ReclameReview: Adidas

20 februari 2008, 11:40

Een geweldig mooie commercial van Adidas met oprichter Adi Dassler in de hoofdrol.

Credits:

Bureau: 180 Amsterdam

Creatie: Samuel Coleman & Dario Nucci

Creative director: Andy Fackrell, Richard Bullock

Strategie: Alison Stewart, Martin Buckley

Productie: Cat Reynolds

Digital: Pierre Wendling, Lyall Coburn, Peter Bassett

Regie: Martin Krejci (Stink)

Editor: Filip Malasek

Postproductie: Glassworks, The Mill

Geluid: Grand Central, London

Muziek: Agoraphone / Soundsquare

Voor:

Ik heb bewust de lange versie van de commercial geplaatst omdat ik hem zo mooi vind. Adi Dassler wordt door middel van klei weer tot leven gewekt in deze minidocumentaire over Adidas. Het verhaal op zich is natuurlijk indrukwekkend genoeg, maar het is altijd moeilijk om dit goed over te brengen. Naar mijn mening is dit een prima manier van Adidas om hun corporate imago te versterken: door te vertellen wat je in de loop der jaren al hebt bereikt.

Tegen:

Engels met een Duits accent…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Willem L

    Mooi iid. Zo’n schoenmaker in een simpel kantoortje/werkplaats roept natuurlijk veel sympathie op. Meer dan een multi national in een fancydancy hoofdkantoor met fabrieken in lageloonlanden. Omdat het verhaal (waarschijnlijk) echt is, is dit dan ook helemaal goed.


    20 februari 2008 om 13:56
    Peter_S

    Voor degenen die het nooit geweten hebben: De broer van Adi Dassler, Rudolf Dassler, is de oprichter van Puma (1948), dat ook in Herzogenaurach gevestigd is, samen ooit begonnen, maar kregen ruzie.

    De een begon Adidas de ander Puma.

    Video is erg cool, verhaal wat aangepast…


    20 februari 2008 om 14:12
    Piet

    Erg leuk ja. Ook een grappig contrast dat Adidas zich op het verleden richt terwijl Puma met de laatste reclame naar de toekomst kijkt (die reclame over voetballers met robotbenen)


    20 februari 2008 om 16:31
    MaartenThuisen

    Ik vond het een zeer goede reclame! Was deze trouwens ook niet al opgenomen in de viralfriday van vorige week?


    20 februari 2008 om 17:25
    Niek ten Hoopen

    @Martin: Daar staat mij inderdaad ook iets van bij… heb ‘m in elk geval vorige week voorbij zien komen 🙂


    20 februari 2008 om 23:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!