Tijd voor een grote schoonmaak (1)

27 december 2007, 07:00

Die 13.420 nieuwsbrieven in mijn mailbox zitten me een beetje dwars. Tijd om me eens af te melden voor een aantal nieuwsbrieven. We beginnen vandaag met het afmelden van nieuwsbrieven uit de reisbranche. Duidelijk zichtbaar en merkbaar is dat verschillend wordt gedacht over het verplicht aanbieden van ‘eenvoudig recht van verzet’ zoals artikel 11.7 van de Telecomwet stelt.

Ik meld me af voor alle onderstaande titels en vertel er bij titel bij wat er gebeurt en welk rapportcijfer ik de betreffende afmeldprocedure geef.

Jiba:

Onderaan de nieuwsbrief staat een afmeldlink. Op de pagina terechtkomend staat mijn e-mailadres voor geprint en heb ik de mogelijkheid om me ‘tijdelijk’ af te melden. Heel duidelijk, simpel en functioneel. Wat wel raar is dat er wordt gesteld dat mijn e-mailadres is verwijderd uit de database. Hiervan ontvang ik een bevestiging via e-mail. Op zichzelf is dat niet vreemd want er is geen “noodzakelijkheid voor de uitvoering van een overeenkomst” meer in dit kader en daarom is het verwijderd. Wel vreemd is het als ik me nog een keer kan uitschrijven… Ik was toch verwijderd: 7

OAD:

Ook hier onderaan de nieuwsbrief staat ‘afmelden’. En ook hier staat mijn e-mailadres al voor geprompt. Met 2 drukken op een knop ben ik dus weg. Ook hier een bevestiging via e-mail ervan en daarin ook nog de mogelijkheid om het ongedaan te maken: 8

GoGo:

Afmelden kan onderaan de nieuwsbrief. Hier moet ik op de landingspagina wel zelf mijn e-mailadres intikken. Dat hier ogenschijnlijk geen koppeling is met een echte database blijkt wel dat ik een willekeurig ander e-mailadres kan intikken die niet in hun database kan staan. Wel krijg ik vervolgens een zeer rare melding (voor een niet gevorderde e-mailnieuwsbrief gebruiker) via e-mail van ‘Listmanager’.

Vervolgens meld ik me toch maar af met mijn echte e-mailadres. Hiervan krijg ik ook een bevestiging via e-mail. Deze keer ook van Listmanager die ‘ik niet herken’: 5

Anwb:

Afmelden hier staat in de linkerkolom, redelijk bovenaan. Na een druk op de knop kom ik op een pagina met een overzicht van alle nieuwsbrieven. Ook een knop ‘afmelden alle nieuwsbrieven’ maakt eea erg eenvoudig. De ‘bedankpagina’ is wel een beetje vreemd

Een 2e keer proberen af te melden lukt niet. “U bent reeds afgemeld voor alle nieuwsbrieven” is inderdaad ook zo: 7

Euro relais vakantiehuizen

Onderaan de nieuwsbrief kan ik me afmelden. Krijg een vreemde ‘error’ melding en die wordt vervolgens geredirect naar de homepage. Geen idee wat er is gebeurd: 5

Weekendje weg:

Onderaan een afmeldlink. 1 keer clicken en ik zie mijn e-mailadres al voorgeprompt. Nog een keer en weg ben ik…… althans, de verwerking ervan duurt maximaal 1 week wordt netjes gezegd: 8

Landal Villa Select:

Het wordt steeds makkelijke zo blijkt. Vanuit de e-mail 1 keer clicken, vervolgens nog 1 keer op de site. En weg ben ik. Wel wordt deze afmeldprocedure (net als een paar anderen) gefaciliteerd door een ESP. Dus ik hoop dat e.e.a. wordt teruggekoppeld aan Landal zelf: 8

D-reizen:

Idem aan Landal Villa Select: 8

Schiphol:

Vooruit nog 1 dan. Bij Schiphol staan onderaan een link afmelden. Hier moet ik mijn eigen e-mailadres intikken. Wel wordt er duidelijk uitleg gegeven dat ik dat vooral goed moet controleren. Aangezien ik eigenwijs ben tik ik een willekeurig ander adres in. En ja hoor, deze wordt geaccepteerd…. Wel goed aan deze procedure is dat zij (tot nu toe) de enige zijn van bovenstaande voorbeelden die vragen ‘waarom ik me wil afmelden’. Wel iets mee doen zou ik zeggen!

