Fusion 2007 (verslag)

Fusion 2007 (verslag)

Live bloggen vanaf Fusion 2007Vandaag ben ik namens Marketingfacts.nl aanwezig bij Fusion. Het marketing evenement georganiseerd mede door Adformatie, Adforesult, creatie, communicatie en tijdschrift voor Marketing.
Van de verschillende onderdelen in het programma zal ik artikelen plaatsen op Marketingfacts en ook regelmatig wat zeggen op Twitter, dit alles met de tag #Fusion2007.

De aftrap begint zo dadelijk door Jeroen Smit, dagvoorzitter. Hij heeft ruime journalistieke ervaring en is o.a. 4 jaar hoofdredacteur van het tijdschrift FEM/De Week geweest. In 2004 schreef hij het succesvolle boek ‘Het drama Ahold’. Er zijn ongeveer 450 deelnemers volgens Smit.

Interactief programma met een 2-tal microfoons en ..... SMS FSN met de vraag naar 4411 (ze worden gescreend). Kost niets het verzenden van deze SMS-s. Jammer geen Twitter of andere micro-blog mogelijkheid.

Kijk voor de het volledige programma op Fusion

De volgende workshops zal ik vanmiddag bijwonen:
De beste en slechste interactieve marketingcases van 2007
Merk durf te leven”

Wake-up call

Leuke reactie van Michael Frackers over zijn misgelopen inkomsten door nee te zeggen tegen een baan bij Google.

Eerste korte presentatie door Goos Eilander van Trendbox.
Onderzoek naar schuldgevoel en gedrag voor een beter milieu. Niet echt schokkende resultaten. Dit zal ik later aanvullen met de presentatie. Hopelijk staat deze snel online.

De man van merken bouwen - Enrico Bartens heeft op het laatse moment moeten afzeggen. Nu een korte presentatie van
Merk moet hebben authenciteit, eerlijkheid en aanpassen aan locale cultuur.

Michael Frackers heeft nog een ander bedrijf waar hij niet ging werken, dit was VMware vorig jaar naar de beurs nu 20 Miljard waard. Volgens Frackers moet je niet denken dat je trends kunt verspellen.

1ste trend van Frackers
Na de melt down verwachten veel mensen dat er een paar grote bedrijven over zouden blijven; Google, Amazon, Microsoft en Yahoo. Dat is niet zo, locals worden steeds groter, hij noemde een voorbeeld van een bedrijf dat scharen verkoopt uit Australie. Nu 60 mensen in Google Nederland volgend jaar ongeveer 400 Miljoen omzet, dat is meer dan RTL.
Ander voorbeeld ClearSense die als klein bedrijf zich heeft tussen de locale markt en Google heeft gewrongen. Ze stellen de vragen aan locale bedrijven “Wil je meer omzet”, “tegen weinig kosten”. Nu overgenomen door Gouden Gids.
Geen gesponsord resultaat maar organische resultaat, helemaal gespecialiseerd in Google en lokaal.

2de trend van Frackers
Voorbeeld Esmee Denters - via YouTube nu 98.000 mensen op haar mailinglist (gisteren). Ze is voorbij alle lokale en nationale media gegaan en direct naar YouTube. Nu door deze persoonlijke expressie is ze bij Oprah gekomen (vorige week).
Eigen voorbeeld van hotel Bush alrab een eigen filmpje op YouTube - 86.000 views. Plek 2 in Google omdat het hotel zelf geen toer heeft in video op haar website.

De Re-invention of marketing
Tex Gunning 20 jaar bij Unilever en nu bij Vedior. Engelse powerpoint, Nederlands gesproken in een Nederlands congres. Mmm.

Er is teveel keuze. Mensen worden getraind om niet loyaal te zijn aan een merk.
Merken maken allemaal gebruik van dezelfde meetmiddelen en krijgen ook de zelfde resultaten. Merken moeten ook steeds harder roepen om geroepen worden om zo steeds minder op te vallen.

