Terwijl er hier en daar nog wel twijfel bestaat over de effectiviteit van adverteren in sociale netwerken, maken de netwerken zich inmiddels op voor de miljarden reclamedollars die er volgens analisten aankomen.
Eerder deze week las ik op Emerce dat de sociale netwerken MySpace en FaceBook los van elkaar een eigen advertentienetwerk aankondigen. MySpace lanceert begin 2008 zijn nieuwe dienst SelfServe. Daarmee kunnen bedrijven hun advertenties rangschikken naar geografische of demografische voorkeuren of naar specifieke interessegebieden. Facebook lanceert drie nieuwe diensten onder de noemer Facebook Ads. Dit zijn resp. Social Ads (grotendeels gebaseerd op gebruikersprofielen), Beacon (advertenties via zogenoemde feeds) en Insights (het meest uitgebreide programma dat kijkt naar demografie en andere aspecten, zoals persoonlijke voorkeuren).
Ook het Nederlandse Hyves maakt zich op voor op de stroom aan advertentiegeld die de komende jaren wordt verwacht. Eind vorige maand werd bekend dat per 1 januari 2008 Hyves zelf alle advertentieruimte gaat verkopen. Sinds eind 2005 verkochten zowel WebAds als Hyves advertenties op Hyves. Inmiddels bestaat het salesteam van Hyves uit 9 medewerkers en zijn Wilco Kaasenbrood (voorheen Adlink), en Remco Bos (voorheen Talpa radio) aangetrokken als salesmanagers. Gisteravond sprak Yme Bosma, manager business development bij Hyves, in een uitzending van Radio Online over de nieuwe (commerciele) plannen van Hyves.