Affiliatemarketing UK in 2007 met 45% toegenomen

23 januari 2008, 05:55

Met een totale omvang van 3 miljard pond (ruim 4 miljard euro), wordt de groei van affiliatemarketing in de UK voor 2007 geschat op ca. 45 procent ten opzichte van vorig jaar. Affiliatemarketing is daarmee verantwoordelijk voor ca. 6,5 procent van de totale online verkopen in de UK die in 2007 uitkomen op 46,6 miljard pond (62,5 miljard euro). Dit blijkt uit de deze week gepubliceerde E-consultancy’s Affiliate Marketing Networks Buyer’s Guide (via: Affiliateblog.nl).

Linus Gregoriadis, verantwoordelijk voor het onderzoek van E-consultancy, merkt op dat de inzet van affiliatemarketing in de UK steeds meer regel is dan uitzondering: “Affiliate marketing continues to gain momentum because the performance-based model is so popular with advertisers. When the biggest consumer-facing brands in these industries do not have a well-defined affiliate strategy, it now tends to be an exception rather than the rule.”

Ook in Nederland wordt affiliatemarketing steeds vaker ingezet in de online middelenmix. Eind vorig jaar was ik positief verrast over de ontwikkelingen binnen deze tak van online advertising.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Mohamed Abarkan

    Affiliate marketing zal dit jaar ook een grote groei maken in Nederland. Het is een kwestie om steeds een model te ontwikkelen dat voor alledrie partijen goed werkt (affiliate, adverteerder en netwerk) i.p.v. bulk aan adverteerders binnen een bepaalde sector en afwachten wat de reactie van de affiliates is. Dit geldt vooral als het om CPA/CPL/CPC gaat. De modellen komen langzaam op gang. Retail werkt al decennia met dit soort modellen. Het ziet er goed uit voor 2008 iig!!


    22 januari 2008 om 23:58
    ewout@onedaycompany.nl

    Ik heb wat ervaring met Affiliate Marketing – en ik was niet erg onder de indruk van de resultaten. Het doel toen was vooral conversie, branche was financiele dienstverlening. Resultaten van affMark ging in deze campagne(s) niet boven die van een bannercampagne uit.

    Zijn er al resultaten te lezen/onderzoek gedaan, waarin de effectiviteit onderzocht wordt, wat do’s en don’ts zijn van AffMark, waar je op moet letten, voor welke branches het wel/niet werkt, etc, etc. ?

    Een geinteresseerde klant.


    23 januari 2008 om 07:00
    Bart Maas

    Ik denk dat het vooral doen is en zelf uitzoeken wat goed bij je bedrijf werkt. Wat voor de ene propositie goed kan werken, werkt voor de andere niet. Daarbij is onderscheidend vermogen en persoonlijk contact (ook hier) zeker belangrijk.


    23 januari 2008 om 07:26
    Stijn Kruijssen

    @ Ewout: Als je ROI op een bannercampagne even hoog was als op die van een affiliate marketing campagne dan heb je of een geweldige (en 90% korting op de ratecard) bannercampagne gehad óf er hadden iig dingen beter gekund bij de affiliate marketing campagne.

    Welke branches het wel/niet werkt? Wanneer je gelooft in je product en de consument ook, is affiliate marketing voor alle branches geschikt. B2B is hier misschien een lichte uitzondering op omdat hier affiliates schaars zijn.

    Een aantal do’s van aff. marketing (misschien voor de hand liggend maar toch):

    * Stel je pro-actief op. Kijk naar websites die je campagnes opnemen en help hen met tips over betere positie, betere advertentieteksten e.d. Bezoek (en post) zeker ook eens op Affiliate-Forum. Hier zitten misschien actief maar 100 affiliates, maar wel uit verschillende branches en grote spelers. Deze kunnen je van feedback voorzien.

    * Gebruik incentives, zowel result-based als event-based. Bijv: haal je in September 500 leads, dan ontvangt de affiliate een iPhone o.i.d. Event-based: in Januari gaat de vergoeding per vakantie-boeking omhoog van 4% naar 6%.

    * Hierop aansluitend: combineer incentives die je richting (potentiële) klant gebruikt zeker met incentives voor de affiliate en.. communiceer dit op tijd (maar niet te vroeg!). Als je als telecomaanbieder een extra 50 EUR kassakorting aan klanten en 20 EUR meer per sale aan affiliates geeft per 1 Februari, communiceer dat dan op 28 Januari. Affiliates kunnen zich hierop instellen, mailings klaarzetten e.d. Communiceer het niet al op 2 Januari, want dan zullen affiliates de hele maand Januari weinig meer voor je doen.

    * Blijf kijken naar conversieratio’s maar gooi affiliates nooit op 1 hoop. Een specifieke kleine website op jouw branche gericht haalt misschien 4 leads per maand met een hoge eCPC en een algemene nieuwsbrief 30 leads per maand met een lage eCPC. Je wil beide affiliates behouden dus roep niet tegen de nieuwsbrief-affiliate “je eCPC is kut” of tegen de specifieke website “je aantallen zijn kut”.

