Waar zijn de principes van Geenstijl en STIVORO?

Waar zijn de principes van Geenstijl en STIVORO?

Vier jaar geleden kreeg STIVORO flink wat aandacht in de blogosfeer met haar stoppen-met-roken-aktie. Niet in positieve zin want STIVORO zou liegen over het aantal mensen dat is gestopt met roken. Met name Geenstijl trok in die periode flink van leer en wist van geen ophouden. Met name de persoonlijke aanval op directeur Trudy Prins heeft destijds veel stof doen opwaaien.

Wat schetst mijn stomme verbazing afgelopen week? STIVORO is vanaf 10 december via www.stoppenkunjeleren.nl gestart met de campagne ‘Stoppen kun je leren’. Vanaf deze week wordt er een 7-tal radiocommercials uitgezonden, worden er banners ingezet om bezoekers naar de site te krijgen en zijn er diverse activiteiten in het land bij o.a. apotheken. Tot zover niets mis met deze campagne. Maar dan zien we vanaf eind vorige week de campagne ook op Dumpert (onderdeel van Geenstijl) via www.dumpert.nl/stoppenkunjeleren.

Nu is Trudy Prins geen directeur meer van STIVORO, maar hoeveel principes heb je als organisatie als je een paar jaar later een anti-rook-campagne mede uitrolt op Geenstijl? Ook van Geenstijl had ik dit niet verwacht, maar blijkbaar is alles te koop.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Reactie van Corne op Twitter: "klopt. Weet er meer van. Stivoro weet dat doelgroep daar zit en handelen volgens principe if you can't beat them."

    geplaatst op
  • Onder Trudie zijn ze over de schreef gegaan. Als geenStijl.nl nu niets kan vinden dan is het toch prima dat ze een campagne van Stivoro toelaten?

    Money talks, bullshit walks.

    geplaatst op
  • @Lex: vanuit Geenstijl is standpunt duidelijk, geld is geld. Vanuit STIVORO blijft het een vreemde keuze. Ben ook benieuwd wat Trudy Prins van deze stap van haar voormalige werkgever vindt.

    geplaatst op
  • Dezelfde campagne hebben ze toch ook met DAS Rechtsbijstand gedaan? Wel makkelijk voor GS, bedrijven de mogelijkheid geven om mensen filmpjes in te laten sturen. Ik kan me niet echt het effect bedenken van het inzenden van je stoppen met roken filmpje.

    geplaatst op
  • GS heeft een topic gehad over stoppen met goede voornemens, daarom de verwijzing in dumpert...

    geplaatst op
  • @Tim: welk topic bedoel je op Geenstijl? Werd daarin ook gesproken over de STIVORO-campagne?

    Nogmaals, vanuit Geenstijl is de stap duidelijk, it's all about the money maar ik ben vooral benieuwd naar de beweegredenen van STIVORO.

    geplaatst op
  • @Marco: Als je zo benieuwd bent, waarom bel je dan gewoon niet even? Naar mijn weten lag GS namelijk vooral in de clinch met Trudy Prins, die overigens alweer twee werkgevers heeft versleten na haar vertrek bij Stivoro.

    geplaatst op
  • @Vincent: weet je waar/hoe ik haar kan bereiken?

    geplaatst op
  • @Marco: Volgens mij dien je bij Stivoro te zijn en niet bij Trudy Prins. Die is er, tot vreugde van velen, alweer bijna 3 jaar weg.

    Overigens begrijp ik Stivoro wel. GS heeft een enorm bereik en Stivoro is het erom te doen zoveel mogelijk mensen van de sigaret af te helpen. Bovendien siert het de organisatie om een conflict uit het verleden gewoon achter zich te laten en vooruit te kijken. Dat maakt voor mij de boodschap alleen maar sympathieker.

    geplaatst op
  • Het gaat bij Geenstijl alleen maar om personen. Wellicht waren ze al lang vergeten dat hun slachtoffer Trudy Prins indertijd bij Stivoro werkte. Overigens kan het niet zo zijn dat Stivoro zelf de populaire site heeft benaderd om te adverteren want, zo staat het althans op Geenstijl, adverteren is op basis 'invite only' (een mooi woord voor canvassen). Dus er zal wel een bonusgeile account manager hebben gezeten die een kaartenbak heeft leeggeschud en gedacht, nieuwjaar - voornemens - Stivoro, daar kunnen we een graantje van meepikken.

