Trends in zoekmachine marketing

Trends in zoekmachine marketing
In het kader van het zoekmachine marketingcongres Speld in de Hooiberg dat morgen zal plaatsvinden in Media Plaza Utrecht, zal Peter van der Graaf een aantal facts & figures over zoekmachine marketing presenteren. Carla Yarzagaray van Google zal daarna haar visie geven over hoe de zoekmachine marketingmarkt zich zal ontwikkelen. Paul Aelen van Checkit plaatst vandaag op Molblog alvast een aantal ontwikkelingen die volgens hem belangrijk zijn:
  • Professionalisering aan de kant van de klanten (inhouse)
  • Marketing wordt Search centric (centrale middel in de mediamix)
  • Software wordt basis van Search, expertise maakt het onderscheid
  • Opkomst Social Search
  • Opkomst Audio Search
Toeval of niet, gisteren kreeg ik van Michel Bieze (student Universiteit van Twente) het verslag Zoekmachine marketing trends 2008 dat hij samen met Peter Schinkel van Indenty (Gladior) heeft geschreven (zie ook kritische kanttekeningen van Peter Olsthoorn).

Ben benieuwd wat volgens jullie de belangrijkste trends zijn op gebied van zoekmachine marketing.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Waarom opkomst audio search? Ik zou eerder denken aan opkomst van total search (dus niet alleen tekst maar ook audio, video, images, etc).

    Verder onderschrijf ik dat search steeds meer centraal zal komen te staan in de (online) middelenmix!

    geplaatst op
  • Google gaf zelf al aan dat ze meer gaan sturen op actualiteit. Of te wel: sites die dagelijks relevant nieuws brengen krijgen betere posities binnen Google. Ennuh.... is local search al weer over gewaaid dan? Ik hoop het niet want de resultaten binnen Google zijn op dit vlak ronduit slecht te noemen. Doordat bijna iedereen dit vergeet kunnen partijen als Ilocal daar mooi op inspringen! Tik maar eens marketingbureau rotterdam in...........

    geplaatst op
  • en vertical search ;)

    geplaatst op
  • Marco je bent me net voor! Ik kreeg dit in de mail maar had net pas tijd om m'n artikel (Zoekmachine marketing onderzoek 2008met een samenvatting te schrijven :).

    Maar goed, na het spammen ook nog een fatsoenlijke reactie; het onderzoek heb ik nog niet compleet kunnen lezen. Maar na het goed gescand te hebben en een samenvatting te hebben geschreven ga ik het toch zeker lezen omdat er veel interessants in staat.

    Veel is voor de doorgewinterde SEM'mer al bekend, maar hier en daar staan wel wat ideeen die niet alleen voor de 'newbee' interessant zijn.

    Mede was het interessant omdat mijn naam er in voor komt, dus het rapport is zowieso al boeiend ;).

    geplaatst op
  • Een belangrijke trend lijkt me trouwens het mobiel internetten. Ik ben erg benieuwd wanneer dit echt eens door gaat zetten en niet blijft hangen in WAP achtige fases.

    Natuurlijk is het nu wel al in gebruik, maar ik doel juist op de acceptatie door de massa. Dus d'ruit met GPRS en UMTS, tijd voor snel internet via mobiel/pda en het beschikbaar hebben van alle mogelijkheden die je ook achter je pc hebt...

    Klinkt ietwat utopisch.

    geplaatst op
  • search zal steeds meer centraal zal komen te staan in de (online & offline) middelenmix! Niet alleen online! vergeet niet de impact van offlline op search. offline herie maken en online afvangen. Je ziet dat search een grote rol speelt.

    zag zelfs een online buro die op zijn website zegt dat offline marketing voorbij is. Ga de naam maar niet noemen. :-)

    geplaatst op
  • in aanvulling op punt 1:
    zoekmachine marketing bureaus bieden steeds minder producten aan en steeds meer advies. Ook kennisoverdracht speelt een steeds belangrijkere rol.
    in aanvulling op punt 2:
    alhoewel marketing search centric wordt zien we dat traditionele recalme en mediaburaus de boot in 2008 definitief hebben gemist. Er ontstaat een steeds grotere scheiding tussen on en offline bureaus.

