of een andere marketingcombinatie nog geïnteresseerd en wat gebeurt met de samenvattingen die mediawettelijk op een open net moeten worden uitgezonden? Uiteraard zullen de NOS, RTL Nederland en SBS Broadcasting belangstelling hebben voor ‘het bord op schoot’, maar kunnen of willen zij voldoen aan de inspanningsverplichting die de andere partners aan hen op zullen leggen? Er is zonder twijfel behoefte aan een goed georganiseerd marketingvehikel dat de komende jaren gaat zorgen voor een compensabele omzet in het post-Talpa en Tele2 tijdperk. Door zorgvuldig opgebouwde nieuwe klandizie en vernieuwde ook internationale commerciële waarde moeten de gaten die nu in de exploitatie zijn gevallen, worden gedicht. Waarde die onmiskenbaar aanwezig is maar slechts in een collectief tot exploitatie kan komen. Ook de voetbalmarkt maakt kennis met het belang van syndicatie…

Column Broadcastmagazine

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!