Over SEO-campagnes en inbreuk op merkenrecht

Over SEO-campagnes en inbreuk op merkenrecht

Ict-jurist Arnoud Engelfriet schreef gisteren op Netters.nl dit bijzonder uitgebreide en lezenswaardige artikel over SEO-campagnes en merknamen ‘SEO op andermans merknaam’. Voer voor marketeers, want er wordt nog wel eens inbreuk gemaakt op het merkenrecht in marketingcampagnes.

En merkhouders, die zijn er meestal niet al te blij mee als een marketeer er met zijn merknamen vandoor gaat in zijn campagnes. Er wordt regelmatig over geprocedeerd, in zijn verhaal (+2000 woorden) geeft Engelfriet daar meerdere voorbeelden van. Andermans merknaam gebruiken in je domeinnaam is vrijwel altijd inbreuk op het merkrecht. Maar niet altijd.

Engelfriet schrijft: ‘In bijvoorbeeld de Ariel-zaak probeerden Proctor & Gamble de domeinnaam Ariel.nl op te eisen omdat deze inbreuk zou maken op haar merkrecht voor het wasmiddel Ariel. Dat lukte niet, omdat de gedaagde de site puur als persoonlijke homepage gebruikte en daarbij toevallig gekozen had voor het Hebreeuwse woord voor leeuw.’

Maar tegenwoordig tikt iedereen die op zoek is naar een site een trefwoord in in Google. Mooi case dus ook, is de rechtzaak tussen VNU (uitgever van Intermediair) tegen Monsterboard. Monsterboard zette in een Adwords-campagne het woord ‘intermediair’ in. Immers, de vacaturesite kún je zien als een soort tussenpersoon. Tussen werkzoekenden en werkgevers. VNU niet blij, voor de rechter ermee. Want, dacht VNU, wij hebben een beschermde naam. Niks ervan, schrijft Engelfriet: ‘Je bescherming is natuurlijk wel beperkt tot die producten waar je naam onderscheidend voor is.’ VNU trok aan het kortste eind.

Ere die ere toekomt, in Engelfriets lijvige stuk barst het van de leuke voorbeelden. Lees het hele stuk daarom op Netters.nl. Voor wie daar geen zin in of tijd voor heeft: hieronder nog even de bottomline:

‘Andermans merk gebruiken mag, mits je dat maar op een zakelijke manier doet in het kader van verkoop van de merkproducten in kwestie. Presenteer jezelf ook niet als dealer of erkende verkoper als je dat niet bent. Noem de merknaam als merknaam en vermijd iedere suggestie dat het zou gaan om een soortnaam.’


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.