3D-gebruikersstatistieken met Visitorville

3D-gebruikersstatistieken met Visitorville
,

Al in 2005 blogde Richard Osinga op Marketingfacts over Visitorville, een pakket voor (realtime) driedimensionale weergave van bezoek op een website. De bezoekers van de website lopen in Visitorville als avatars over het scherm van het ene naar het andere gebouw (pagina). De avatars worden, afhankelijk van de gebruikte zoekmachines, in een bus het stadje binnen gereden. VIP-bezoekers, die je speciaal in de gaten wil houden, komen Visitorville zelfs met een helicopter binnen vliegen.

In 2005 was de vraag nog wat Visitorville, naast de aansprekende 3D-weergave, te bieden heeft dat het gebruik van een dergelijk statistiekpakket bruikbaar en nuttig maakt. De hoeveelheid informatie die over de bezoeker wordt gevisualiseerd, maar vooral ook de mogelijkheid om de in het stadje aanwezige avatars direct aan te spreken, vormen wat mij betreft een belangrijke meerwaarde aan dit pakket.

Iedere bezoeker van de website wordt in Visitorville gerepresenteerd door een avatar. Afhankelijk van de herkomst van de bezoeker heeft deze avatar een kenmerkend uiterlijk. Zo worden bezoekers afkomstig van een not-for-profit site uitgedost als een hippie, de bezoeker van een militaire site als een soldaat en degene die doorklikte vanaf een commerciële site als een avatar met een trendy uiterlijk. Daarnaast is ook aan de avatars te zien of ze al eerder op de site geweest zijn door de halo die boven hun hoofd zweeft. En als ze een transactie hebben voltooid, krijgen de argeloze avatars bij hun bezoek een zwevend muntje boven hun hoofd. Naast de uiterlijke kenmerken kan je ook het ‘paspoort’ van iedere avatar bekijken voor meer informatie over de desbtreffende websitebezoeker. Wat verder opvalt aan het pakket is de mogelijkheid om een live chat te beginnen met de bezoekers op de site door simpelweg hun avatar in Visitorville aan te klikken. De gebruiker die op dat moment op de site rondsurft krijgt op dat moment een klein chatschermpje in de browser met de vraag of opmerking van de website-beheerder of medewerker klantenservice. Op deze manier zou je dus eenvoudig bezoekers die in het “gebouw” (op de pagina) Contact of FAQ rondlopen, aanspreken met de vraag of je ze kunt helpen. Door de aansprekende bezoekstatistieken te combineren met de live chat zou Visitorville voor kleine tot middelgrote websites een prima oplossing kunnen zijn om inzicht te krijgen in het bezoek aan de site.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Een tijdje geleden heb ik VisitorVille uitgeprobeerd op een van de shoppingsites die ik beheer. De mogelijkheid om te chatten vond ik erg leuk, echter heb ik in mijn proefperiode geen enkele keer een bezoeker gehad die daar interesse in had. Wat ik van de visuele weergave jammer vond, was dat het niet mogelijk was om pagina's te groeperen. Bij een shoppingsite met >1500 produkten krijg je dan een wel erg grote stad om te volgen. Maar wel een erg leuke manier om je website te analyseren.

    geplaatst op
  • Wow, ziet er cool uit. Het doet me gelijk denken aan het boek 'Enders Game' waarbij iemand een spel speelt waarbij hij uiteindelijk niet meer een spel speelt maar slechts een andere grafische weergave van de werkelijkheid, zoiets als dit pakket dus. Als ze dit goed uitwerken, dus aan de hand van opmerkingen zoals die van Dave, dan lijkt het me een erg mooie manier om voor weinig technologisch onderbouwde mensen een site te beheren.

    Overigens moet wel mijn vroegere verslaving aan Sim City in acht worden genomen waardoor ik misschien wel een zwak voor deze weergave heb.... :-)

    geplaatst op
  • Dit gereedschap spreekt erg tot de verbeelding en doet inderdaad denken aan die goede oude tijdslurpende spellen. Leuk als gimmick en misschien best goed bruikbaar voor analyse mits, zoals Dave al zei, je naar eigen inzicht gebieden kunt definiëren en onderdelen groeperen. Ik stel me zo voor dat je op die manier ook een heel land zou kunnen maken met allemaal steden van verschillende winkels. En dan door middel van het gebruik van filters deze op een relevante manier tegen elkaar af te zetten. Dat is in ieder geval een stuk minder saai dan een dik pak handouts met tientallen diagrammen en grafieken. Maar de grootste meerwaarde ligt toch wel in het realtime de klant kunnen aanspreken, die misschien 'zoekend' over de site zwerven steeds maar niet kan vinden wat hij zoekt, dus kans op een mooie proactieve benadering.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.