Be more - do less

  • need for meaning
  • need for belonging
  • need for leadership

Gunning geeft een aantal beelden en cijfers om duidelijk te maken dat ‘Shift Happens’. Hij praat over onder- en overvoeding.
Juiste beelden. Stevig verhaal om duidelijk te maken dat er globaal een probleem is. Voeding, ziekte, milieu, global warming.

We gaan naar Fair trade sales, nu nog waar staat het merk voor maar het gaat naar waar staat het bedrijf voor achter het merk.
Consumer concerns to Consumer demands.

De nieuwe toolbox: create meaning, a sense of belonging en leadership.

Aziatische wijsheden
We gaan luisteren naar Dick van Motman DDB China. Van Motman zit al 14 jaar in China en gaat ons Aziatische wijsheden presenteren.

Een boardroom vinden waar de opkomst van de Aziatische economieën nog geen onderwerp van gesprek is, wordt lang zoeken. Toch realiseren nog maar weinig mensen zich hoe groot de consequenties zijn voor de westerse wereld. Waarom heeft Azië zo’n voorsprong genomen en wat kunnen wij daarvan leren?

Van Motman begint met een beeld te schetsen van het oude China. De Chinese muur, de cultuur, het communisme. Direct door met cijfers en beelden om aan te tonen dat we rekening moeten houden met China. Grootste stad 33 miljoen inwoners, meer dan 100 steden met meer dan 1 miljoen inwoners. 122 miljoen mensen aan breedband. The king of Guanxi, komt uit Hong Kong nu de belangrijkste man van China.

Andere gegeven, concurrentie? 135.000 advertising agencies in China. Binnenkort is er een veiling voor media op TV voor 2008, verwachting een stijging van 200% van de kosten. Alle billboards zijn in Beijing naar beneden gehaald en 25% wordt straks weer terug geplaatst. Dus ook daar een enorme stijging van de media kosten, met name beinvloed door de Olympische Spelen in 2008.
Er was een vergelijkbaar programma als idols. Een enorm succes, er werd ook gestemd om de winnaar te bepalen. Het programma is nu van het scherm want de overheid vond dat stemmen toch niet zo’n goed idee.

DDB heeft een inzichtelijk filmpje gemaakt van jongeren in Nederland en China. We zien een enorm verschil tussen de gedrevenheid en motivatie tussen de jongeren in deze 2 culturen. Chinezen enorm bezig met geld, werk, succes, toekomst. De Nederlandse jongere weet niet echt wat hij/zij wil, ze zien wel, en ze zijn vooral bezig met zichzelf.

Interessant boek van Duncan Hewitt - Getting Rich First. Tip.

Goede merken volgens Van Motman Olay, Philips, Nokia, Budweiser, McDonald (1000 vestigingen), H&M; Globale bedrijven met een lokale branding en benadering.
Lokale succesvolle bedrijven, die ook buiten China bekend zijn. Tsingtao (beste ambasadeur), Lenovo (meest bekend), Haier (Duits klinkende naam 25% omzet buiten China), Huawei Tech (65% buiten China), Chery (begon pas in 97 met auto’s, nu No 4 in China).

Er zijn voldoende kansen voor Europe, zie ook Why Europe will run the 21st century door Mark Leonard. Het boek legt uit dat Europe nog steeds heel veel kansen heeft met ons aanpassingsvermogen. Ideeen komen uit Europa en worden in China geprobeerd, zie bijvoorbeeld Philips. Hoe lang dit nog zo blijft vraag ik me wel af. Hij begon zijn presentatie namelijk met hoeveel mensen er jaarlijks afstuderen in China.

Be Smart, Focus en brave.
Re-invent de model.

Tijd voor de lunch.

