Overname DoubleClick door Google goedgekeurd door FTC

Na de in April aangekondigde overname van DoubleClick door Google moesten diverse instantie deze nog goedkeuren. En op dit moment is de FTC (Federal Trade Commission) akkoord gegaan met de overname.
“De FTC is van mening dat de overname geen risico vormt voor de concurrentie en dat de aanvullende diensten waardevol zullen zijn voor de consumenten”, aldus Eric Schmidt (CEO Google). “We hopen dat de Europese commissie binnenkort ook deze mening gaat ondersteunen, we zijn zeker dat deze deal meer relevante ads, meer keuze voor adverteerders en meer kansen voor publishers met zich mee brengt”.
De overname was al eerder goedgekeurd door de Australische Concurrentie en Consument Commissie en door 1 van de 3 Braziliaanse regelgevende instanties. Maar de deal kan nog niet rondgemaakt worden zonder de toestemming van de Europese Commissie.
In de verklaring die de FTC gisteren deed uitgaan zegt de FTC dat er geen gevaar bestaat voor de concurrenten. De diensten van Google en DoubleClick zijn aanvullend en zijn niet concurrerend. Waar Google’s huidige dienstverlening voornamelijk om tekst-ads draait, draait die van DoubleClick voornamelijk om display-ads. Daarnaast koopt en verkoopt DoubleClick geen ads maar bieden ze alleen een platform voor adverteerders en publishers om dit te doen. Een tweede reden voor de goedkeuring was het feit dat de competitie voor Google ook niet stil heeft gezeten. Yahoo heeft Right Media overgenomen en Microsoft aQuantive. Hierdoor zal Google niet opeens een monopoly krijgen in deze dienstverlening.
Tsja, dan mag ze ook weer op het ros klimmen om de Microsoft AQuantive deal te gaan bestrijden.
Interessant is dat de FTC in het onderzoek geen rekening heeft gehouden met privacy. Ik denk dat dit een goede keuze is geweest, omdat privacy problematiek op industrie-niveau moet worden onderzocht en niet op het niveau van bedrijven. Daarbij beweert de FTC dat de combinatie van de data van Google en DoubleClick geen groot concurrentievoordeel oplevert voor Google.
Ik verwacht dat deze uitspraak ook een richtlijn zal zijn voor die van de EU, maar daar zullen we nog op moeten wachten tot uiterlijk april 2008…
De week heeft ook de Europese Comissie Google toestemming gegeven voor de overname van het online advertentiebedrijf DoubleClick.
Ben benieuwd wat de toekomst op korte termijn al gaat brengen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!