    geplaatst op
  • Die link die je geeft linkt niet naar het betreffende artikel. Ik kan iig geen filmpje vinden over stppen met roken. Zoals je weet is dumpert een openbare filmupload-ding. Hoeft dus niet door GS-medewerkers upgeload te zijn. Ergo, misschien eerst ff onderzoeken alvorens te bloggen?

    geplaatst op
  • @Vincent: krijg zo'n vermoeden dat je geen fan bent van Trudy Prins

    @Arjen: Geenstijl is zeker niet vergeten dat het ging om Stivoro

    @ikke: die link gaat naar een aktiepagina die in zijn geheel in het teken staat van de aktie stoppen kun je leren; het gaat dus niet om één filpmpje.

    geplaatst op
  • Dit is het web. Welkom.
    Platformen veranderen, doelgroep en bereik verschuiven.

    Slechts de early GeenStijl adapters weten zich de STIVORO-affaire te herinneren.
    Ik snap de verbazing, maar dit is nou net het nieuwe web, dit is nou net GeenStijl.

    Vanuit de boodschap geredeneerd..
    De GSmedia hebben zich altijd negatief over rokers uitgelaten...remember KANE?

    geplaatst op
  • @bas, dit is wel erg makkelijk en kortzichtig geredeneerd. Het web is dus dat geld boven principes gaat? of mag het nieuwe web helemaal niet meer om geld gaan?

    geplaatst op
  • Roy,
    Het gaat natuurlijk alleen maar om geld.
    Media en adverteerders, altijd hetzelfde.

    Wat ik mooi vindt is dat we naar GeenStijl nog steeds hetzelfde kijken als het GeenStijl van een paar jaar terug.
    Mijn reactie was in eerste instantie identiek aan die van Marco Derksen.

    Alleen dan beoordeel je (ik , Marco) GS nogal volgen de principes van de oude media, waar formules vast staan en redactiestatuten heilig zijn... en zelfspot vreemd is?

    GS transformeert passief en actief.
    Redactionele formule is dynamisch, het platform groeit (dumpert) en krimpt (eigenredactie), het businessmodel verandert.
    Gisteren paste Stivoro er nog niet bij, vandaag wel...morgen misschien weer niet.

    Ik hoop dat er in 2008 veel mensen stoppen met roken.
    Nee, niet volgens GS jargon :)

    geplaatst op
  • Webwereld is ook wakker en heeft er een stuk over geplaatst:

    (...) Het kan vreemd lopen. Ooit waren ze gezworen vijanden, maar nu adverteert Stivoro op GeenStijl. Stivoro, de stichting die volgens GeenStijl 'probeert op een slinkse manier hun gesubsidieerde mening aan ons op te dringen'. Blijkbaar is dat opeens niet meer erg wanneer je er geld aan verdient.

    Het shocklog verdedigt zich met de mededeling dat die afschuwelijke Trudy Prins weg is bij Stivoro. Een vreemd excuus. Alsof Prins als privé-persoon handelde en niet als directrice van Stivoro. Nog vreemder is dat GeenStijl deze "tabaksgestapo" en "bandietenbende" blijkbaar laat bepalen welke hyperlinks wel en niet op de voorpagina mogen staan.

    Ach, money makes the world go round. Niets mis mee – al is het dubbel hypocriet anderen te beschuldigen van lucratief schnabbelen terwijl je zelf geen haar beter bent.

    De advertentiecampagne van Stivoro maakt in ieder geval één ding duidelijk. Schuif met geld en GeenStijl likt kwispelend je hand. Een tip waarmee communicatiemanager Joost Ravoo van de Nederlandse Spoorwegen zijn voordeel kan doen. Immers, 'If you can't beat them, join them'.

    Ik raad Joost aan een banner op GeenStijl te laten plaatsen met een fijn filmpje over schone NS-stations. Even dokken en alle kou is uit de lucht.

    Geld vóór alles, de financiën voorop. Triest te zien hoe GeenStijl steeds meer op zijn tegenstanders gaat lijken. (...)

    geplaatst op
  • Marco, jij vindt het vooral vreemd van StiVoRo. Ik niet meer zo. Zoals Luuk Koelman al aangeeft is de "tabaksgestapo" (niet mijn woordkeus) er wel in geslaagd het negatieve stuk op de homepage te laten verwijderen.

    geplaatst op
  • @Guus: Geenstijl heeft hier zichzelf gewoon verkocht. Daar waren we het al over eens!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.