De beste en de slechtste interactive marketing cases van 2007

Kijken en luisteren naar de beste en de slechtste interactive marketing cases van 2007. Moderator is Tijdschrift voor de Marketing. ‘Internet is zo veel te zien dat is niet bij te houden.’ Duh.

Er gebeurt veel op interactief gebied. Veel is onzichtbaar en niet alles is te volgen. Laat je daarom in kort bestek bijpraten over de succesvolle en niet succesvolle interactieve marketingcases van dit jaar door Achtung! en het Belgisch bureau TheseDays.
Dick Bushman en Samuel De Volder.

In deze ruimte ook geen Twitter, geen SMS wel een microfoon.
Interactiviteit:  Tell me, I will forget. Tell me, I will forget. Show me, I may remember. Involve me, and I will understand.
Wie van het publiek wist dit te herhalen, niet veel. Daarvoor doen we marketing, 1000 keer herhalen en je zult het onthouden.

1ste filmpjes van Ray Ban
http://www.beyondmadisonavenue.com/2007/05/new-ray-ban-viral/

The Diet Coke and Mentos experience.

Veel bedrijven komen bij het bureau en willen graag een viral, want het is goedkoop en krijgt veel aandacht.
Het gaat juist om authentieke content. Carlsberg voorbeeld. Heeft op Mentos virals ingehaakt.

De afzender mag best commercieel zijn als het maar helder is. Ok, omdat toch nog 30% van het publiek de video nog niet gezien heeft gaan we nog maar weer eens kijken naar Dove 1 en 2. Nu tonen we ook de andere kant, hoe kan de consument inhaken op de trend. Axe is wel wat anders dan Dove. Maatschappelijk verantwoorde reclame kan alleen als je recht in je schoenen staat.

Voorbeeld van Lexus, duurt te lang we gaan verder. Loading is loosing. Laat mensen niet te lang wachten daarmee verlies je ze.

Dan ‘Get the Glass’ een spel. www.gettheglass.com/
Wel een lange laadtijd, maar bijzonder goed uitgevoerd en zeer succesvol. Een spel dat ruim een miljoen kost aan productietijd, en daarnaast nog heel veel aandacht in de media om de bezoekers naar het spel te leiden.

Subserviant Chicken 500 miljoen mensen bezocht, betere sales in Burger King. In de zaal zou niemand 4 jaar geleden het gedurfd hebben om deze filmpjes te maken.

Teleurstellend voorbeeld Senseo 5 jaar. Geen sl

Unflinching Triumph - sport - Professional Stare down. Een video, sport documentaire van 50 minuten, blijkt van RedBull te zijn. Geen logo’s, geen naam in beeld, alleen af en toe drinken ze Red Bull (niet opvallend).
De sporters hadden eigen sites, er was een petitie om er een olympische sport van te maken. Echt veel tijd en aandacht in gestoken, met succes.

Diesel has Responded. A hostile take over of diesel.com. The Heidies Hijacked diesel.com.

#10 Fusion: campaignes cross chanels.
Whestern Wopper -  Aangevuld met website - Grrom my ‘stache
The angry whopper - video. Je kunt een angry gram sturen naar een ander.
NonStop Fernando door Emirates - film duurt ruim 14 uur even lang als de vlucht die tot voor kort 34 uur duurde.

Merk durf te leven.

Mark Woerde van LEMZ en Marcel Joosten van Sara Lee.

‘Zorg dat je wordt uitgenodigd wordt in het hart en de portomonait van de consument.’ -

De geactiveerde merkessentie, 3 ingredienten:
- key drive for business
- real brand values
- societal insight

Maastricht, Utrecht en Enschede zijn de geschenkenwinkels omgebouwd naar een plek waar je koffie kunt dringen en cadeaus kunt kopen.
Brand activation “Douwe Egberts brengt mensen tot elkaar met de lekkerste koffie”
Koffiewekker is ook een voorbeeld hoe DE naar de klant gaat. ‘s ochtens op meerdaagse evenementen komen ze met koffie langs de tent.
Ze zijn op zoek gegaan naar 1 groot landelijk evenement; consumer insight. Daarvoor is burendag opgezet en daar hebben ze een 360 graden campagne omheen gebouwd.

