Top 25 websites volgens STIR

30 januari 2008, 06:20

Top 25 websites (Bron: STIR, december 2007)

De Stichting Internetreclame (STIR) publiceerde deze week haar cijfers over december 2007 (xls). STIR rapporteert maandelijks de bereikcijfers voor de websites die zijn aangesloten bij STIR. Let wel, grote websites als die voor Postbank en Rabobank (om een paar voorbeelden te noemen), zijn niet opgenomen in deze lijst.

Samen met Peter Wiegman zette Peter Olsthoorn de top 25 websites volgens STIR op een rij en vergeleken deze met de cijfers over december 2006 (xls). Marktplaats is op dit moment volgens STIR de website met het grootste bereik in Nederland (41% bereik bij 13 jaar en ouder) gevolgd door Startpagina (36,4%) en Hyves (35,1%). Sterkste stijgers in de top 25 zijn Marktplaats (+6,3%), Web-log.nl (+7,8%) en NOS (+7,5%). Opvallend is de daling in bereik van Messenger (-4,8%).

Olsthoorn merkt verder de forse groei op van de (publieke) omroepen. Wiegman zegt dat dit niet te danken is aan anders meten, maar aan meer succes van het leiden van mensen van tv-programma’s naar omroepsites (die steeds meer specifieke programmasites omvatten). De top 20 van publieke omroepsites op een rij:

Beriek Publieke Omroepsites (Bron: STIR, december 2007)

Bron: STIR

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    Patrick Bernhart

    Bereik (in STIR) van Schoolbank.nl in december 2006 was 9.3%, in december 2007 16.6%, dus stijging van 7.3%.


    30 januari 2008 om 08:43
    media

    @Patrick: dank voor de aanvulling! Had er recentelijk al een discussie over op Twitter; blijkbaar doet Schoolbank het nog steeds goed (en beter dan ik had verwacht). Is er wellicht een verschuiving geweest aan gebruikers? Heb het idee dat met name de jongeren massaal zijn overgestapt naar Hyves.


    30 januari 2008 om 08:55
    Patrick Bernhart

    @Marco: geen echte verschuiving, de groei komt met name van (oudere) jongeren, zie ook de STIR cijfers…


    30 januari 2008 om 09:33
    Frank

    ok grappig dat de TROS beter presteerd dan VARA, VPRO enz. Het zal met de bauer-cultuur te maken hebben.


    30 januari 2008 om 13:28
    loket

    Allereerst gefeliciteerd met de groei in het bereik Patrick. Zeer fraai! Het 2006-bereik van Schoolbank staat niet als zodanig in de rijtjes omdat Schoolbank toen nog onder Rosetta werd gemeten en in 2007 onder ilse media. STIR-technisch is dat dan een andere site . . .

    Volgende week wat meer macro-cijfers en output van de Establishement Survey 2007. Ziet er goed uit allemaal.

    @Frank: kan ook Radar zijn hè. Er is meer TROS dan Bauer 😉


    30 januari 2008 om 17:08
    media

    @Peter: heb jij inzicht in welke grote websites (die wellicht in de top25 van STIR zouden staan), we nu missen in deze lijst? Ik noemde al Postbank en Rabo, maar wellicht nog anderen?


    30 januari 2008 om 17:21
    loket

    @Marco: alle niet-planbare websites zoals Bol.com, Staatsloterij, NS e.d. en natuurlijk Google. Deze laatste doet niet mee omdat het geen tags wil toestaan van derden. Kijk anders even in het STIR Jaarboek. Daar staat de top 100 van de Internet Marktmonitor van STIR die alle websites meet in plaats van alleen de deelnemende websites.


    30 januari 2008 om 17:39
    media

    @Peter: da’s waar ook, in het STIR Jaarboek hebben jullie een top 100 staan; thx!


    30 januari 2008 om 17:43
    Paulo Lopes

    even nog een toelichting op de Publieke Omroep Websites Cijfers:

    In december bezocht de helft van Nederland één of meer pagina’s van de Publieke Omroep. Dat is een stijging van ruim 4% ten opzichte van november en daarmee is de PO op drie na grootste domein.

    Net als voorgaande maanden is PO groter dan Adlink, Microsoft en Marktplaats! Belangrijk om in ogenschouw te nemen is wel dat Hotmail al enkele maanden niet wordt meegenomen in het STIR-onderzoek, vanwege fouten in de codering.

