Mobiel internet vooral thuis gebruikt en nieuwe mobiele startpagina

9 november 2007, 09:21

De helft (49 procent) van de mobiele internetters surft regelmatig thuis. Ook in het openbaar vervoer wordt veel gebruik gemaakt van mobiel internet (47 procent). Dit blijkt uit een onderzoek van T-Mobile (via: nu.nl).

Als gebruikers thuis mobiel surfen, wordt mobiel internet vooral gebruikt om snel even iets op te zoeken, om contact te houden per email, MSN of via Hyves.

T-Mobile stelt dat 40 procent van de ondervraagden denkt dat mobiel internet binnen een paar jaar net zo populair is als bellen en sms’en. Op het moment maken nog weinig Nederlanders gebruik van internet op de mobiele telefoon. Nog geen derde van de ondervraagden met een geschikt toestel, surft mobiel op het web. En: veel gebruikers denken dat het duur is.

Mini-onderzoek

Erik van Roekel kan zich wel iets voorstellen bij deze uitkomst, meldt hij via de chat: ‘Even snel iets opzoeken, zonder meteen je laptop op te moeten starten. Je ding kunnen doen: tv-kijken, lezen, door het huis lopen, op de wc zitten en tegelijkertijd kunnen internetten, zonder gebonden te zijn aan je laptop.’

Als ik zelf ’s morgens (of ’s middags) opsta is het één van de eerste dingen die ik doe na het uitdrukken van mijn wekker: mobiel internetten. Kijken of er mail is, nu.nl, en natuurlijk checken of er al wat gepost is op MF.

In het openbaar vervoer check ik of ik de aansluiting van mijn trein nog haal. En laatst, op een feestje bij mijn ouders, zocht ik op waar pindakaas ook alweer vandaan kwam. Want een tante beweerde dat het een oer-Hollandse vinding was. Wikipedia hielp haar uit die droom. Mobiele overtuigingskracht, tijdens de borrel, in een huiselijke omgeving.

Nieuwe mobiele startpagina

Via de MF tiplijn kregen we gisteren nieuws door van Karel Geenen over een nieuwe mobiele startpagina.

Hij schrijft: ‘Helaas zijn er nog niet zoveel goede startpagina’s beschikbaar [voor mobiel internet, red]. De startpagina’s die al wel beschikbaar zijn, waaronder die van Startpagina.nl zelf, zijn van een lage kwaliteit. Dit hebben we onderzocht door van de huidige mobiele startpagina’s telkens 50 links te controleren met onze pda. Gemiddeld werkt 20 procent van de links niet naar behoren.’

Het antwoord van Geenen is een nieuwe mobiele startpagina: startmobiel.mobi. Check het uit!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Bertwin

    “En: veel gebruikers denken dat het duur is.”

    Waarom dan geen campagnes waarin providers aangeven dat het met die kosten wel meevalt, of heb ik die gemist?


    9 november 2007 om 13:12
    Stefan Textor

    Weet iemand misschien hoe ik achter cijfers kan komen over Mobiel Internet gebruik (gprs) in Amsterdam?


    10 november 2007 om 11:12
    media

    @Erik: de remote control werkt overigens nog niet; of heb je mij die rechten niet gegeven om ook te switchen naar een ander kanaal? 😉


    11 november 2007 om 12:39
    media

    @Erik: inmiddels doet de remote control het ook en kan ik via de afstandsbediening kijken wat ik wil. Gaaf!


    11 november 2007 om 12:46
    ewout@onedaycompany.nl

    @Bertwin – is inderdaad idioot dat dit nog maar zo weinig bekend is. Misschien dat de telecommers die goedkoop aanbieden het technisch nog niet zo goed op orde hebben, dat de rest van NL er ook van kan genieten ?


    12 november 2007 om 20:47
    Bastin van Oers

    Volgens mij is de startpagina van Karrl gehackt of heeft hij hem bewust doorverwezen naar een goksite. Niet dlim want mobiele websites komen er nu echt aan! 15% van 1 van onze shops komt al uit de organische vindbaarheid op mobiel!


    18 oktober 2012 om 22:28
    Bastin van Oers

    Vergeet je mobiele site ook niet te optimaliseren voor een betere vindbaarheid!


    18 oktober 2012 om 22:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!