• Mobile
    wordt gesponsord door

Near Field Communication: mobiel snacken met de Rabobank

Near Field Communication: mobiel snacken met de Rabobank


‘Een snackende klant hoeft niet meer te doen dan zijn toestel bij de loketautomaat te houden. De automaat herkent het radiosignaal van een NFC chip in de telefoon, opent binnen een seconde het loket en schrijft het bedrag af van de digitale portemonnee’.

Vind het wel een intelligent voorbeeld van de Rabobank, dat mobiel snacken (zie hier Raboblog, hier op Molblog). De aankondiging is al van 17 december (filmpje sinds 5 dagen op YouTube).
 

Je krijgt een directe terugkoppeling over je saldo: het bedrag wordt direct afgeschreven en dat is zichtbaar (dus: anders dan bij Chipknip). De grootste handicap tot nu toe van deze NFC (Near Field Communication, lees meer over NFC op de site van Rabomobiel) zit hem in de toestellen.

Molblog schrijft: ‘Alleen Siemens en Nokia blijken nu modellen op de markt te hebben die deze twee-weg communicatie aankunnen.’ Maar: op de site van Rabomobiel bij het telefoonaanbod is nu ook al een SonyEricsson verkrijgbaar. In 2009 verwacht Erik Huijgen van de Rabobank dat er meer toestellen zijn die de NFC functionaliteit in zich hebben.

Het lijkt mij een technologie die toekomst heeft: niemand gaat tegenwoordig de deur uit zonder mobieltje. Always on, instant behoeftebevrediging. Heel toevallig is dat precies het fundament van de snackcultuur. Als dit binnenkort echt doorbreekt, en een zeker bedrijf met een grote gele M gaat ook meedoen, dan komen er vast betuttelende Kamervragen (‘Het kan toch niet zo zijn, dat de Nederlandse jeugd er zo maar op los kan snacken zonder…?’).


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Je krijgt een directe terugkoppeling over je saldo: het bedrag wordt direct afgeschreven en dat is zichtbaar (dus: anders dan bij Chipknip).
    In het filmpje zeggen ze zelf anders dat het niet direct zichtbaar is "op internet kun je zien wat er is afgeschreven, we proberen dit in de toekomst ook op de mobile te doen", dus ik denk niet dat dit dus nu al zichtbaar is.

    Iemand van Rabo Mobile anawezig? Hoe zit dat in elkaar?

    geplaatst op
  • Ook zou het wel interssant zijn voor de middenstand om te weten wat dit in "real world" situaties nou precies voor hun gaat kosten. Hoeveel transactie kosten zijn er voor de Febo dus.

    geplaatst op
  • @Kjeld: en als je mobiel internet hebt? Vind je vraag over de kosten voor de middenstand erg interessant. Daar ben ik ook wel benieuwd naar...

    geplaatst op
  • @kjeld, inderdaad een beetje vreemd, want als je internet op je mobiel hebt zou het toch ook meteen daar opvraagbaar moeten zijn. Het zou natuurlijk zou kunnen zijn dat je er een random reader voor nodig hebt.

    Overigens is er al 130 miljoen gestoken in het hele idee van een OV-chipkaart en het is nog bij lange na niet af en het is al bijna van voor tot achteren gekraakt. Een extra pasje zit ook niemand op te wachten en eigenlijk past het ook niet meer in de huidige maatschappij en zitten we bij een daadwerkelijke invoeren er over 20 jaar nog mee te rommelen.
    Zie hier een simpele, waarschijnlijk veel goedkopere oplossing die ook nog eens breder inzetbaar is. Vraag je je toch af hoeveel miljonairs een OV-chipkaart project oplevert...

    geplaatst op
  • @Kjeld je hebt gelijk, nu nog niet direct zichtbaar met de chip zelf, maar de terugkoppeling vind plaats via het internet op je mobiel, dus zo kan je het wel direct zien. Je ziet een overzicht van je transacties staan.

    geplaatst op
  • Het fundamentele probleem met deze oplossing (maar ook chipknip) is dat er nog steeds met een apart saldo gewerkt wordt. Want dat saldo maakt mij afhankelijk van het feit of ik eraan gedacht heb om het genoeg op te laden (waarbij chipknip zelfs het voordeel heeft dat je bij veel pin-automaten kunt opladen). Die pinpas (en dus je portemonnee) zul je dus toch bij je moeten hebben als back-up. Bijkomend nadeel is verder dat het saldo op mijn mobiel niet meer besteed kan worden via mijn pin-rekening.

    De enige manier waarop ik dit soort nieuwe initiatieven zie slagen als structurele vervanger van de portemonnee is als ze ervoor zorgen dat je direct bedragen kunt afschrijven van je bankrekening.

    geplaatst op
  • @Dirk: Ik ben het compleet met je eens. Het is en blijft een pre-paid systeem en dat heeft geen voordelen t.o.v. van de pin of contant betalen. Het opladen en je mobiel of vroeger je chipknip is en blijft een stap die de consument niet wil nemen.

    geplaatst op
  • @Dirk @Martin Er zitten natuurlijk nog wat beveiligingsrituelen aan het afschrijven van je rekening wat direct afboeken lastig maakt. Dat is de afweging tussen snel kunnen afrekenen (net als contant) en veilig kunnen afboeken met meer handelingen (pinnen).

    Volgens mij moet je een dergelijke NFC betaling veel meer zien als een vervanger van contant geld. En dat moet je ook eerst pinnen en in je portemonnee stoppen voor je het kan uitgeven.