    De stijging van 4% ten opzichte van november is mede dankzij het hogere bereik van radio2.nl, 3fm.nl, boerzoektvrouw.nl en ster.nl.

    De grote stijger van december op Omroepdomein zijn IKON, KRO en Ster. Teleacnot werd deze maand weer opgenomen in het onderzoek, vorige maand waren er problemen met de teller, vandaar het verschil in bereikcijfers.

    Radio2.nl steeg in bereik van 4,4% in november naar 6,5% in de maand december door het stemmen op de top2000, in de doelgroep 25-54 jaar was het bereik zelfs 8,4%. In absolute aantal zijn dit 886.000 unieke bezoekers (13+).

    Ook 3fm.nl is gestegen in bereik ten opzichte van vorige maand door de Serious Request actie, het bereik van deze site steeg van 2,4% in november naar 5,7% in december. De site trok dus meer dan 2 keer zoveel unieke bezoekers. In absolute aantal zijn dit 777.000 unieke bezoekers (13+).

    De Ster-site trok in de maand december 652.000 unieke bezoekers, wat overeenkomt met een bereik van 4,8%.

    Niet alleen op televisie is Boer zoekt vrouw een succes, de website heeft in de maand december een uniek bereik van 2,6%

    In het ster netwerk trekt uitzendinggemist nog steeds de meeste bezoekers in de doelgroep 25-54 jaar (9,6%), gevolgd door radio2.nl en 3fm.nl. Uitzendinggemist trekt in december minder unieke bezoekers dan in november (11,1%) in de doelgroep 25-54 jaar.


    31 januari 2008 om 07:37
    Paulo Lopes

    overigens scoort een website als http://www.babyboom.nl ook erg goed tijdens de TV uitzendperiode meer dan 2 miljoen pageviews en +/- 900.000 unieke bezoekers.

    Dit zijn cijfers die dan bij STIR individueel niet naar boven komen..


    31 januari 2008 om 07:47
    Edouard

    Dus, wanneer we deze cijfers moeten geloven zijn er meer mensen die een telefoonnummer zoeken (telefoongids) dan het nieuws volgen (Nu.nl en Telegraaf.nl)?


    4 februari 2008 om 07:42
    loket

    @Edouard: nieuws volgens kan op veel meer plekken dan telefoonnummers opzoeken.


    4 februari 2008 om 07:45
    John

    Mooi en duidelijk overzicht. Ik denk dat de interactieve chatportal van chatkantoor.nl hier volgend jaar zeker bij zal staan. Knap van Marktplaats 🙂


    4 februari 2008 om 07:54
    Edouard

    @ Peter,

    Inderdaad! ik volg de hele dag het nieuws op kantoor via de TV en de Radio.

    Maar gelukkig kan ik online telefoonnummers opzoeken.


    4 februari 2008 om 07:54
    loket

    @Edouard: ik bedoel ook online. daar heb je ook veel meer nieuwssites dan telefoonnummersites.


    4 februari 2008 om 08:23
    Edouard

    @ Peter,

    Dan nog, ik blijf het merkwaardig vinden.

    Hoe vaak zoek jij een telefoonnummer online? En hoe vaak kijk je op Nu.nl of de Telegraaf?

    Of is het bereik in het overzicht het absolute bereik van een titel in zijn eigen umfeld?

    In dat geval is het appels met peren vergelijken.

    Ik zou er tevens voor willen pleiten dat het bereik van nieuwsportals in zijn totaal wordt vermeld.

    De adverteerder / mediaplanner die naar bereik kijkt krijgt op deze manier een vertekend beeld.

    (oude discussie meen ik)

    Maar goed, maandagochtend drukte en de nieuwssites al weer gescanned. Tijd om aan het werk te gaan.


    4 februari 2008 om 08:48
    Hans Voorn

    Volgend jaar staat http://www.Jaap.nl er ook tussen!


    5 februari 2008 om 20:38
    Jerry Houtman

    @marco

    Over wat voor doelgroep zijn deze cijfers uitgedraaid? Als ik een top 25 van 2007 uitdraai (totaal 13+) staat Hyves over heel 2007 op 6 en de Telefoongids op 3….


    8 februari 2008 om 10:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!