De lokale kranten hebben veel geschreven over burendag. Ook de burgemeesters zijn betrokken bij de campagne ze kregen een informatie pakket opgestuurd waarin ook beelden/video za van Maxima, zij ondersteunt burendag. Ze hebben ook gebruik gemaakt van Google Earth. Je kon gespot worden door een helicopter en dan een prijs winnen. Alle buurten in Google Earth. Goed gedaan.

Eerlijk zeggen dat deze campagne ook een push nodig heeft op de winkelvloer. Samenwerking met andere merken bijvoorbeeld postcode loterij. Ze hadden vorig jaar ook een feest georganiseerd bij de fabriek, dit jaar op de markt in Utrecht.

Resultaat
bekendheid 59%
Merkkoppeling 80%
Website dit jaar 200.000, vorig jaar 400.000. Kost te veel tijd, te moeilijk. ‘Overschat niet je doelgroep’
Resultaat paritcipatie burendag 340.00 vorig jaar (300.000-400.000)

Belangrijkste learnings naar 2 jaar burendag’
- Brand activation brengt consumenten, klanten, medewerkers in beweging
- platform dient symbiose te zijn van unieke relevante consumer insight, merk essentie, en category drivers
- push en pull
- durf maatschappelijke thema’s aan te snijden, niet ownen maar bijdragen fasciliteren.
- complexe maar uitdagende orkestratie meerdere bureau’s
- schiet niet door in complexiteit/gelaagdheid campagne

Kosten dik EUR 1,5 miljoen, zit wel veel TV in. TV is voor snelle awareness.

Duurzaam ondernemen

Het hoe en waarom van duurzaam ondernemen, door Eckart Wintzen

Duurzaam is nu hot, maar is het méér dan een vluchtige trend? Eckart Wintzen, dé pionier in duurzaam ondernemen plaatst het in perspectief. Hoe oprecht of opportunistisch hebben bedrijven en merken maatschappelijk verantwoord ondernemen omarmd? In hoeverre kan een authentieke, duurzame aanpak doorwerken in een succesvolle marktbenadering? Wanneer gaat het juist averechts werken? Oftewel: wie doet het goed en wie niet?

Paar harde feiten uit gerespecteerd rapporten, bijvoorbeeld rapport van VN eergisteren, Maxx Planck instituut, .. ook al gaan we ons houden aan wat er al afgesproken is, dan nog zal de aarde 2-4 graden opwarmen en de zeespiegel met 2 - 7m stijgt, en het grondwaterspiegel daalt. De oceanen worden vuiler en dit leidt tot sterfte van dieren in de oceanen.
Ofwel de bronnen nemen af.

Marketing is dromen verkopen. Als je verkeerde dromen droomt, ligt er nog een mooie taak voor deze marketeers.
Ik vraag me af of veel mensen dit verhaal aangrijpt. Wie van de aanwezig zal morgen en overmorgen denken aan MVO bij het ontwikkelen van een nieuwe campagne met de klant.

Reactie uit de zaal via de ‘anonieme’ gescreende SMS “Goed dat iemand zich hier druk ver maakt, ga ik ook doen als ik ‘binnen’ ben.. Tot die tijd fuck it!”
andere reactie “Goed verhaal E. maar wat moet ik als marcom man hier mee/aan doen.”

Jeroen Smit zegt dat als je een klant ontmoet en die een product/dienst/verhaal hebben wat niet klopt, een verhaal dat niet authentiek is, dan heb je 2 keuzes: 1. je doet het toch want je wilt geld verdienen 2. je doet het gewoon niet.

Als afsluiter Mier Improvisatie Cabaret.

