Web 2.0 2007 in Berlijn (dag 3)

7 november 2007, 16:02

Web 2.0 2007 in BerlijnDe OpenSocial-bijdrage van Google tijdens Web 2.0 Expo gisteren in Berlijn had je nog van Jaap en mij tegoed. Het werd een zwaar technische sessie waarin uitgebreid werd stilgestaan bij de OpenSocial API’s. Een sessie voor nerds dus en paarlen voor de Web 2.0-Schweine. Op een groot scherm trok een stoet van XML-achtige protocollen voorbij, waaraan vooral ontwikkelaars zich verlekkerden. Een van de meest opvallende zaken was natuurlijk het feit dat de API GPS-coördinaten kan bevatten. In je profiel komt dus gewoon ook keihard te staan waar je op dat moment bent: locatie als sociaal object (en misschien niet altijd even handig ). Dit kan nog interessante nieuwe sociale netwerken opleveren.

In de allereerste sessie die we vandaag bijwoonden, werd uitgebreid stilgestaan bij het virtuele-wereldproduct Photosynth. Aan de hand van een aantal ingewikkelde schema’s liet de spreker Blaise Aguera Arcas zien hoe Photosynth in staat is om foto’s via het web bij elkaar te sprokkelen en daaruit een 3D-model te creëeren. Inmiddels heeft Blaise met zijn team verschillende inventarisaties van foto’s op internet gemaakt. Volgens hem moet het nu mogelijk zijn om grote steden zoals Rome via Photosynth volledig in kaart te brengen. Ook zijn ze nu bezig om Photosynth direct te koppelen aan Microsoft Virtual Earth. Wij voorspellen u dat we binnenkort met avatars door dit soort spiegelwerelden heen kunnen lopen!

Rod Beckström hield weer zijn meeslepende verhaal over “Der Seestern und die Spinne”, waarmee hij het publiek op het puntje van de stoelen had. Daarna deed hij op de Expo nog een goed bezochte sessie over Twiki (The Enterprise Wiki), waarmee hij bij een hele grote klant een implementatie had afgedwongen en de complete concurrentie het nakijken had gegeven. Dat vertrouwde Rod ons in een klein onderonsje toe. Typerend voor de sympathieke Beckström, die door zijn open-source-community op handen wordt gedragen, is dat hij alle credits geeft aan de vertaalster van zijn Duitse boek en zichzelf als co-auteur positioneert.

Vanochtend zijn we niet naar het congres afgereisd. Conform de wens van onze topmanager (zie zijn commentaar op dag 1 hebben we ons volledig geconcentreerd op het afmaken van ons nieuwe boek “Me @ the Media”. Dat gaat over de impact die de met name de nieuwe sociale webmultimedia op ons leven hebben, en hoe zich ICTech, ICTainment, nano-, neuro- en biotech in de toekomst waarschijnlijk zullen ontwikkelen. Ver voorbij virtuele werelden als Second Life, maar in de nabije toekomst waarschijnlijk, want de ontwikkelingen gaan razendsnel en zijn goed voorspelbaar. Nu de adoptie nog.

Me @ the media” gaat met name over de individualisering, de socialisering, de virtualisering en de ID-ificering die de derde mediarevolutie met zich meebrengt. Nummer één is drukpers annex zetletters, nummer twee de massamedia (krant, radio en tv) en numero drie de webmultimedia die alles bij elkaar brengen en waardoor in principe iedereen de “tools & tricks of the trade” in handen kan nemen. De massamedia worden dus nu aangevuld en opgeschrikt/overruled door een digitale mediamassa. Wij kijken ernaar als in het volgende plaatje, met de fysieke realiteit als referentiepunt:

Digital Virtual Cube

Dit verslag heb ik samen geschreven met mijn collega Jaap Bloem

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Opnieuw dank voor het verslag Sander; heb het idee dat ik niet zo heel veel mis maar lees jullie verslagen met plezier. Moet je vaker doen! 😉

    Zie ook uit naar jullie boek en je mag me de digital virtual cube nog eens een keer uitleggen!


    7 november 2007 om 17:00
    Roy

    Hoi Sander,

    Ik zat gisteren ook bij een OpenSocial sessie van Google (Patrick Chanezon),heb aansprekende voorbeelden gezien van derden, totaal geen techno-praat, geen XML-programmaregel gezien. Het was afgeladen met marketeers, weinig nerds,…terwijl de sessie heette “Google for developers”. In welke sessie zat jij, want je hebt de fun gemist!


    7 november 2007 om 21:54
    media

    @Roy: kun je iets meer vertellen over die OpenSocial-voorbeelden?


    8 november 2007 om 04:40
    JaapBloem

    @Marco: De “Digital Virtuality Cube” zet onze moderne virtualiteit (niet die uit de grotten van Lascaux dus en in onze musea) in perspectief: van het tennisspelletje Pong tot aan virtualiteitsscenario’s als van The Matrix en The Cell. De referentie is de +kant van de drie assen. Daar staat onze fysieke realiteit, die we ervaren als optimaal reëel, continu en zintuiglijk.


    8 november 2007 om 07:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!