    * Zorg voor goed materiaal en durf hier geld aan uit te geven. Zelf banners maken is hartstikke leuk (deed het vroeger ook zelf), de buurjongen kan het ook voor 10 euro maar als je een professionele partij inschakelt zie je dat gewoon in conversie. Zorg wel dat je hier een goede briefing maakt en vraag ook aan affiliates waar zij behoefte aan hebben. Rectangles worden nu veel ingezet maar bij mailpartijen bijv. veel 500×500 uitingen.

    * Kijk bij de keuze van een netwerk naar referenties en (concurrende) campagnes. Een Tradedoubler zal absoluut sterk zijn als je een A-merk reisaanbieder bent, wil je proefabonnementen voor je tijdschrift werven zal Daisycon of Netdirect meer geschikt zijn.

    * Landingspagina’s zijn cruciaal! Zowel als het gaat om responseformulieren als om complete shopsites. Luister qua responseformulieren naar het Affiliatebedrijf; je hoeft het wiel niet 2x uit te vinden. Als het gaat om conversie/afhaak ratio’s op je webshop/site raad ik aan om daar een specifiek adviesbureau voor in te schakelen (al zijn veel van de do’s en don’ts op dat gebied ook zelf te bedenken).

    * Betaal wat je kan betalen! Als het je waard is voor een bepaalde lead 5 euro te betalen, betaal dan ook die 5 euro. Je kan denken: ik betaal 3 euro en bespaar 2 euro.. maar je zal minder leads behalen en als de concurrentie het dubbele betaald is dat zeker niet positief voor je affiliate programma. Uiteraard moet je eigen marge wel gezond blijven.


    23 januari 2008 om 08:28
    Langace

    Amen. Niks aan toe te voegen.


    23 januari 2008 om 08:41
    Paul Schoenmakers

    Nu nog wat meer transparantie in de Nederlandse Markt en het gaat de goede kant op voor 2008!

    @Marco; linkje van (via: affiliateblog.nl) linkt nu nog naar e-consultancy.


    23 januari 2008 om 09:01
    Emiel Kamzol

    Stijn Kruijssen: Wij hebben voor een groothandel van CD’s een aff marketing campagne opgezet. We hebben er ongeveer 2 jaar overgedaan om achter de meeste do’s & don’ts te komen. We zijn eigenlijk tot de zelfde conclusie’s gekomen. Wel is gebleken dat afhankelijk van het gebruikte netwerk de landingspagina grote invloed had op de conversies. We zijn nu zover dat we aan het experimenteren zijn met specifieke landingspagina’s iedere branche/netwerk krijgt zijn eigen specieke landingspagina. De eerste resultaten zijn al binnen en we zien nu al een relevante stijging in conversies. We zijn nu met de verschillende landingspagina’s aan het A/B testen. Vooral de affiliates vinden het erg leuk om hier aan mee te doen.


    23 januari 2008 om 09:03
    Mohamed Abarkan

    @ Wolff

    Dat verbaast mij, want wij kunnen op dit moment, in de financiële dienstverlening, meer leads leveren dan er vraag naar is binnen ons netwerk. Het is afhankelijk van de partij met wie je hebt samengewerkt. Sommige collega’s bieden zogenaamde affiliate software aan met begeleiding en advies. Hierin is het de bedoeling dat de adverteerder binnen het netwerk zelf zijn clubje van affiliates geïnteresseerd maakt (zoals Stijn verwoord) om Sales of Leads te (blijven) genereren.

    Andere bieden een campagne aan waar je afspraken kunt maken over aantallen, kwaliteit en dergelijk. Meestal worden deze in concepten verkocht. Hierin wordt nagedacht over de pagina, afzetkanalen etc.


    23 januari 2008 om 10:17
    Vincent H

    Goed verhaal Stijn


    23 januari 2008 om 13:43
    Luc van Poelje

    Sommige branches liggen voor op anderen. Maar het tij is niet te keren.

    Het ligt niet meer dan voor de hand dat met het meer op de hoogte komen van de mogelijkheden die internet technologie biedt, marketeers meer begrijpen en meer zullen kiezen voor de mogelijkheden “who make sense”. ROI is (as always) een voor de hand liggende.

    Wat levert een gemiddelde klant je op?

    Wat is die klant, of lead, of registratie, etc. je waard?


    23 januari 2008 om 15:38
    Langace

    @Luc, dat is niet te zeggen een lead voor een hypotheek heeft een andere waarde dan een lead voor een nieuwsbrief. Ook een Lead voor een BKR hypotheek is weer anders.

    e-mail adressen kan je inkopen tussen de 30 cent en de 3 euro… dat ligt aan met wie je zaken doet, waarvoor het is, hoeveel je wil inkopen (op een gegeven moment moet je meer gaan betalen om andere markten te berijken) etc etc


    23 januari 2008 om 16:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!