Old PR, New PR

Old PR, New PR

Het moment dat ik gestart ben met het benaderen van mensen voor mijn interview serie: The Future of HR viel het me al snel op. Neem een microfoon mee, en men wil je graag spreken. Opvallend hierbij was overigens dat op mijn oproep voor mensen met een visie die geïnterviewd zouden willen worden voor deze reeks geen enkele serieuze reactie kwam. Mijn blogposting van gisteren heeft meteen twee e-mails opgelevert van PR bureaus die iemand onder de aandacht willen brengen.

Het verschil tussen beide is echter wel heel groot. Mail één was een keurige introductie van een PR bureau dat de PR doet voor een groot W&S bureau dat regelmatig ‘onderzoekjes’ doet. Of ze me op de perslijst mocht zetten. Mijn antwoord op zo’n vraag is doorgaans ja, hoewel ik meteen heb aangegeven dat de meeste van hun berichten die ik nu zie niet echt van hoog niveau zijn, dus dat ik hoop dat ze me positief verassen.

De tweede mail was geen introductie, enkel een verwijzing naar het artikel van gisteren en de vraag of ik niet iemand van hun organisatie wil interviewen voor deze reeks. Een PDF attachment van de laatste nieuwsbrief en de mededeling dat ik voortaan op de perslijst zal worden meegenomen.

Goed, ik word nog op de hoogte gesteld dat ik op een perslijst kom, maar dit soort tactieken zijn nu exact de reden waarom mensen als Chris Anderson (en binnenkort Marco Derksen?) zo’n hekel beginnen te krijgen aan PR bureaus. Opvallend, zeker omdat op dit blog al eerder is geschreven over PR 2.0(waarbij ik vooral de reacties van Bram Alkema kan aanraden). Blijkbaar zijn enkele goed in het lezen voor de doelgroep, maar minder over hun eigen vakgebied. 

Ook opvallend is dat ze blijkbaar wel Marketingfacts lezen, maar niet b.v. HRlog, voor deze beide partijen toch het grootste weblog op het vakgebied waar ze PR voor doen. Er is nog een wereld te winnen in PR lijkt me zo.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Of er is nog een wereld te winnen voor HRlog. Misschien eens een PR-bureau inschakelen?

    geplaatst op
  • Er is nog een hele wereld te winnen Henkie, maar zonder PR bureau ;-)

    Ik moet zeggen dat ik wel blij ben met de persberichten tot nu toe. Netjes gericht en vaak een persoonlijke toevoeging. Ik hoop nu niet dat je de slechtere bureau's op een spoor hebt gebracht waardoor ik ook overspoeld ga worden Bas!

    geplaatst op
  • Ok, ik geef het toe, ik ben maar een simpel slijtertje en heb je artikel van gisteren al zitten lezen me afvragend wat HR betekent. Nu lees ik dit artikel, klik zelfs door naar een HR log en weet na beide sites nog steeds niet wat de afkorting HR betekent of inhoudt.
    Nu zul jij misschien ook niet weten wat een vinoloog bedoelt met CS of een slijter met CB, en dat is ook de reden waarom wij die termen voor een breder publiek meestal uitschrijven. Ik zou het dus best wel prettig vinden als in een artikel één keertje de afkorting voluit geschreven zou worden, al is het maar voor mensen als ik bv. Ik heb al twee dagen lang geen enkel idee waar je het over hebt.

    geplaatst op
  • Zal ik je dan maar uit de brand helpen? HR = Human Resources. Nu verwacht ik wel dat voortaan ook VSOP voluit geschreven wordt op de flessen natuurlijk ;-)

    geplaatst op
  • Sorry Petra, vakidioot, vergeet je soms dat termen niet bekend zijn. Michel geeft het antwoord al: Human Resources, oftewel Personeel en Organisatie (P&O), ook ooit personeelszaken (PZ) genoemd. Alleen neem ik Human Resources erg letterlijk in mijn opvatting: menselijk kapitaal.

    geplaatst op
  • @Bas,
    Een resource is een bron en geen kapitaal. Dat is namelijk een andere theorie: de human capital theory. Best een verschil namelijk of je mensen ziet (zoals jij) als kapitaal of als (een) middel/bron.

    geplaatst op
  • @Gijsbrecht: daar heb je gelijk in. Overigens zie ik mensen primair als mens en gaat de serie daar ook wel over. Als we mensen nu primair zien als mens, i.p.v. als productiefactor, renderen ze dan niet beter als productiemiddel?

    geplaatst op
  • @Michel en @Bas, Ah, plotseling snap ik waar jullie over schrijven. Dank jullie wel.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.