Sociale netwerken maken zich op voor stroom aan advertentiegeld

Sociale netwerken maken zich op voor stroom aan advertentiegeld

Sociale netwerken maken zich op voor stroom aan advertentiegeldTerwijl er hier en daar nog wel twijfel bestaat over de effectiviteit van adverteren in sociale netwerken, maken de netwerken zich inmiddels op voor de miljarden reclamedollars die er volgens analisten aankomen.

Eerder deze week las ik op Emerce dat de sociale netwerken MySpace en FaceBook los van elkaar een eigen advertentienetwerk aankondigen. MySpace lanceert begin 2008 zijn nieuwe dienst SelfServe. Daarmee kunnen bedrijven hun advertenties rangschikken naar geografische of demografische voorkeuren of naar specifieke interessegebieden. Facebook lanceert drie nieuwe diensten onder de noemer Facebook Ads. Dit zijn resp. Social Ads (grotendeels gebaseerd op gebruikersprofielen), Beacon (advertenties via zogenoemde feeds) en Insights (het meest uitgebreide programma dat kijkt naar demografie en andere aspecten, zoals persoonlijke voorkeuren).

Ook het Nederlandse Hyves maakt zich op voor op de stroom aan advertentiegeld die de komende jaren wordt verwacht. Eind vorige maand werd bekend dat per 1 januari 2008 Hyves zelf alle advertentieruimte gaat verkopen. Sinds eind 2005 verkochten zowel WebAds als Hyves advertenties op Hyves. Inmiddels bestaat het salesteam van Hyves uit 9 medewerkers en zijn Wilco Kaasenbrood (voorheen Adlink), en Remco Bos (voorheen Talpa radio) aangetrokken als salesmanagers. Gisteravond sprak Yme Bosma, manager business development bij Hyves, in een uitzending van Radio Online over de nieuwe (commerciele) plannen van Hyves.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Op Sync.nl staat een mooi verhaal over de expolosieve groei van facebook.

    geplaatst op
  • Op Partyflock bieden we al sinds april 2005 de mogelijkheid om advertenties gericht te sturen op basis van ledenprofielen en de gegevens die men hierop kenbaar maakt.

    Het is nu nieuw en hip omdat Facebook en Myspace dit gaan ondernemen? Dan ben ik heel benieuwd naar de stortvloed aan euro's die dit gaan genereren!

    geplaatst op
  • Karian, kun je iets zeggen over jullie ervaringen gezien de discussies over effectiviteit van adverteren op social networks? Werken jullie op basis van CPM of CPC/CPA? Zijn de doorklikratio's lager of hoger dan het marktgemiddelde? Welke adverteerders zijn het vooral die afkomen op sociale netwerken als Partyflock?

    geplaatst op
  • Ik heb idd hele goede ervaringen met adverteren op basis van de ledenprofielen op Partyflock (targeting op bijv. fan van een bepaalde DJ, bezoek van een bepaald feest of liefhebber van een bepaalde muziekstijl).

    geplaatst op
  • Wij maken onderscheid tussen bannering en promotionele berichtjes (nieuwsbrieven, maar dan via de site zelf). De banners zijn in te zetten op stad en omgeving en tegenwoordig ook op persoonlijke aanspreekvorm (profielnaam, 'boodschap'). Bannering is steeds minder interessant, omdat mensen teveel adblockers installeren, niet persoonlijk aangesproken worden en het fenomeen banner is te duidelijk een advertentievorm. Doorgaans hanteren wij een CPM tarief.

    Onze promotionele berichten worden op dit moment voornamelijk ingezet voor feestaankondigingen om wel dichtbij onze doelgroep te blijven. Echter hebben we ook wel campagnes gehad voor kledingmerken (webshops), overheidsmededelingen, telefoonaanbieders etc. Men kan hier selecteren op praktisch alles wat men in het profiel invult: verjaaardag, provincies, land, stad, feesten waar men heen is geweest, artiesten waar men fan van is, acties waar men aan mee heeft gedaan, muziekstijlen waar men van houdt. Zoals je ziet zijn wij voornamelijk gericht op muziek en uitgaan, maar dat is de kern van onze site.

    De banners / tekstlinks waarbij men de eigen naam ziet verschijnen zijn klikgevoeliger. De promotieberichten zijn zeer succesvol omdat er vaak wat extra's in aangeboden wordt en men wordt persoonlijk aangesproken.

    Reclame blijft 'vervelend', maar als het toegesneden is op wat jouw interesseert is het minder storend. Al denk ik wel dat het hierbij bittere noodzaak is om interessegebieden zeer nauw af te bakenen of in te delen in subcategorieen. Hoe breder je dat weer pakt, des te minder interessant het weer wordt voor de gemiddelde ontvanger. Waardoor het effect en de waarde van het totaal snel af zal nemen.

    geplaatst op
  • Wij hanteren trouwens een standaardtarief per aangeschrevene en daarnaast betaalt de adverteerder een bedrag per daadwerkelijke ontvanger.

    geplaatst op
  • @Kasper: over wat voor soort advertenties praten we dan? events?

    Wellicht aardig in dit verband is een recent artikel in BusinessWeek: So Many Ads, So Few Clicks:

    (...) Can more targeted pitches on Facebook and other sites reverse the shrinking response to online ads? (...)

    Impliciet geeft dit al aan dat het CPM-model zijn langste tijd (in ieder geval binnen Amerikaanse social networks) heeft gehad. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het staat met de Nederlandse netwerken.

    geplaatst op
  • Ik denk dat bannering (en dus CPM) in zijn geheel steeds minder interessant wordt. Tegenwoordig bezoekt men internet doorgaans met een doel en je advertenties moeten daarmee in overeenstemming zijn.

    Alleen is het altijd zo grappig dat adverteerders wel willen banneren, maar alleen per click willen betalen, maar eigenlijk geen uiting weten te (laten)produceren die ook daadwerkelijk tot klikken uitnodigt. Dat zie ik bij ons heel erg gebeuren, helaas. 'Ik wil wel €0.10 per click betalen' en dan krijg je een banner aangeleverd waarvan je van te voren kunt bedenken dat mensen niet klikken. Je moet mensen wel lekker maken en lokken.

    geplaatst op
  • @Marco: organisatoren van dance events hebben de genoemde vorm inderdaad omarmt maar wat betreft mijn campagnes gaat het om speciale mobiele telefonie acties (via affiliate marketing voor grote klanten) op basis van CPA.

    Een mooi voorbeeld was een speciaal Tiësto GSM pakket incl. kans op kaartjes voor 'Tiësto in Concert' waarbij ik dus bij de targeting alle leden met Tiësto als favoriete DJ en alle leden die een party waar hij had gedraait kon selecteren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.