Dat is het voor nu (15 november 17:00). Later zal ik hier nog de presentaties aan toevoegen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Zie nog weinig getwitter en live verslagen vanaf Fusion 2007. Hebben ze alle internetverbindingen dicht gegooid?

    geplaatst op
  • @marco:ik zie op twitter momenteel een hoos aan tweets langskomen. Lijkt wel simultaan schaken, live-bloggen en twitteren ook nog. ;-)

    geplaatst op
  • Was wel geestig om te zien vanochtend: zo gauw een spreker even saai werd of te veel feiten opsomde, ging het publiek massaal aan de mobiel. Gelukkig maakt dat geen lawaai. Wel een goeie incentive voor de sprekers overigens en beter dan het gebruikelijke geroezemoes in dat soort situaties (:-)
    PS Hier de Dubaise creatie van die geestige inleider Michiel Frackers (zie verslag boven): http://www.youtube.com/watch?v=6LZarUmHw1ghttp://www.youtube.com/watch?v=6LZarUmHw1g

    geplaatst op
  • dit is wel goed, hoop ik: http://www.youtube.com/watch?v=6LZarUmHw1g

    geplaatst op
  • Dank je wel Michael, ik kon het maar niet vinden.

    geplaatst op
  • Veel mensen gesproken en veel interessants gehoord tijdens Fusion. Heb verschillende vragen naar 4411 gestuurd, die bijna allemaal live werden beantwoord. Door al die live interactie schoot het twitteren er uiteindelijk bij in. Nou ja, één tweet dan toch nog...

    Foto's van Fusion 2007 heb ik in een aparte Fusion-set op Flickr gezet.

    geplaatst op
  • Dank voor het verslag Enno, op deze manier ben ik er toch een beetje bij geweest!

    geplaatst op
  • @Jeroen: hoe is de inzet van sms bevallen? Is er veel gebruik van gemaakt?

    @Enno: en twitter? wat is er eigenlijk gedaan met het label #fusion2007? Was er een mashup die dit er uit heeft te filteren? Verbaasde me al een beetje dat er geen apart account was voor Fusion of heb ik die gemist?

    geplaatst op
  • Nee er was geen mashup voor Twitter. Ik heb dat gewoon zelf zo gedaan dat mensen konden zien dat het over Fusion ging en dat je er eventueel op kunt zoeken. Ze hebben niets met Twitter gedaan, jammer.
    Aan de andere kant de zaal zat vol met mensen die volgens mij a. niet bloggen, b. nog nooit iets met Twitter hebben gedaan. Het was vooral traditionele media.

    geplaatst op
  • Er volgt nog een resume en dan probeer ik daar ook de presentaties te verwerken. Ik krijg in ieder geval nog de presentatie van Achtung!

    geplaatst op
  • @Jeroen oh al die vragen kwamen dus van jou ;) Volgens mij is SMS goed gebruikt. De meeste vragen werden ook live beantwoord.
    Weet jij wanneer de presentaties online komen?

    geplaatst op
  • "Tell me and I will forget, show me and I may remember, involve me and I will understand."

    Blijft een mooi (Chinees) gezegde!

    geplaatst op
  • Sorry, maar ik vind dit een onduidelijk verslag- met ook aardig wat grammaticale- en spelfouten. Had helemaal zin om het te lezen, nu haak ik af. Jammer!

    geplaatst op
  • @Erno, @Marco: Ik vond de toepassing van sms zeker een meerwaarde voor de vragenrondjes, omdat het meer vragen opleverde dan als je met een microfoon door de zaal loopt. Het is veiliger. En nee: het merendeel van de sms'jes was niet van mij. ;)

    Ook leuk om te zien dat sommige vragen spontaan een lach in de zaal opwekken, terwijl Jeroen Smit en zijn spreker het over iets heel anders hebben. Het publiek in de zaal was inderdaad geen twitterpubliek, dus is sms een veel beter middel voor brede publieksparticipatie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.