
‘Anytime, Anyplace is the second in-depth study from Universal Media worldwide research programme across 21 markets which has been designed to investigate key digital topics in a global context.’ 10.000 mensen werden ondervraagd.
Volgens het onderzoek is televisie op de mobiele telefoon ‘the next big thing’: slechts 8 procent van de deelnemers heeft het al eens geprobeerd, 33 procent van de ondervraagden wil dat nog gaan doen. Daar ligt dus een enorm potentieel.
Een gemiddelde gebruiker spendeert 47 procent van zijn ‘mobiele tijd’ aan gesprekken met anderen, waarbij de mobiele telefoon het belangrijkst is. Slechts 6 procent houdt zich bezig met het sturen van multimedia berichten, 7 procent gebruikt mobiel internet. Uitschieter is Japan: daar wordt maar 24 procent van de mobile time besteed aan het voeren van gesprekken. Ter vergelijking: in Amerika is dat 65 procent. Hieruit concluderen de onderzoekers: ‘Mobile phones are evolving from voice to data devices.’ En in Japan lopen ze in die trend voorop.
De ondervraagden hebben massaal de beschikking over mobiele media-apparaten. 66 procent heeft een draagbare muziek of mediaspeler, 45 procent heeft een laptop thuis of op het werk, 28 procent heeft een draagbare spelcomputer. Voor 38 procent van de ondervraagden (helaas, muziekindustrie) is het rippen van legale cd’s de primaire bron van content. 36 procent is actief op p2p netwerken.
Andere belangrijke uitkomsten:
3G telefoons zijn heel gewild
43 procent zegt aan de slag te willen met dit type telefoons. ‘This is ahead of all other platforms, including media players, portable gaming and laptops.’
Draagbare technologie werkt ugc in de hand
Digitale camera’s zijn het meest populair na de mobiele telefoon, 81 procent van de ondervraagden heeft er een. Cameratelefoons zijn bijna net zo populair: 76 procent is in het bezit daarvan/
Er is een grote behoefte aan content op alle portable apparaten
Volgens de onderzoekers liggen hier kansen voor marketeers om content te creëren, te sponsoren en toegang te verlenen tot content.
Hierop aansluitend: onder het kopje ‘Making it work’ hebben de onderzoekers nog een paar tips gegeven. ‘There is a massive gulf between content owners, advertisers and marketers and what consumers are willing to accept and what they really want to adopt. However demand is emerging fast and there are clear rules to succeed.’ Negen van die regels zijn te vinden op pagina 34 van het rapport.