Goeiemoggel van KPN wint Gouden Loeki 2007

Goeiemoggel van KPN wint Gouden Loeki 2007

Vanavond heeft Goeiemoggel van KPN (bureau: N=5) tijdens een live-uitzending op Nederland 1 de Gouden Loeki 2007 gewonnen. Wat mij betreft een terechte winnaar. Naast Goeimoggel waren Jan Vayne (Unox), Ambulance en Cipier (beide Centraal Beheer) en Kalkoengebraad (Albert Heijn) genomineerd.

De Ster Gouden Loeki verkiezing is dé publieksprijs voor de beste, leukste of origineelste commercial van het jaar. Iedere maand is er een maandverkiezing en kan je uit 10 commercials de beste 3 van die maand kiezen. De drie winnaars per maand gingen automatisch door naar de jaarverkiezing. Het Nederlandse publiek kon vervolgens in de periode van 3 tot en met 21 december uit 37 genomineerde commercials (in november waren er 4 in plaats van 3 winnaars) zijn of haar favoriete top 5 kiezen. De 5 commercials met de meeste stemmen gingen door naar de finale.

Voor de volledigheid ook de andere commercials op een rij:

2. Unox - Jan Vayne; TBWA

3. Centraal Beheer - Cipier; DBB Amsterdam

4. Albert Heijn - Kalkoengebraad; TBWA\NEBOKO

5. Centraal Beheer - Ambulance; DDB Amsterdam


Geplaatst in

Delen



Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Tja, zeker gezien de hype eromheen wel een goede en terechte winnaar. En weer eens wat anders na o.a. drie keer Centraal Beheer...

    geplaatst op
  • @Henri: da's een mooi historisch overzicht:

    2006: Centraal Beheer Achmea - Acupunctuur
    2005: Planet Internet - Moderne Technieken
    2004: Centraal Beheer Achmea - Leeuw
    2003: Amstel Bier - Klussen
    2002: Calvé Pindakaas - Voetballertje
    2001: Centraal Beheer Achmea - Rio
    2000: Dommelsch - Archeoloog
    1999: Gouden Gids - Haai
    1998: Calvé Pindakaas - Goal!
    1997: Melkunie - Bommetje
    1996: Nestlé Rolo - Olifant

    Goeiemoggel is wat mij betreft één van de betere commercials van de laatste 10 jaar. Wat vind jij?

    geplaatst op
  • zeker terechte winnaar, ook gezien hoe nederland is ver-goeiemoggeld. Zelfs marketingfacts heeft het goeiemoogle-virus te pakken. check: http://www.goeiemoogle.nl/index.html?moogle=http://www.marketingfacts.nl/berichten/20071221_gouden_loeki_2007/;

    geplaatst op
  • @Marco Ja gezien het effect zeker één van de betere concepten van de laatste jaren. Volgende week op mijn site een overzicht van de commercials met de meeste 'sociale impact' van de laatste jaren. Ik kan al verklappen dat Goeiemoggel ook in de Top 10 voorkomt, maar nog niet welke plaats ;-)

    geplaatst op
  • Wat vonden jullie trouwens van de uitzending? Vond dat Oerlemans wat gek met de rug naar het publiek toe stond te presenteren. Heb inmiddels van mensen in de zaal ook begrepen dat het niet uitverkocht was (wat via tv uiteraard niet was te zien) en dat ze inderdaad naar een leeg podium zaten te kijken op momenten dat Oerlemans het tv-publiek toesprak.

    Verder had ik gehoopt (en verwacht) dat commercials als Factory (Coca Cola), Echt iets voor u (Bol.com) en Gooische vrouwen (Andy) zouden worden genomineerd.

    geplaatst op
  • Had zelfde gevoel over uitzending/presentatie. Kwam allemaal wat amateuristischer over dan verwacht. Los van een technisch probleem en de presentatie in het gangpad, viel me vooral op dat het programma erg inhoudsloos was en er weinig interactie was met het (klap)publiek. Factory was zeker een gave nominatie geweest. Mijn favoriet was toch wel Cipier (ja ik weet het, nog een keer Centraal Beheer). Goedemoggel is wel terecht, ook al ben ik het nu al wel moe aan het worden ;-)

    geplaatst op
  • Jeroen Mirck van Adfoblog heeft nog een aantal pittige uitspraken over het verloop van de Gouden Loeki-verkiezing:

    (...) Gedoodverfde winnaar, en vanwege de ongekende hype ook een terechte. Al wordt de Gouden Loeki natuurlijk traditiegetrouw gemanipuleerd door grote bedrijven als Centraal Beheer die hun personeel oproepen massaal te gaan stemmen (zie ook het Adformatie-commentaar hier). Ditmaal hadden Achmea en Unilever de 'pech' dat ze te veel ijzers in het vuur hadden, vermoed ik. Dat onleuke kerstspotje van Albert Heijn is er natuulijk ook ingestemd doordat AH zijn eigen personeel heeft opgedragen om te gaan stemmen. Daarmee 'kopen' ze bovendien nog wat gratis reclamezendtijd, zo met de kerstboodschappen voor de deur. Die AH-spot zal weinig stemmen hebben gehad van mensen die niet bij die supermarkt (of reclamebureau TBWA) werken. Ach, zo doet KPN het natuurlijk ook. Won niet voor niets twee jaar geleden ook al met Planet. (...)