    Het staat of valt natuurlijk wel met het gemak. Als je alleen thuis kunt opladen is dat onhandig. Maar in de toekomst kun je gewoon je mobiel krediet kunt ophogen bij elke pinautomaat. Dat gebeurt nu al bij de ov-chipkaart oplaadpunten.

    geplaatst op
  • @Iskander:

    Quote: "Het staat of valt natuurlijk wel met het gemak. Als je alleen thuis kunt opladen is dat onhandig. Maar in de toekomst kun je gewoon je mobiel krediet kunt ophogen bij elke pinautomaat. Dat gebeurt nu al bij de ov-chipkaart oplaadpunten."

    Dat is precies het zelfde verhaal dat gehouden werd met de chipknip. Genoeg oplaadpunten, maar nog steeds geen animo voor het gebruik.

    geplaatst op
  • @Iskander Smit vrijdag 18 januari 2008, 1:19

    Maar denk je ook niet dat er een verschil is tussen geld opnemen en het tegoed naar je telefoon op te waarderen? Contant geld is de standaard en dat wordt overal geaccepteerd (en je kunt bijpinnen, dus het is in tegenstelling tot de mobiele en de chipknip-oplossing wel volledig 'portable').

    Ik ben er zelf niet zo van overtuigd dat mensen het bij het afrekenen het belangrijkste vinden om dat snel te kunnen doen als dat ten koste gaat van of ze überhaupt kunnen afrekenen. Het is dan ook wat raar dat dit initiatief ontwikkeld is met 'gemak' in het achterhoofd, maar dat ze daarbij kennelijk uit het oog verloren zijn dat het voor consumenten bijzonder ongemakkelijk is om een tweede portemonnee te moeten beheren.

    geplaatst op
  • Hier Rabomobiel. Bij deze proef met de snackautomaat hebben we gekozen voor een snelle transactie zonder directe terugkoppeling op je mobiele telefoon. Zodra je je telefoon voor de lezer houdt, verschijnt het bedrag, in dit geval 1,20, op de display van de automaat, en hoor je de tik van het vrijgeven van de luikjes. Dit alles binnen drie seconden. Op Internet kun je zelf de max waarde instellen tot waar een transactie zonder bevestiging door kan gaan. Snacks, koffie en frisdrank bijvoorbeeld tot 5 euro. Op (mobiel) Internet kun je ook steeds je transacties en saldo bekijken, handmatig opwaarderen en zelfs instellen hoe er automatisch vanuit je bankrekening opgewaardeerd kan worden.

    Bij een andere proef, met een Cola automaat, (is ook een filmpje van), laten we de automaat wel de transactie direct terugschrijven in de telefoon. Dit duurt iets langer en je hebt zowel je drinken als een digitaal bonnetje als bevestiging van je transactie.

    Een andere, bekende en gefilmde proef gebeurt bij C1000 In Molenaarsgraaf, waar mensen direct vanaf hun bankrekening pinnen, nadat ze de NFC telefoon bij de lezer hebben gehouden. Hier kunnen ze, als extra, statiegeld bonnetjes via hun telefoon opsparen en bepalen wat ze er mee doen.

    In alle gevallen is gemak toch een argument, en voor de kleine transacties kan de tweede protemonnee Chipknip-achtige voordelen bieden. Alleen nu kun je onderweg of zelfs automatisch opwaarderen, en weet je wel hoeveel er nog op staat...

    geplaatst op
  • @Rene: Mooi vekoop praatje. Ik zie je alleen niet ingaan op de argument van o.a. mij en Dirk. Raar dat men altijd over kritische zaken heen leest...

    geplaatst op
  • @Martin,
    Dank voor je compliment.
    Volgens mij gaf ik al antwoord op jullie 'oplaad' argumenten. De meeste mensen die ik spreek zien een toekomst voor mobiel betalen, dus animo. Een tweede en/of zelfs derde portemonnee heeft hier een duidelijke reden, al moest ik er, met de Chipknip ervaring, ook aan wennen. Kleine transacties betalen vanaf je bankrekening moet via PIN, gaat weer ten koste van de snelheid/heeft een hogere 'drempel', is duurder, en vereist een PIN terminal (niet je telefoon). Muntgeld blijft ook gewoon bestaan, dus geen gevoel van gedwongen keuze, zoals de Chipknip bij het parkeren (Parkeren kan gelukkig in steeds meer steden ook met je (Rabo) mobiel, maar ik wil niet weer een verkoop praatje neerzetten :-)).

    geplaatst op
  • @Rene: Ik denk dat we hier gewoon een verschil in mening hebben, wat me overigens ook niks verbaast. Ten tijde van de chip knip hoorde ik ook niks anders dan lof en was het een product waar iedereen op zat te wachten. Achteraf zat niemand er op te wachten, behalfe de boekhouders van bedrijven die eindelijk het contante geld uit de kantines konden weren.

    Dat je het over een gedwonge keuze hebt snap ik niet helemaal. Ik zeg alleen maar dat contant geld gewoon veel meer voordelen heeft, omdat het overal een geaccepteerd betaalmiddel is. In de retail is dit ook het geval voor PIN. In het geval van PIN vs mobiel betalen is het prepaid opladen van het mobiel betalen gewoon een nadeel waardoor PIN in mijn ogen wint. Mobiel betalen zal dus alleen maar aanslaan als het net als bij PIN gelijk vanaf je bankrekening geschreven wordt. Alleen krijg je daarmee gelijk problemen met de veiligheid aangezien wireless diefstal dan een mogelijkheid kan gaan worden.

    Kortom ik zie niet in wat mobiel betalen als voordeel heeft t.o.v. de PIN/contant combinatie. Maar de toekomst zal het uitwijzen wie er gelijk heeft :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.