    Naast genoemde punten zou ik willen toevoegen dat adverteerders in 2008 de stijgende Adwords kosten inderdaad te lijf gaan met bidmanangement tools maar daarnaast ook de ROI waarde van organic search leren kennen en daar meer op inzetten door niet alleen marketing centric search campagnes op te zetten maar ook website centric search. Dit betekend dat relatief goedkoop zoekgedrag onderzoek de input voor de opzet en uitbouw van websites en portalen wordt.

    geplaatst op
  • @Keesjan: wat is je verwachting als straks alle partijen werken met bidmanagementsystemen?

    geplaatst op
  • @Marco: Gelukkig werken goede biedingssystemen zo dat ze elkaar niet in een biedoorlog trekken. Natuurlijk is het zo dat het voordeel van de biedsoftware weer verdwijnt als alle partijen er gebruik van maken. De 'strijdt' zal zich dan verplaatsen naar steeds slimmere beidingsregels om de ander te verslaan. Als alles zo geperfectioneerd is als op de beurs gaat het gewoon weer om diegene die het meeste klantwaarde 'maakt' van een klik. En natuurlijk zijn de kosten van de Adwords campagnes wel gedaald, als is goede bidmanagment erg duur. Je briks bedrijfsvoering bepaalt dan uiteindelijk weer wat je verdient op een klant, dus op een klik. Daartussen zit natuurlijk de hele conversie optimalisatie op de site die weer met usability te maken heeft.

    geplaatst op
  • @pvdgraaf ik zeg succes.... je hebt je aan je belofte gehouden neem ik aan?

    geplaatst op
  • @Tim
    Bedankt voor de heldere samenvatting op je site. We hebben met dit rapport getracht een beeld te geven van de verschillende experts in de markt.

    @Keesjan
    Je ziet inderdaad dat SEM bureaus steeds meer gaan adviseren. Daarnaast zie je dat enkele bureaus zich aan het verbreden zijn met andere vormen van online marketing om zo een totaalpakket te kunnen bieden, terwijl andere bureaus zich juist verdiepen en dé specialist op één vlak willen worden. Deze trend zal zich komend jaar naar verwachting verder voortzetten.

    geplaatst op
  • Naast genoemde punten zou ik willen toevoegen dat adverteerders in 2008 de stijgende Adwords kosten inderdaad te lijf gaan met bidmanangement tools maar daarnaast ook de ROI waarde van organic search leren kennen en daar meer op inzetten door niet alleen marketing centric search campagnes op te zetten maar ook website centric search. Dit betekend dat relatief goedkoop zoekgedrag onderzoek de input voor de opzet en uitbouw van websites en portalen wordt.


    Je bedoelt dat er eindelijk sites worden gemaakt waar daadwerkelijk waarde wordt toegevoegd voor consumenten? Het moet niet veel gekker worden met dat SEM hoor ;)

    geplaatst op
  • Ik denk dat een aantal stellingen te kort door de bocht zijn. Er worden voorspellingen gedaan voor de komende 5 jaar, wat niet realistisch is in een markt die ontzettend snel veranderd. Ook zijn er een aantal quotes vanuit mijn marktonderzoek zoekmachinemarketing en artikelen wel erg zwart/wit neergezet, wat soms een vertekend beeld geeft.

    Het rapport is zeker niet slecht, maar de 'schreeuwerige' schrijfstijl en de stellige conclusies gecombineerd met de prominente koppeling met Indenty doen voor mij afbreuk aan de kwaliteit en betrouwbaarheid.

    Laat ik duidelijk zijn dat het verder een goed onderzoek is en dat het initiatief zeker bijdraagt aan het verder in kaart brengen van de markt van zoekmachinemarketing.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.