Duitsland heeft grootste online populatie in Europa

10 januari 2008, 07:18

Groot-Brittannië kent in Europa de grootste internetpenetratie, bestedingen aan online advertising en e-commerce opbrengsten. Maar Duitsland heeft de grootste online populatie, en die groeit stevig door volgens dit rapport op eMarketer ‘German online advertising’ (via: sfnblog ‘Germany has Europe’s largest online population’).

‘While consumers and advertisers in Britain were generally quick to explore the benefits and potential of the online channel, many Germans—and German businesses—took time to warm to the Web.’

Want: Duitsers zijn volgens eMarketer ‘somewhat’ conservatief. ‘Practicality is a virtue, and established leaders in many industrial sectors are not inclined to pursue innovations in advertising and marketing until they are proven to bring results.’

Maar dat is langzaam aan het veranderen. In 2007 lagen de online bestedingen in Duitsland op 2,4 miljard euro. In 2010 zal dat bedrag volgens eMarketer rond de 3,5 miljard euro liggen. Feit of voorspelling? Voorspelling van een trend, natuurlijk. Eén om in het achterhoofd te houden. Maar hoe ze er daar bij eMarketer bij komen dat Duitsers conservatief zouden zijn? Iemand ervaring?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Arne

    ‘Socially and commercially, Germany is more conservative than many of its European counterparts…’ Heeft iemand stats over gebruik van social networks/ applications in verschillende Europese landen waaronder onze buren? Wel een interessante markt!


    10 januari 2008 om 13:26
    Maud Oortwijn

    Je moet echter onderscheid maken tussen:

    – penetratie van gebruik internet door bevolking (in Duitsland hoog)

    – aandeel online marketing vs traditionele media

    – aandeel van online verkoop vs traditionele kanalen

    Het is niet helemaal duidelijk in het artikel hierboven…


    10 januari 2008 om 22:01
    Rob de Groot

    ‘Practicality is a virtue, and established leaders in many industrial sectors are not inclined to pursue innovations in advertising and marketing until they are proven to bring results.’

    Leuke zin die de kern van het probleem weergeeft… Duitsers zijn over het algemeen erg terughoudend voor wat betreft acceptatie van online innovaties. Onze ervaring is dat ‘als er één schaap over de dam is, volgen er meer’ zeer zeker niet opgaat voor onze Oosterburen.

    Bewezen resultaten van online marketing en advertising doen het uiteraard goed, maar alvorens daar waarde aan gehecht wordt en men daar daadwerkelijk iets mee gaat doen, zijn we toch een behoorlijke poos verder verwacht ik. De gemiddelde Duitser is (nog) niet ‘internet-minded’ zoals wij dat in Nederland (en andere landen) ervaren, helaas.

    Voor wat betreft de titel van dit bericht; het is niet zo gek dat Duitsland de grootste online populatie van Europa heeft. Duitsland telt ruim 83.000.000 inwoners. Als je echter kijkt naar de marktpotentie van online diensten dan zul je met veel meer aspecten rekening moeten houden, bijvoorbeeld het lijstje wat in de vorige reactie wordt beschreven.

    Al met al is Duitsland geen eenvoudige markt op het gebied van online business.


    11 januari 2008 om 07:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!