Recruitmentsite nominaties

17 januari 2008, 12:40

De genomineerden voor de beste recruitmentsite van 2007 zijn vandaag in een persbericht naar buiten gebracht. Het onderzoek is afgerond, negen wervingssites zijn genomineerd voor de titel ‘beste wervingssite van 2007’. In het onderzoek van Digitaal-Werven is niet alleen gekeken naar de site op zich, maar ook het online sollicitatieproces en de e-mail afhandeling na sollicitatie.

Het onderzoek gaf ronduit teleurstellende resultaten. Meer dan 1/3 van alle ruim 100 onderzochte websites scoorde een onvoldoende in het onderzoek. Maar opvallender was nog dat ongeveer 50% van alle sollicitaties NIET beantwoord zijn. Dit onderstreept de uitspraak dat veel bedrijven geen wervingsprobleem hebben, maar een organisatieprobleem.

In het persbericht is al te lezen welke bedrijven genomineerd zijn. Hier op Marketingfacts zal ik iets verder ingaan op de reden waarom deze partijen genomineerd zijn. Of beter gezegd: de onderdelen waar deze partijen goed op scoorde en waar verbeterpunten liggen.

De gemiddelden van het onderzoek op een aantal punten zijn zeer laag. Het afhandelen van e-mails is bijvoorbeeld een ramp (zoals aangegeven reageert de helft niet eens) en als men reageert bevatten de e-mails vaak geen contactgegevens en dergelijke. Daarnaast is de personalisatie op de meeste websites erg slecht en ook op het weergeven van sfeer en cultuur is nog een wereld te winnen. Tot slot hebben slecht weinig bedrijven de sollicitatieprocedure online beschreven en als men dit al doet staat er vaak niet in wat een kandidaat wil weten.

Erg goed scoren de meeste websites op design, waarbij we zijn uitgegaan van recente onderzoeken naar de wensen van kandidaten op design gebied. Zaken zoals een goede beeld/tekst verhouding en een levendige site tellen hier mee. Ook goed scoren de meeste sites op gebruiksgemak, veel van de informatie is goed en eenvoudig te vinden.

Opvallend is dat er relatief veel IT bedrijven genomineerd zijn en ook de meeste bedrijven groot zijn en veel budget hebben. Dat terwijl voor een kleine bedrijf het vaak juist makkelijker is om hun vacaturesite goed op orde te hebben. Die hebben geen last van systemen die procedures dicteren en lange trajecten van besluitvorming. Toch is Sogyo het enige kleine bedrijf dat genomineerd is. Hierbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dat de meerderheid van de geëvalueerde bedrijven groot was. Toch willen we voor komend jaar ook de kleinere bedrijven oproepen om vooral in te schrijven.

De genomineerden (in alfabetische volgorde) met hun sterke en zwakke punten:

Achmea met de website: www.werkenbijachmea.nl

+ Achmea scoort zeer goed op gebruikersgemak, design, het weergeven van de sfeer en cultuur en de communicatie over de procedure.

-/- Het daadwerkelijke solliciteren bij Achmea is voor veel verbetering vatbaar, 5 pagina’s met tientallen in te vullen velden. Ook de personalisatie op de website en de inhoud van de vacatures zelf zijn mindere onderdelen.

CMS Derks Star Busmann

+ Dit advocatenkantoor scoort erg goed op het weergeven van de sfeer en cultuur en scoort ook goed op personalisatie. Ook het gebruiksgemak is erg goed.

-/- De e-mail afhandeling is erg slecht bij CMS-DSB, de informatie over het bedrijf zelf op de corporate website (dus niet de recruitmentsite) is voor verbetering vatbaar en ook is er weinig innovatiefs te vinden op de recruitmentsite.

De Brauw Blackstone Westbroek met Werkenbijdebrauw

+ Een ander advocatenkantoor. De Brauw scoort goed op het design en de communicatie over de procedure. Ook het weergeven van de sfeer lukt hen goed.

-/- Minder is de personalisatie en ook hier is de afhandelijk van de sollicitatie per e-mail ver beneden de maat.

Heineken

+ Heineken scoort goed op het design en het gebruiksgemak. Ook de sfeer wordt goed weergegeven en er is veel gepersonaliseert op de website.

-/- De corporate site bevat weinig informatie over Heineken als bedrijf. Op zich logisch als je zo’n groot merk bent, maar als je als werknemer op zoek bent wil je misschien toch wat meer achtergrond informatie. Tevens is ook bij Heineken de e-mail afhandeling slecht en de communicatie over de procedure is er niet.

LogicaCMG

+ LogicaCMG scoort goed op gebruikersgemak, sfeer en design. De communicatie over de procedure is een voorbeeld voor andere bedrijven.

-/- Niet sterk zijn de vacatures zelf en de personalisatie op de website.

Ordina

+ Ordina scoort goed op gebruikersgemak, personalisatie en communicatie over de procedure.

-/- Voor verbetering vatbaar zijn de innovatieve zaken en vooral de sollicitatieprocedure.

Reed Business met werkenbijreedbusiness

+ Reed scoort goed op het gebruiksgemak en de vacatures zelf zijn redelijk compleet. Ook is de personalisatie goed, heeft men enkele innovatieve zaken en hebben ze de afhandeling van de sollicitatie per e-mail goed op orde.

-/- Voor verbetering vatbaar is de manier waarop ze de sfeer weergeven en de communicatie over de procedure.

Sogeti

+ Sogeti moet het vooral hebben van de zeer goede afhandeling van de sollicitatie per e-mail en het online sollicitatieproces. Ook is de communicatie over de procedure en de personalisatie goed te noemen.

-/- De sfeer wordt totaal niet weergegeven en ook op het gebied van innovatieve toevoegingen is weinig te vinden.

Sogyo

+ Net als Sogeti scoort ook Sogyo veel punten op de afhandeling van de sollicitatie per e-mail. Ook de communicatie over de procedure is helder en de sfeer wordt erg goed weergegeven.

-/- De inhoud van de vacatures van Sogyo zijn voor verbetering vatbaar en de corporate website bevat, zeker voor een klein en onbekend bedrijf, te weinig informatie over het bedrijf.

De winnaar zal gekozen worden door een jury bestaande uit Ton Rodenburg (ARA m/v), Michel Rijnders (HRlog ), Saskia Buijl (Junglerating), Bas Westland (Epeople), Gertjan van Laar (Onstuimig), Ronald van Schaik (Rhinofly) en Cindy van der Ven (Student). De jury zal hierin hun eigen afwegingen maken van het belang dat men aan elk van de onderdelen hangt.

De jury zal op 11 maart tijdens het Digitaal-Werven event de winnaar bekend maken.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    lisa

    Beste,

    een aantal van de doorlinks zijn niet doorklikbaar!


    17 januari 2008 om 17:08
    chi666

    Excuus voor de fouten in de links, alles werkt nu goed als ik het goed zie


    17 januari 2008 om 23:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!