Dagbladen winnen aan populariteit bij zoeken naar baan

3 januari 2008, 03:07

Dagbladen winnen aan populariteit bij het zoeken naar een baan

Mediaonderzoek.nl meldt dat volgens een jaarlijkse onderzoek van de Intelligence Group, de dagbladen weer aan populariteit winnen bij het zoeken naar een nieuwe baan.

Het onderzoek (n = 16.000) geeft aan dat dat de belangrijkste oriëntatiekanalen zoals vacaturesites, bekenden/netwerk en het dagblad sterk aan belang winnen. Vooral het toegenomen belang van print is volgens de onderzoekers opmerkelijk aangezien print sinds 2003 constant is gedaald. Daarin zijn niet alleen de dagbladen opgenomen, maar ook de huis-aan-huisbladen en vakbladen genieten een stijging qua voorkeur. Bij de arbeidsbemiddeldingsbureaus is een daling te zien. Bij dit kanaal is sprake van een migratie naar internet.

Bovenstaande cijfers zijn afkomstig uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, waarin sinds 2003 jaarlijks circa 16.000 personen van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking worden ondervraagd. Op basis van het AGO zijn de veranderingen in de oriëntatie op de arbeidsmarkt en de arbeidsmarktactiviteit tussen 2003 tot en met oktober 2007 in kaart gebracht.

De toegenomen populariteit van print en dan vooral dagbladen komt volgens de onderzoekers vooral door sterke opkomst van de gratis openbaar vervoerbladen. De rol van deze titels in het oriëntatieproces van verschillende doelgroepen groeit. Daarnaast stelt de Intelligence Group dat de arbeidsmarkt steeds regionaler wordt, mede door de huidige mobilteits- en bereikbaarheidsproblemen. “Het regionale dagblad en het huis-aan-huis blad zijn bij uitstek media die inspelen op regionale oriëntatiegedrag.”

Ook ziet de Intelligence Group dat het succes van de vacaturesites aan erosie onderhevig is: “Het enorme aantal vacatures online. Het succes van de vacaturesites heeft als gevolg dat de interessante vacatures online minder goed vindbaar zijn. Vacatures van uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus domineren de zoekresultaten, terwijl deze, zowel qua inhoud als qua imago, niet als de interessantste vacatures worden gezien. Print heeft daarentegen, zeker in de perceptie van de baanzoeker, relatief meer interessante vacatures.”

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Roy Huiskes

    Hmm bijna alles wint aan populariteit. Leuke manier om weer fijne resultaten op statistische wijze te presenteren. Het zou misschien beter (eerlijker) zijn geweest om de stijging van de media tegen elkaar af te zetten.

    Want de krant wint 6% en vacaturesites 7%… de kop had dus net zo goed kunnen zijn: “Vacaturesites nog steeds populairder dan het dagblad” of “(Online)Netwerken als Linkedin verslaan vacaturesites”…


    3 januari 2008 om 08:12
    Martin Hellendoorn

    Wat ik overigens ook wel zou willen weten, hoe de vacaturesites van de dagbladen het doen t.o.v. de grote gangbare sites die niet aan een dagblad verbonden zijn. Zo zul je namelijk veel banen binnen de overheid eerder op volkskrantbanen.nl vinden, dan op monsterboard.


    3 januari 2008 om 08:42
    chi666

    Oh, en nog een aanvullend punt: sinds wanneer staan de betere banen in de krant? Dat is iets waar ik nog erg benieuwd naar ben.

    Wat ook opvalt is dat 33% de bedrijvensite noemt… ook iets vaags, want spontaan betekend dat je het bedrijf al eerder moet kennen (waarvan dan?) en anders bezoekt bijna iedereen de bedrijven site eerst…

    @Roy: je kan natuurlijk meerdere media gebruiken, dat maakt het dan weer wat logischer. Overigens is het begrip sociale netwerk natuurlijk zo ruim gedefinieerd dat je nog niet weet wat je er aan hebt.


    3 januari 2008 om 10:00
    loket

    Haha, ik voel me vereerd Bas. “Van nu.nl ben ik dat wel een beetje gewend, maar van Peter had ik beter verwacht.” Maar je/jullie hebben in zekere zin wel gelijk. De kop van het artikel had ook kunnen zijn “Vacaturesites nog steeds favoriet bij banenjacht.” Leermoment, dat zeker. Toch denk ik dat dat punt over die gratis dagbladtitels wel hout snijdt. Die winnen enorm aan populariteit en verjongen het gemiddelde lezerspubliek van dagbladen. Dat is een belangrijke factor. Niet alleen in het recruitmentstuk, maar ook in de print/mediamarkt als geheel.


    4 januari 2008 om 20:05
    chi666

    @Peter: dat is ook de verklaring van de onderzoeker zelf (zie zijn reactie op recruitment matters), zijn reactie in het persbericht wil hij niet verder uitleggen (en raakt volgens mij ook kant nog wal, maar goed).

    En natuurlijk hebben deze grote invloed. Echter, er is een héél andere manier van adverteren nodig in die bladen volgens mij. Dus je kan ze amper op één hoop gooien met de ’traditionele’ krantenmarkt. Zeker voor recruitment.


    4 januari 2008 om 20:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!