    Is er eigenlijk inzage in het totale aantal stemmen en waar deze vandaan komen of is dit een persoonlijke inschatting van Mirck?

    geplaatst op
  • Marco, de uitzending was een aanfluiting. Lees mijn posting op Venturo er maar op na. Deze was overigens voor MF bedoeld. :)

    geplaatst op
  • @Marco: Het aantal stemmen is altijd een groot raadsel. Dat voedt de verdenking dat 'bedrijfsstemmen' veel invloed hebben. In het stuk dat je hierboven van mij citeert verwijs ik naar een commentaar van mijn Adformatie-collega Susanne van Nierop. Die hoort geregeld verhalen over stemactivaties bij grote bedrijven. Zo schijnt Achmea zijn 16.000 medewerkers altijd via sms te mobiliseren om op de immer aanwezige Centraal Beheer-spotjes te stemmen. En dan maakt Centraal Beheer tenminste nog leuke commercials. De AH-braadvleesreclame is toch zeker een vreemde eend op de shortlist? Daar zal bij Albert Heijn ook vast een bindend stemadvies zijn rondgegaan, al is dat slechts een vermoeden.

    geplaatst op
  • Goeiemoggel is erg goed gedaan. Maar toch vind ik het geweldig hoe ze elke keer weer een geweldig "Even apeldoor bellen" spotje weten te maken. Ze zijn elke keer steengoed!

    geplaatst op
  • Venturo:

    (...) De presentator zelf was ongeïnspireerd en met zijn gedachte waarschijnlijk al in Amerika waar hij overigens maar eens goed moet rondkijken en ervaren hoe dit soort evenementen op de buis gebracht moeten worden. De jaarlijkse verkiezing van “de zaaduienteler van het jaar” ziet er in de US al beter uit. Verder faalde de techniek hopeloos en waren de gastoptredens een drama. Het ritme van het programma klopte voor geen meter en het decor zag eruit alsof het even geleend was uit de rekwisietenvoorraadkast van suikeroom en theatergoeroe Joop van den Ende. Ik neem aan dat het doorgaans kritische bureaupubliek met kromme tenen heeft zitten kijken naar deze op een schoolverlatersfeestje gelijkende productie van Reinout Oerlemans en consorten. (...)

    Niet alleen het kritische bureaupubliek, ook ik zat me thuis aan de buis te ergeren!

    Marcel van Tjiftjaf heeft overigens het recept voor een Gouden Loeki:

    1. Bedenk een goede grap die iedereen leuk vindt en een gulle lach opwekt;

    2. De commercial mag vooral niet polariseren (niemand beledigen, geen toespelingen op sex, religie etc., geen foute BN-ers etc.);

    3. Timing is cruciaal: introduceer uw spotje zo ergens rond eind oktober/begin november met een stevige burst. Zeker in het eerste half jaar maakt u weinig kans, dus ook nog niet rond de inhaaktijd bij bv. het EK. Uw spot moet vooral rond eind december top-of-mind zijn en als nieuw worden ervaren. Met een Gouden Loeki-nominatie van het eerste kwartaal bent u zeker kansloos;

    4. Veel geld is belangrijk: koop zoveel mogelijk GRP´s in in november en december, bij voorkeur veel STER-zendtijd;

    5. Ga mee in de “verkiezingskoorts”: koop ook de blokken rondom de Gouden Loeki-promo´s op de STER om de TOMA-positie nog wat te versterken;

    6. Zorg dat u bij een bedrijf werkt met veel werknemers en spoor ze aan om op uw spotje te stemmen. Beloon dit gedrag eventueel, bv. met gratis SMS-jes;

    7. Bedenk een PR-stuntje dat uw spot nog meer in de aandacht plaatst (bv. dat iemand in een kroeg in elkaar is geslagen, vanwege een pijnlijk misverstand rond ”Goeiemoggel”/mongool).

    geplaatst op
  • het moet niet gekker worden:

    http://www.goeiemoogle.nl/

    geplaatst op
  • @marco eben je site ge goeiemooggelt...geweldig gezicht http://www.goeiemoogle.nl/index.html?moogle=http://www.marketingfacts.nl

    geplaatst op
  • @Marco even marketingfacts gegoiiemoogled...geweldig vind je niet? http://www.goeiemoogle.nl/index.html?moogle=http://www.marketingfacts.nl

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.