MeMo2 maakt Nederlandse bannerprijzen inzichtelijk

14 januari 2008, 07:26

Krijg net een persbericht binnen van MeMo2 waarin ze de website www.bannerprijzen.nl aankondigen als de eerste site dat advertentietarieven van de grote sites in Nederland op één plek inzichtelijk maakt. Even los van de vraag of ze inderdaad de eerste zijn, een interessant initiatief.

Marcel Vogels, managing partner MeMo2: “Wij verwachten vooral enthousiasme van mediabureaus over ons initiatief. Zij kunnen echt tijd besparen omdat alle tarieven en aanvullende informatie nu op één plek beschikbaar zijn en daar ook kunnen worden vergeleken. En wellicht kan de site er ook aan bijdragen om partijen die nu nog niet online adverteren te bewegen om dat wel te gaan doen. Met het oog op die bezoekers biedt de site ook de optie om een mediaplan te laten genereren. Hoe laagdrempeliger online adverteren wordt, hoe beter het is voor de hele sector.”

Bannerprijzen.nl stelt de bezoeker in staat de laatste online advertentieprijzen en aanbiedingen van verschillende sites (meer dan 200 sites en 1000 advertentieposities) te vergelijken. Verder kan kosteloos, en zonder inlog, in enkele minuten een op maat gemaakt mediaplan worden samengesteld. De beschikbare advertentietarieven zijn van de grote websites die bij de Stichting Internetreclame (STIR) zijn aangesloten, maar ook van andere relevante sites zoals de VNU-titels.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

15 Reacties

    steven

    Op Admanager staan de prijzen er ook bij. Kwestie van inloggen.


    14 januari 2008 om 08:02
    gerben

    Als ze nu ook nog eens de optie boden om nieuwe website te kunnen toevoegen, zou het overzicht nog completer zijn…

    Gemiste kans? (beetje web 1.0.?)


    14 januari 2008 om 08:03
    MaartenThuisen

    Zit net even te klooien op die site en ik erger me gelijk aan twee zaken: Ten eerste is de tabel vaak groter dan 1024px en dus moet je veel heen een weer scrollen. Erg irritant. En ten tweede is het voor een leek als mij niet te doen om de prijzen te voorschijn halen van bijvoorbeeld marktplaats. Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar na twee pogingen houd ik het voor gezien….


    14 januari 2008 om 08:33
    Elja

    Eens met Martin, ik kan er geen fatsoenlijke informatie uit halen.

    Wellicht ligt het aan mij, maar ik zie her en der prijzen genoemd, maar nergens wat de eenheid daarbij is. 15 euro voor ov9292 bijvoorbeeld. 15 euro voor wat? 1000 views/clicks/leads?

    Pas als je door klikt zien je dat het in dit geval gaat over CPM.

    De kleurstelling is ook niet al te optimaal..

    Leuk geprobeerd, slecht uitgevoerd?


    14 januari 2008 om 09:59
    CoenKempen

    Allereerst een dank voor jullie belangstelling en feedback.

    Prijswijzingen zullen zich altijd blijven voordoen, evenals de komst van nieuwe websites. Binnen Bannerprijzen.nl zullen wij daarom structureel veranderingen monitoren en aanpassen. Tevens is de verwachting dat exploitanten zich zelfstandig met updates zullen melden bij Bannerprijzen.nl. De verwerking hiervan houdt Bannerprijzen.nl, vanwege haar onafhankelijk- en betrouwbaarheid, nog in eigen hand.

    Tav de gebruiksvragen. Bij Marktplaats.nl is een onderverdeling per channel. Vandaar dat een gespecificeerde berekening (nog) niet tot de mogelijkheden behoort. Wel is een handmatige berekening van de CPM mogelijk in het Mediaplan. En inderdaad is in het Mediaplan en in de preview van het Mediaplan te zien dat de prijzen betrekking hebben op de CPM.

    Voor prijswijzingen en/of toevoegingen op Bannerprijzen.nl kan contact worden opgenomen met MeMo².


