Rechtszaak om online bezoekcijfers

18 december 2007, 23:33

Lees net bij Sak van den Boom dat de Spaanse mediagroep Prisa, eigenaar van onder meer het dagblad El Pais, in de Verenigde Staten een rechtszaak heeft aangespannen tegen marketingbedrijf Nielsen.

Prisa daagt Nielsen voor Newyorkse rechter vanwege een recente neerwaartse bijstelling van de bezoekersaantallen van de El Pais-website. Volgens Prisa heeft dat geleid tot forse schade, doordat adverteerders wegbleven. Persbureau AFP meldt dat Prisa al in september van plan was Nielsen te zullen aanklagen. Prisa heeft enkele maanden gestudeerd op de beste aanpak. In de rechtbankpapieren wordt overigens niet over een schadebedrag gesproken en wordt de door Prisa geleden schade enkel als “ernstig” betiteld. Prisa wil dat Nielsens meetmethodieken onafhankelijk worden getoetst.

Ben benieuwd of partijen als Multiscope en STIR zich hebben ingedekt tegen eventuele claims van exploitanten.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    MacSeth

    Ik kan even niet terugvinden waarom Nielsen schuldig is aan een teruggang in bezoekers. Ik denk ook dat het heel erg lastig wordt om de “schuld” van Nielsen hard te maken.


    19 december 2007 om 08:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!