Reclamecode schiet op internet tekort
Althans, dat is de kop waarmee Adformatie afgelopen week opende. Aanleiding was een dossier over digitale marketing voor kinderen (pdf) van de Stichting Mijn Kind Online, een initiatief van KPN en Ouders Online.
In de Nederlandse Reclamecode moeten meer regels worden vastgelegd voor digitale reclame. Voor kinderen zijn commerciele uitingen in de ‘nieuwe media’ moeilijk te herkennen. Daarom moeten er in de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) (onderdeel van de Reclame Code Commissie) specifieke regels komen voor adverteren in online game-omgevinge, virtuele werelden en sociale netwerken voor kinderen aldus Remco Pijpers van de Stichting Mijn Kind Online. Zowel de Reclamecode (pdf) als de Jeugdreclame Wijzer (pdf) van de Stichting Reclame Rakkers schieten volgens Pijpers ernstig tekort.
Afgelopen week was er opvallend veel belangstelling voor het dossier in de media, politiek en de reclamebranche. Vanuit de politiek heeft de SP in de Tweede Kamer vragen (pdf) gesteld over misleidende reclame op websites voor kinderen. Hans Hillen van CMC, het platform voor commerciële communicatie, wijst alle kritiek van de hand en noemt Reclame Rakkers het antwoord van de markt. Roderick den Daas sprak namens het IAB, de branchevereniging voor online advertising, in het radioprogramma Radio Online en gaf aan in gesprek te willen met de Stichting Mijn Kind Online.