Traffic4u lanceert Search Index

25 januari 2008, 10:39

Klikprijzen Google advertenties in Travel branche stijgen t.o.v. 2006

Zoekmachine marketingbureau Traffic4u lanceert de Traffic4u Search Index. Dit is een index van de gemiddelde kosten per klik op een advertentie in Google. De index is ontwikkeld om te voorzien in de behoefte van adverteerders aan inzichten in de Nederlandse zoekmachine advertentie markt.

De index wordt bepaald voor verschillende branches, waarvan de Travel branche de eerste is. Aan de hand van deze index bespreekt Traffic4u ontwikkelingen in verschillende branches op het gebied van adverteren in zoekmachines. Traffic4u publiceert het rapport met de uitkomsten van de index vier keer per jaar.

De Traffic4u Search Index laat zien dat de kosten per klik voor een Travel advertentie in Google in het tweede halfjaar met 18,15% gestegen zijn ten opzichte van dezelfde periode in 2006. In Q4 zijn de kosten per klik echter het laagst van alle vier kwartalen in 2007. Bekijk het rapport ‘Travel Q4 2007’.

De Traffic4u Search Index is een beschrijvend model dat kan worden gebruikt ter vergelijking of evaluatie van advertentiecampagnes in zoekmachines in Nederland. De campagnes die deel uitmaken van de Traffic4u Search Index zijn advertentiecampagnes in het zoeknetwerk van Google in Nederland, die in het beheer zijn van Traffic4u. Voor de index van de Travel branche zijn meer dan 250 advertentiecampagnes opgenomen voor onder andere vluchten, pakketten en hotels.

Ben overigens wel benieuwd naar wat de gemiddelde kosten per klik nu waren. Iemand?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Marcel van der Laan

    Voor de index van de Travel branche zijn meer dan 250 advertentiecampagnes opgenomen voor onder andere vluchten, pakketten en hotels. Welke “travel” bedrijven hebben we het dan over? Toch een wereld van verschil tussen vluchten en hotels en zou het wel interessant vinden daar een onderscheid in te kunnen maken…


    25 januari 2008 om 11:21
    Joris

    Overigens valt of staat deze index natuurlijk met de kwaliteit van de medewerkers van Traffic4u. Hoe slechter de medewerkers des te meer er betaald zal worden voor de campagnes (omdat er dan niet slim geoptimaliseerd wordt). Overigens zal het ook erg van de ROI van de klanten afhangen hoeveel er geboden kan worden, dus ook dat kan de index negatief/positief beinvloeden. Ben benieuwd of ze daar allemaal rekening mee hebben gehouden bij Traffic4u?


    25 januari 2008 om 12:21
    Ronald van Klooster

    @Joris

    Ik mag er van uit gaan dat dit bij T4U wel goed zit. Zeg ik als concurrent! 🙂


    25 januari 2008 om 13:34
    webmaster

    Ik weet niet of hun klanten daar blij mee zijn. 250 campagnes is vrij weining en als ik kijk naar gebruikte zoekwoorden en een match van de klanten van Traffic4u zie ik dat zo´n 80% van de zoekwoorden overeenkomen met Booking, Transavia, World Ticket Center en Ebookers. Uiteraard is dat slechts een kleine steekproef en val me er niet op aan dat het niet representatief is maar wel opvallend te noemen en geeft te denken. Zo kan iedere concurrent van deze spelers toch vrij concurrentiegevoelige informatie zien. Ik hoop dat Traffic4u dit juridisch goed heeft afgedekt, persoonlijk zou ik er als klant niet blij van worden als mijn gegevens op deze manier zou worden gebruikt. Kunnen we dit niet als totale branch doen, wellicht onder toezicht van IAB?


    25 januari 2008 om 14:06
    Andrei Westerink

    @Marcel: goede opmerking, maar we hebben gekozen om travel breed te bekijken en (nog) niet verder te specificeren.

    @Marco: we zijn van mening dat deze CPC index een goede weergave is van de trends in de markt. Bij het CPA model spelen er te veel factoren mee om een goede branche brede index te kunnen maken.

    @webmaster (waarom anoniem?): onze klanten zijn goed geïnformeerd en de formule van de index is dusdanig samengesteld dat er geen specifieke klantdata uit te halen is.


    25 januari 2008 om 14:58
    chi666

    Fantastisch initiatief, maar….

    wat ik me afvraag is hoe relevant het is om enkel een branche te bekijken. Volgens mij is dat namelijk een probleem bij adwords en CPC prijzen.

    Simpel voorbeeld. Een term als J2EE kost euro’s om een beetje positie te krijgen, vanwege alle arbeidsmarkt mensen. Met een gemiddelde CTH (cost to hire) van 12.500 euro kan je ook best een behoorlijke CPC betalen!

    Echter, voor projecten ligt die marge lager en als ik een J2EE congres met 150 euro entree wil organiseren kan ik nooit meer dan 25 tot 50 cent per klik betalen.

    Het is de hetrogene concurrentie die een probleem vormt in adwords, doorgaans.

    Volgens mij zouden (groepen) van zoekwoorden daarom nuttiger zijn, bijvoorbeeld IT termen en zo.


    25 januari 2008 om 16:03
    Naravja van Tree

    Zou er niet heel groot “ADVERTORIAL” boven dit artikel horen te staan?


    26 januari 2008 om 19:02
    media

    @Naravja: Waarom? Internationaal bestaat al langer een search index, voor Nederland is er zeker behoefte aan een vergelijkbare index. Je kunt discussieren of dit de meest ideale opzet is, maar het blijft zeker een goed initiatief.


    26 januari 2008 om 19:09
    ssmeding

    Ik ben met Bas eens dat het werken van gemiddeldes per branche niet een volledig inzicht geven. Als je de cijfers wilt interpreteren moet je dus goed bedenken wat ze in de betreffende branche kunnen betekenen. En “Traffic4u-medewerkers” is een factor in dezen, maar nog meer de samenstelling en doelstellingen van het klantenbestand.

    Misschien is het zinnig om deze cijfers per branche uit te splitsen naar een aantal intenties. Zoals Bas zegt bij een technische term naar werving en promotie van evenementen.

    Verder denk ik dat Marco gelijk heeft dat dit niet puur reclame is voor T4U maar dat er echt behoefte is naar dit soort gegevens om de resultaten van campagnes te kunnen vergelijken. Misschien dat de discussie die erop volgde er voor kan zorgen dat er op termijn een onafhankelijke index komt met gegevens van meerdere bureaus…


    27 januari 2008 om 10:17
    chi666

    @Sint, je hebt soiso al een grote bias omdat het enkel SEO bureau klanten zijn. Daar zit al een groot verschil in met de ‘gewone gebruikers’ merk ik. Ik heb wel eens collega’s gehad die vrolijk tot 4 euro gingen bieden want anders zaten ze er niet bij… tja… rendement van 0 op zo’n moment, maar goed, andere discussie. Ik zou woordgroepen nemen en dan maakt het product dus niet meer uit, dat is namelijk in adwords zelf natuurlijk ook (deels) zo.

    En ik vind het zeker geen advertorial, ik vind dergelijke initiatieven erg goed en lovenswaardig. Vandaar ook mijn allereerste opmerking: fantastisch initiatief. En in zo’n open discussie kan je kijken waar het beter kan.


    27 januari 2008 om 13:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!