Pokeren om de voetbalrechten
SBS Broadcasting trekt zich terug uit de biedingen op de voetbalrechten, RTL Nederland doet een verdekt voorstel en de NOS kan niet anders dan een relatief laag bod doen op de samenvattingen uit de eredivisie. Het pokerspel heeft aangevangen. Het zal een drukte van jewelste zijn op de burelen van de Eredivisie CV waar directeur Alex Tielbeke de komende 4 weken als een volwaardig croupier de kaarten zal schudden om ze vervolgens half februari te verdelen onder de geïnteresseerde afnemers. Ondanks berichten over terughoudende belangstelling lijkt zich een droomscenario te voltrekken voor de clubs binnen de ECV die allen met belangstelling de eerste biedingen af zullen wachten.
Vanaf het moment dat in de markt bekend werd dat kabelcombinatie Zesko zich met de biedingen ging bemoeien ging er een commercieel belletje rinkelen bij de inkopers van RTL Nederland en SBS Broadcasting die hun voorgenomen bieding op de samenvattingen direct in een ander aantrekkelijker daglicht geplaatst zagen. Overigens denk ik dat alleen de controle over alle pakketten en het productieproces tot winst kan leiden voor alle betrokken partijen maar dat terzijde. Zesko zou naar verluidt bieden op het gehele pakket en daardoor zou men behoefte hebben aan een generieke zender die de wettelijk opgelegde voetbalbeelden op het open net voor zijn rekening zal nemen en kan functioneren als loket voor digitale platformen waarop ondermeer het live voetbal en het voetbalkanaal te zien zal zijn.
Een prettige uitgangspositie voor de kabelboeren maar ook voor RTL Nederland en SBS die zichzelf natuurlijk in een kansvolle positie gemanoeuvreerd zien. Het gevolg; de commerciële zenders laten zich niet meer in hun kaarten kijken terwijl de NOS zich heimelijk rijk rekent in de veronderstelling dat zij de enige bieder zouden zijn. Ondertussen roert ook het kamp de Mol zich achter de schermen waardoor er opeens een Royal Flush op tafel komt te leggen. Pokeren wordt inderdaad uitgezonden bij de commerciële omroepen….
Ben van mening dat de, door de ECV opgelegde, time-slots voor de zondagavond ongunstig zal uitpakken voor de kijkcijfers van de samenvattingen. 20.00 uur starten in plaats van 19.00 uur betekent veel meer concurrentie met andere populaire programma’s die rond prime-time beginnen. Daarnaast is er een gedeelte van de jeugdige doelgroep die niet tot 21.30 uur zal mogen kijken. Uiteindelijk zal dat dus minder geld opleveren aan commercials voor de zendgemachtigde.
Op korte termijn levert het waarschijnlijk wel meer inkomsten op voor de ECV omdat de pakketten voor de live-wedstrijden waardevoller worden (er kunnen meer live wedstrijden achter elkaar worden geprogrammeerd).
Het bord op schoot op zondagavond leek al een beetje uit te sterven maar gezien de gemiddelde eettijden in Nederland zal ook dit fenomeen wel eens helemaal kunnen verdwijnen door deze ontwikkeling.
benieuwd wanneer de overheid zich met de bord op schoot discussie gaat bemoeien
wilfed U hebt gelijk.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!