Website van jaar 2007

18 november 2007, 10:19

Het einde van het jaar komt dichtbij. Ook dit jaar is er weer een verkiezing van de website van het jaar. Heerlijk, kunnen er weer een aantal mensen zichzelf op de borst kloppen. Dit jaar zijn er twee verkiezingen. Marco schreef er al eerder over een van de twee verkiezingen. Stemmen doen we nog steeds graag, blijkt uit de tussenstand. De beide verkiezingen lopen sinds kort en hebben al erg veel stemmen verzameld. Naast borstklopperij voor de genomineerden, is het ook een verkapte manier om snel veel emailadressen te verzamelen.

Website van het jaar verkiezing 1

Website: www.websitevanhetjaar.nl. De publieksprijs ‘Website van het Jaar’ wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest populaire website van Nederland. Tussen 15 november en 13 december 2007 kan iedereen zijn stem uitbrengen. De site is open sinds vrijdag en inmiddels hebben meer dan 50.000 mensen gestemd. De site is dan ook momenteel erg traag. Deze verkiezing Website van het Jaar is een initiatief van ID Projects BV. Dit jaar heeft STIR haar naam aan deze verkiezing verbonden, zo blijkt uit de website. Op basis van het Marktmonitor onderzoek van STIR worden in elke categorie de tien meest populaire websites genomineerd. In het privacy statement op de site kun je lezen waarom ID Projects deze verkiezing houdt: “Door uw persoonlijke gegevens via deze site aan ons te verschaffen geeft u toestemming aan ID Projects BV om deze persoonlijke informatie te verzamelen, te bewaren en te gebruiken voor bovenstaande doeleinden”. Verder schrijven ze “Alleen met uw nadrukkelijke toestemming zullen zij uw gegevens doorgeven aan derden. In een dergelijk geval zullen wij u niet alleen uw goedkeuring vragen, maar tevens aangeven wie die derde partij is.”

Website van het jaar verkiezing 2

Website: http://www.onlineawards.nl. Van 1 november tot 10 december kunnen internetgebruikers hun favoriete website selecteren en een score geven aan de inhoud, de navigatie en het ontwerp van de site. Deze verkiezing voegt er dus een element aan toe. Deze verkiezing van de website van het jaar 2007 is een initiatief van online-marktonderzoeker Metrixlab in samenwerking met diverse mediapartners. Hoe de selectie van de genomineerden tot stand zijn gekomen staat niet op de website. Vorig jaar brachten meer dan 300.000 mensen hun stem uit en kreeg de verkiezing de steun van veel bekende websites, staat te lezen op deze website. De winnaars worden in de nationale media (print en web) bekendgemaakt en mogen gedurende één jaar op hun site vermelden dat ze gewonnen hebben. Inmiddels hebben hier al meer dan 185.000 mensen gestemd. Als je wil stemmen, dan blijkt waarom MetrixLab haar naam heeft verbonden aan deze verkiezing: het is een verkapte manier om panelleden te werven. In het privacy statement staat hierover: “Mensen die deelnemen aan het onderzoekspanel voor websites krijgen e-mailberichten van MetrixLab, PanelPartners of Opinionbar met informatie of een uitnodiging voor een onderzoek.”

Durven jullie nog te stemmen? Op wie gaan jullie stemmen? Mocht je genomineerd zijn en in beide verkiezingen winnen, ga je dan twee logo’s op je site zetten?

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Simon Koelewijn

    Met betrekking tot de tweede verkiezing, mis ik iets of moet je echt elke stem apart per e-mail bevestigen?! Je krijgt in ieder geval per stem in een categorie een mailtje, al het lijkt er wel op dat je met het laatste mailtje al je stemmen in één keer kunt activeren. Wat een baggersysteem zeg, das al een reden om voor websitevanhetjaar.nl te kiezen..


    18 november 2007 om 13:16
    Karian

    Van de tweede vind ik het erg leuk, gezien Partyflock eindelijk eens erkenning heeft gekregen. In principe is zeer veel wat je op internet tegenkomt een verkapte manier om gegevens te verzamelen. Ik plaats ook een advertentiecampagne van een telecom gigant, waarom zou ik dan niet mijn leden oproepen om te stemmen.

    Ik hecht er geen enorme waarde aan, maar het is wel leuk om de reacties van onze leden te peilen op mijn nieuwsbericht hierover. Erg leuk om te zien hoe trouw en betrokken men is. En leuk dat ik eens niet ergens voor heb moeten likken of slijmen om toch een mail te krijgen met ‘U bent genomineerd’ 🙂


    19 november 2007 om 15:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!