Consument beter beschermd door Telecommunicatiewet

17 januari 2008, 23:17

Door een wijziging van de Telecommunicatiewet wordt de consument beter beschermd tegen ongewenste mailtjes en telefoontjes. Ook wordt het eenvoudiger om een internet- of telefoonabonnement op te zeggen. Staatssecretaris Heemskerk besprak het wijzigingsvoorstel van de Telecommunicatiewet dinsdag 15 januari 2008 met de Tweede Kamer.

In het wetsvoorstel wordt ook het zogenoemde bel-me-niet-register geregeld. Telemarketingbedrijven die dit register straks niet raadplegen kunnen worden aangepakt door de overheid. Het register moet een einde maken aan de grote ergernis bij consumenten over de telefoontjes van telemarketeers. Meer dan 90 procent van de consumenten zit niet te wachten op commerciële telefoongesprekken en 56 procent van de consumenten wil zich hiervoor laten afsluiten, blijkt uit recent onderzoek in opdracht van de staatssecretaris.

Het wetsvoorstel regelt nog een aantal zaken. Zo wordt spam aan bedrijven strafbaar gesteld en kunnen telefoonabonnementen straks makkelijker worden opgezegd na afloop van de contractperiode. De consument kan straks maandelijks opzeggen in plaats van dat hij of zij ongemerkt voor weer een jaar vastzit aan bijvoorbeeld een internetabonnement.

In het voorstel wordt verder niet alleen de consument beter beschermd, het wordt door de aanpassing voor opsporingsinstanties ook eenvoudiger om mobieltjes te lokaliseren, af te luisteren en te storen. In het voorstel staat dat de politie voortaan mobiele telefoons mag afluisteren en storen voordat er een zwaar misdrijf is gepleegd. Nu mag dat pas na toestemming van het Openbaar Ministerie. Apparatuur om mobieltjes te lokaliseren mag daarnaast in de toekomst worden gebruikt bij een ongeluk waarbij mensen in levensgevaar zijn.

Bron: EZ

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    MaartenThuisen

    Goede zaak! Is eindelijk een einde gekomen aan die woeker praktijken met die stilzwijgende jaarlijkse verlengingen!


    18 januari 2008 om 05:45
    Melle Gloerich

    De reikwijdte van de arm van de AIVD is echter tot ongekende lengtes gegroeid. Vanuit een privacy-perspectief is dit een erg slechte dag. Jammer dat deze zogenaamde koppelverkoop zo voorspelbaar makkelijk is gegaan. Door te stellen dat deze wet er voor de consument is en dat er ook nog wat zaken in zitten om het terrorisme te bestrijden gaat men volledig voorbij aan de privacy.


    18 januari 2008 om 06:23
    Bob Lei

    Weet iemand of het al dan niet bulk sturen van ongevraagd e-mail aan bedrijven die klant bij je zijn ook valt onder ‘spam’? Zou wel fijn zijn voor je marketing als je die tenminste nog wel ongevraagd mag ‘lastigvallen’.


    19 januari 2008 om 13:35
    basterburg

    @Bob: Juridisch gezien is dit geen SPAM. in de perceptie van je klanten wellicht wel. Daartussen mag jij je manoevreren.


    19 januari 2008 om 15:18
    Raedts

    Het aanscherpen van de telecomwet kan verstrekkende gevolgen hebben voor de telemarketingbranche. Naast het feit dat het kan betekenen dat het aantal telemarketingbedrijven onder druk kan komen te staan zie ook ook kansen.

    Het dwingt bedrijven namelijk om veel bewuster met hun huidige klanten om te gaan. Om meer aandacht te besteden aan het behouden van klanten en aan de cross en upsell mogelijkheden die de contacten met deze bevatten.


    7 februari 2008 om 09:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!