Sinterklaas blijft populairder dan de kerstman

Sinterklaas blijft populairder dan de kerstman

Sinterklaas blijft populairder dan de kerstman

Sinds jaar en dag wordt het sinterklaasfeest op dezelfde manier gevierd; pakjes, familie, vrienden, chocolade letters en pepernoten zijn voor menigeen vaste ingrediënten voor een geslaagde sinterklaasavond. De animo voor de viering verschilt echter nogal eens. De afgelopen drie jaar leken steeds minder mensen warm te lopen voor de viering van de goedheilig man’s verjaardag. Dit jaar lijkt de daling echter te stoppen. Ruim de helft van de Nederlanders gaat waarschijnlijk Sinterklaas vieren met cadeaus. Dit blijkt uit een jaarlijks terugkerend onderzoek van TNS NIPO.

Populairste dag
De populairste dag om het heerlijk avondje te vieren is zoals gebruikelijk 5 december: 53 procent van de sinterklaasvierders geeft aan het feest op deze dag te vieren. Andere populaire dagen zijn zaterdag 1 december (14%) en zondag 2 december (15%). In het weekend kan men uitgebreid feestvieren en ook hoeven de kinderen dan niet zo vroeg naar bed. Het gemiddelde bedrag van € 133 dat men gaat besteden aan het vieren van Sinterklaas, is ten opzichte van voorgaande jaren iets gestegen. In 2005 was dit € 125 en vorig jaar € 120.

Wie zoet is krijgt lekkers
De top drie van zowel favoriet snoepgoed als van favoriete sinterklaasliedjes zijn in de afgelopen jaren ongeveer hetzelfde gebleven. De chocoladeletter (21%) blijft het populairst en deze hoort dan ook echt bij het sinterklaasfeest. Pepernoten en kruidnoten vinden ook gretig aftrek: ze zijn bij twee op de tien (20%) Nederlanders favoriet. Andere favorieten zijn de banketstaaf (17%), speculaas (12%) en marsepein (11%).

Ook dit jaar worden er weer volop sinterklaasliedjes gezongen. Op één, net als in de voorgaande jaren, staat ‘Zie ginds komt de stoomboot’. ‘Zie de maan schijnt door de bomen’ komt op twee en ‘Hoor de wind waait door de bomen’ eindigt op de derde plaats.

Liever een gedicht dan een surprise
Ook dit jaar is het vieren van Sinterklaas met gedichten weer populairder dan het vieren met surprises. De helft (51%) van de Nederlanders viert het feest met een gedicht in de hand. Zes op de tien (63%) geven aan geen moeite te hebben met het maken van de gedichten. Slechts éénderde van de sinterklaasvierders maakt surprises.

Kerstman moet de Sint voor laten gaan
Als we kijken naar de strijd tussen de Sint en de Kerstman, is te zien dat Sinterklaas nog een kleine voorsprong heeft. Meer dan helft (53%) van de Nederlanders viert Sinterklaas met cadeaus. Kerst vieren met cadeaus komt redelijk in de buurt: 47 procent van de Nederlanders is van plan dit in 2007 te gaan doen. Met kerst wordt er wel wat meer besteed dan met Sinterklaas: men verwacht gemiddeld € 168 te gaan besteden, tegenover de eerder genoemde € 133 voor Sinterklaas.

Warm gevoel
Het merendeel van de Nederlanders (85%) is het er wel over eens dat deze feestdagen eigenlijk veel te commercieel zijn. Ondertussen krijgen we met zijn allen (78%) wel een warm gevoel van de sfeervolle decemberverlichting in de straten en kijken maar liefst acht op de tien (81%) Nederlanders uit naar het gezellige samenzijn tijdens de feestdagen.

Aardig is om de trends in Blogpulse en Google Trends te bekijken. Vooral deze laatste laat zien dat de belangstelling voor Sinterklaas de laatste jaren aan het afnemen is maar inderdaad, zoals het TNS NIPO-onderzoek ook laat zien, de afname lijkt te zijn gestopt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Wat een heerlijk nieuws. Ik ben ook benieuwd naar de cijfers over online aankopen voor Sinterklaas. Daar moet zeker ook een stijgende trend in te zien zijn

    geplaatst op
  • @Thomas: Twinkle had vandaag wat cijfers over de online aankopen voor sinterklaas:

    (...) De verkoop van Nederlandse internetwinkels is met Sinterklaas vermoedelijk met 56 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. ‘Het zou betekenen dat Sinterklaas 10 procent van zijn inkopen via internet bestelt.’ De Thuiswinkel.org spreekt van een record.

    Uit een telefonische enquête die de branchevereniging voor de thuiswinkelmarkt onder zijn leden heeft gehouden, blijkt dat consumenten in de afgelopen tweeënhalve week voor 130 miljoen euro aan Sinterklaasproducten hebben gekocht.

    De meest verkochte producten zijn boeken, dvd’s, games, speelgoed en consumentenelektronica. Maar ook kleding, computerartikelen, romantische weekendtripjes en lingerie scoren goed, aldus Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen.

    Jongen verwacht dat de internetbestedingen over heel 2007 zullen uitkomen op 3,8 miljard euro. In heel het jaar 2006 was dit nog 2,82 miljard euro. (...)

    geplaatst op
  • Ook veelzeggend:
    Google Trends: sinterklaas vs kerstman
    Google Trends: sinterklaas vs kerst

    In beide gevallen is Sinterklaas qua search de winnaar.

    geplaatst op
  • @ Marco:

    Heb je toevallig ook cijfers voor Kerst vs Sinterklaas van dít jaar?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.