Mijn tips voor afmelden (algemeen en reisbranche specifiek):

• zorg niet alleen voor een afmeldbutton maar ook voor een geheel uitgeschreven afmeldlink (voor als plaatjes of url’s worden geblokt)

• maak een 2 click afmeldprocedure. 1 click vanuit de mail. Dan nog een keer op een landingspagina (er zijn altijd mensen die alleen willen kijken namelijk, en die hou je dan)

• vraag naar afmeldreden

• kies een afmeldperiode. Dus afmelden voor de komende maanden en daarna automatisch weer aan laten melden

• prompt het juiste e-mailadres al voor. Scheelt irritatie en verkeerd gespelde (en dus niet afgemelde) e-mailadressen

• stuur een bevestiging via e-mail met daarin: bedankt voor interesse, info over opnieuw aanmelden, andere links naar de site

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    @Bas: ik snap dat je beroepsmatig nog abonnee bent van diverse nieuwsbrieven maar ik ben jaren geleden al gestopt met commerciele nieuwsbrieven van reisaanbieders, energieleverancier, bank, etc. Heb jij enig inzicht in de trend op dit gebied?

    Dank overigens voor de praktische tips, denk dat we voor Marketingfacts ook eens kritisch moeten kijken naar de aan- en afmeldprocedure.


    28 december 2007 om 06:35
    basterburg

    @Marco: inderdaad door mijn werk heb ik al die nieuwsbrieven. Ik lees er eerlijk gezegd geeneen. Trends die ik weet is dat nieuwsbrief databases -ook in de reisbranche- nog steeds stijgend zijn. Dus meer bereik. Aan de andere kant worden dergelijke nieuwsbrieven (vb reisbranche, homeshopbedrijven (Otto/Wehkamp ed) steeds minder geopend. En dan moet je denken aan 15-25% unieke opens per keer. Dan kan je je afvragen wat hier de toegevoegde waarde nog van is. En dan met name voor die 75% (al zijn dat niet altijd dezelfde personen uiteraard) van de abonnees. Nu weet ik dat Wehkamp nog enigszins vernuftig te werk gaat door behaverioal targetting in e-mail, maar alleen voor ‘herkenbare’ klanten. De anderen -voorzover ik het kan zien- helemaal niet. Dus schieten met hagel, dus gelukstreffers, dus weinig opens (en ik denk conversies) maar wel: lekker goedkoop knallen op een ‘doelgroep’. Helaas kom je het nog veel tegen. Ach, who am I kidding: Zo gaat het met het merendeel van alle nieuwsbrieven in Nederland.

    De belangrijkste ontwikkelingen die ik zie voor de komende jaren is niet zozeer die nieuwsbrief maar meer het functionele gebruik van e-mail. Dus ook in de Reisbranche: ‘Bedankt voor uw boeking. SLuit ook een reisverzekering af’. ‘Uw tickets zijn onderweg’. En na een vakantie een uitnodiging per e-mail om nogmaals te bedanken voor de boeking en de mogelijkheid tot een enquete om de dienstverlening te verbeteren. Dat soort dingen!


    28 december 2007 om 06:45
    Michel Van Cann

    @Marco @ Bas: Erg interessant onderwerp. Uit wandelgangen heb ik begrepen dat enkele grote reisaanbieders staandaard reis-aanbiedingen e-mails aan het re-evalueren zijn wegens achterblijvende conversiecijfers… Daarnaast is de reisbranche enkele jaren terug als een voorloper begonnen met het integreren van e-mail marketing-technieken met een centrale database omgeving. Dit maakte het mogelijk om standaard aanbiedingen e-mailings te vervangen of aan te vullen met service-e-mails. De reisbranche loopt dus voorop met automatisch gegenereerde service e-mails als : Welkom terug e-mails, Boekingsbevestigingen, Week voor vertrek-emails etc.


    31 december 2007 om 08:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!