Online marketing niet grootste prioriteit van marketeers

30 november 2007, 11:10

Marketing_trends_2008Online marketing staat hoog op de prioriteitenlijstjes van marketeers, evenals duurzaamheid en milieubewustzijn. Maar de marketing basics zijn belangrijker dan ooit: klanttevredenheid, customer retention, segmentatie en ROI staan in het middelpunt van de belangstelling. Babyboomers worden langzaam uit het centrum van de aandacht verdrongen door Generatie X en Generatie Y.

Dat betogen onderzoekers van Anderson Analytics die in opdracht van de Marketing Executives Networking Group het rapport Top Marketing Trends for 2008 opstelden. In het onderzoek werden ruim 600 Amerikaanse (senior) marketeers ondervraagd.

Globalisering
De onderzoekers stellen vast dat China (52 procent) en India (20 procent) op de golven van de

globalisering steeds meer interesse van marketeers opwekken. Andere ontluikende landen en gebieden als Oost-Europa, Brazilië, Rusland en Mexico worden door de grote meerderheid niet als mogelijke markten gezien.

Offshoring
Outsourcing en offshoring worden door een meerderheid van de marketeers met argwaan bekeken. 77 procent van de ondervraagden antwoordde desgevraagd dat hun bedrijf in het geheel geen gebruik maakt van offshoring. Niet verbazend als je dit plaatst naast de vaststelling dat de helft van de senior marketeers er niet over piekert om enig onderdeel van de marketingfunctie te outsourcen. Iets minder dan 25 procent staat hier welwillend tegenover.

Demografie
Welke demografische groep is het belangrijkst voor marketeers? 88 procent van de ondervraagden wijst de babyboomers aan. Deze groep wordt echter op de voet gevolgd door generatie X (86 procent), Hispanics (86 procent), vrouwen (85 procent) en generatie Y (84 procent).

(Dit bericht verscheen ook op In feite)

Hugo Louter
contentstrateeg/online marketeer bij 2meter1 Analytics

Zelfstandig contentstrateeg, online marketeer en analist. 2meter1: online marketing en analytics voor organisaties met een hart.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bert

    China, India en Zuid-amerika zijn gebieden die over een paar jaar keihard over on heen denderen.


    30 november 2007 om 11:45
    hugolouter

    @Paul: bedankt, sluit mooi aan bij de Amerikaanse resultaten


    30 november 2007 om 13:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!