Trends in zoekmachine marketing

30 januari 2008, 10:51

In het kader van het zoekmachine marketingcongres Speld in de Hooiberg dat morgen zal plaatsvinden in Media Plaza Utrecht, zal Peter van der Graaf een aantal facts & figures over zoekmachine marketing presenteren. Carla Yarzagaray van Google zal daarna haar visie geven over hoe de zoekmachine marketingmarkt zich zal ontwikkelen. Paul Aelen van Checkit plaatst vandaag op Molblog alvast een aantal ontwikkelingen die volgens hem belangrijk zijn:

  • Professionalisering aan de kant van de klanten (inhouse)
  • Marketing wordt Search centric (centrale middel in de mediamix)
  • Software wordt basis van Search, expertise maakt het onderscheid
  • Opkomst Social Search
  • Opkomst Audio Search

Toeval of niet, gisteren kreeg ik van Michel Bieze (student Universiteit van Twente) het verslag Zoekmachine marketing trends 2008 dat hij samen met Peter Schinkel van Indenty (Gladior) heeft geschreven (zie ook kritische kanttekeningen van Peter Olsthoorn).

Ben benieuwd wat volgens jullie de belangrijkste trends zijn op gebied van zoekmachine marketing.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Robert

    Waarom opkomst audio search? Ik zou eerder denken aan opkomst van total search (dus niet alleen tekst maar ook audio, video, images, etc).

    Verder onderschrijf ik dat search steeds meer centraal zal komen te staan in de (online) middelenmix!


    30 januari 2008 om 11:32
    Hanzel

    Google gaf zelf al aan dat ze meer gaan sturen op actualiteit. Of te wel: sites die dagelijks relevant nieuws brengen krijgen betere posities binnen Google. Ennuh…. is local search al weer over gewaaid dan? Ik hoop het niet want de resultaten binnen Google zijn op dit vlak ronduit slecht te noemen. Doordat bijna iedereen dit vergeet kunnen partijen als Ilocal daar mooi op inspringen! Tik maar eens marketingbureau rotterdam in………..


    30 januari 2008 om 13:20
    kappenburg

    en vertical search 😉


    30 januari 2008 om 14:33
    Tim Huijbers

    Een belangrijke trend lijkt me trouwens het mobiel internetten. Ik ben erg benieuwd wanneer dit echt eens door gaat zetten en niet blijft hangen in WAP achtige fases.

    Natuurlijk is het nu wel al in gebruik, maar ik doel juist op de acceptatie door de massa. Dus d’ruit met GPRS en UMTS, tijd voor snel internet via mobiel/pda en het beschikbaar hebben van alle mogelijkheden die je ook achter je pc hebt…

    Klinkt ietwat utopisch.


    30 januari 2008 om 15:10
    Ronald van Klooster

    search zal steeds meer centraal zal komen te staan in de (online & offline) middelenmix! Niet alleen online! vergeet niet de impact van offlline op search. offline herie maken en online afvangen. Je ziet dat search een grote rol speelt.

    zag zelfs een online buro die op zijn website zegt dat offline marketing voorbij is. Ga de naam maar niet noemen. 🙂


    30 januari 2008 om 18:32
    Keesjan Deelstra

    in aanvulling op punt 1:

    zoekmachine marketing bureaus bieden steeds minder producten aan en steeds meer advies. Ook kennisoverdracht speelt een steeds belangrijkere rol.

    in aanvulling op punt 2:

    alhoewel marketing search centric wordt zien we dat traditionele recalme en mediaburaus de boot in 2008 definitief hebben gemist. Er ontstaat een steeds grotere scheiding tussen on en offline bureaus.

    Naast genoemde punten zou ik willen toevoegen dat adverteerders in 2008 de stijgende Adwords kosten inderdaad te lijf gaan met bidmanangement tools maar daarnaast ook de ROI waarde van organic search leren kennen en daar meer op inzetten door niet alleen marketing centric search campagnes op te zetten maar ook website centric search. Dit betekend dat relatief goedkoop zoekgedrag onderzoek de input voor de opzet en uitbouw van websites en portalen wordt.


    30 januari 2008 om 19:07
    media

    @Keesjan: wat is je verwachting als straks alle partijen werken met bidmanagementsystemen?


    30 januari 2008 om 19:17
    Keesjan Deelstra

    @Marco: Gelukkig werken goede biedingssystemen zo dat ze elkaar niet in een biedoorlog trekken. Natuurlijk is het zo dat het voordeel van de biedsoftware weer verdwijnt als alle partijen er gebruik van maken. De ‘strijdt’ zal zich dan verplaatsen naar steeds slimmere beidingsregels om de ander te verslaan. Als alles zo geperfectioneerd is als op de beurs gaat het gewoon weer om diegene die het meeste klantwaarde ‘maakt’ van een klik. En natuurlijk zijn de kosten van de Adwords campagnes wel gedaald, als is goede bidmanagment erg duur. Je briks bedrijfsvoering bepaalt dan uiteindelijk weer wat je verdient op een klant, dus op een klik. Daartussen zit natuurlijk de hele conversie optimalisatie op de site die weer met usability te maken heeft.


    30 januari 2008 om 21:06
    gerben

    @pvdgraaf ik zeg succes…. je hebt je aan je belofte gehouden neem ik aan?


    30 januari 2008 om 22:17
    Bart Suichies

    Naast genoemde punten zou ik willen toevoegen dat adverteerders in 2008 de stijgende Adwords kosten inderdaad te lijf gaan met bidmanangement tools maar daarnaast ook de ROI waarde van organic search leren kennen en daar meer op inzetten door niet alleen marketing centric search campagnes op te zetten maar ook website centric search. Dit betekend dat relatief goedkoop zoekgedrag onderzoek de input voor de opzet en uitbouw van websites en portalen wordt.

    Je bedoelt dat er eindelijk sites worden gemaakt waar daadwerkelijk waarde wordt toegevoegd voor consumenten? Het moet niet veel gekker worden met dat SEM hoor 😉


    31 januari 2008 om 12:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!