    14 januari 2008 om 10:23
    steven

    Beste Coen,

    De verwachting voor het zelf updaten van de sitegegevens kun je op een erg laag pitje zetten. Uit ervaring weet ik dat exploitanten een erg korte attentionspan hebben voor het aanleveren van updates. Kortom; ga er maar niet vanuit!

    Op dit moment hebben wij ruim 1500 sites met tarieven in de database staan. Het bijhouden van alle gegevens is door alle verschuivingen, verhuizingen, aanpassingen van tarieven, nieuwe formaten, etc een crime… Veel succes.


    14 januari 2008 om 10:41
    Thomas Boonstoppel

    Ze zouden is zo’n site moeten maken met daarop de prijzen voor het plaatsen van vacatures op de jobboards.


    14 januari 2008 om 18:36
    Erik van Rijn

    Thomas,

    dat moet niet zo moeilijk zijn 😉

    en volgens mij kan je zoiet stiekem wel bij een autoplaatser opvragen.

    ( Knollenstein bijvoorbeeld )


    14 januari 2008 om 19:40
    marcelvogels

    In navolging van wat Coen eerder heeft gepost.

    1. Alle prijzen zijn slechts in CPM

    2. Een peleton studenten update de site eens per week

    3. Nieuwe websites en netwerken zullen continu worden toegevoegd, mits enige relevantie in een bepaald channel

    4. Qua gebruiksvriendelijkheid heeft medewerking van mediabureaus en adverteerder geleerd dat dit geen echte issue is. Wel moet je de intro even goed lezen, en begrijpen dat het vergelijkbaar is met het shopppen middels een digitaal winkelwagentje (conform online webshops).

    5. Uitgevers en exploitanten kunnen ook hun laatste aanbiedingen opgeven.

    Al met al is het een sympathiek initiatief, zonder businessmodel maar wel met veel kosten, om de Nederlandse Internet/Advertising industrie verder te ondersteunen. That’s all.


    15 januari 2008 om 02:05
    media

    @Marcel: zoals gezegd, een goed initiatief waarover ik graag een keer met je van gedachten wil wisselen!


    15 januari 2008 om 05:30
    loket

    Moeten we daar ook ’s STIR-bereik en -contacten aan vastknopen? Dan doe je een grote stap richting een echt online mediaplan . . .


    15 januari 2008 om 16:55
    Lennaert

    @ Marcel: kun je me uitleggen wat de reden van Memo2 is geweest om dit initiatief te nemen?


    15 januari 2008 om 19:21
    Michel de Rijk

    @Lennaert: zie quote Marcel:

    “Marcel Vogels, managing partner MeMo2: “Wij verwachten vooral enthousiasme van mediabureaus over ons initiatief. Zij kunnen echt tijd besparen omdat alle tarieven en aanvullende informatie nu op één plek beschikbaar zijn en daar ook kunnen worden vergeleken. En wellicht kan de site er ook aan bijdragen om partijen die nu nog niet online adverteren te bewegen om dat wel te gaan doen. Met het oog op die bezoekers biedt de site ook de optie om een mediaplan te laten genereren. Hoe laagdrempeliger online adverteren wordt, hoe beter het is voor de hele sector.”

    Een vredig en overzichtelijk online medialandschap dus 😉

    gr

    Michel


    16 januari 2008 om 16:20
    Lennaert

    @Michel: dat heb ik gelezen. Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat MeMo2 hier zelf mee wil gaan bereiken.


    17 januari 2008 om 08:11
    media

    Vanmorgen in persbericht:

    (…) De nieuwe website http://www.bannerprijzen.nl is al in de eerste maand van zijn bestaan een doorslaand succes. De site werd half januari gelanceerd met het doel om online advertentietarieven inzichtelijk te maken en het plannen van online campagnes te vergemakkelijken. In de eerste week werden direct 5.000 mediaplannen aangevraagd en gedownload op de site. Gemiddeld wordt de site dagelijks bezocht door 250 unieke bezoekers uit de doelgroep mediaplanners. In de afgelopen maand zijn er echter ook pieken geweest in de bezoekcijfers tot 2.000 unieke bezoekers per dag. Bannerprijzen.nl is een initiatief van onderzoeksbureau MeMo² en high-tech ontwikkelaar Hottraffic. (…)


    19 februari 2008 om 07:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!