Nederland nog niet klaar voor viral marketing?

Nederland nog niet klaar voor viral marketing?

Enkele weken geleden lanceerde het Amsterdamse digital branding agency LaComunidad, op Marketingfacts verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday, de ViralTracker2.0 en ViralBlog. Eerder lanceerde LaComunidad al Viral Revolucion, een totaalpakket waarbij merken viral commercials kunnen afnemen, inclusief social media optimalisatie (SMO), seeding van de viral commercials en de wereldwijde tracking ervan.

Afgelopen week vroeg ik Paul van Veenendaal en Igor Beuker van LaComunidad naar de beweegredenen om een internationale weblog te starten.

Waarom Viralblog?
Met ViralBlog kunnen we bij een internationaal publiek viral thought leadership, executed worldwide claimen. En aangezien we de ambitie hebben om GoViral‘s internationale nummer 1 positie over te nemen binnen 2 jaar, is ViralBlog een must have. Een eigen medium of platform zeg maar.

Wat vinden jullie van het niveau van virals in Nederland?
Vaak nog te zoetsappig en niet viraal. Uitzondering is natuurlijk Yo Oma van Sara Lee/DE en Friesche Vlag Melkcups. In de UK en US besteedt men echt tijd en geld aan viral commercials, met zeer bekende sterren erin. Hier regeert het poldermodel: liefst de hele wereld bereiken met de viral commercial; maar ‘t mag niks kosten en ‘t moet niet te spraakmakend zijn. Die merken kunnen beter gewoon bij TV’s en GRP’s blijven. Ze zijn veroordeeld tot aandacht kopen, aandacht krijgen zullen ze niet.

Welke internationale bureaus inspireren jullie?
Bureaus die voorop durven te lopen, die niches durven claimen, die durven te investeren in technologie en software. En bureaus die bakens verzetten, zoals creative hotshop Crispin Porter + Bogusky uit Miami.

Hoe gaat het eigenlijk met Viral Friday?
In Nederland slaat het Viral Friday format erg goed aan. Het aantal kijkers en het aantal reacties stijgt nog flink. Het is zeer tijdrovend, maar waanzinnig leuk om te doen.

Ook met Viral Friday internationale inspiraties?
Ja, want Nederland is erg klein voor virals. Je benut ook maar een heel klein deel van het internet. 90% van onze ViralTracker klanten komt uit het buitenland, dus we hebben deze maand Viral Friday ook geïntroduceerd aan het internationale publiek op ViralBlog. Ook hier lijkt het een hit te worden.


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Interessant die viralBlog, staat nu in mijn RSS-feeds :) Ik heb inderdaad ook het idee dat bedrijven in NL veel te weinig durven wat betreft viral uitingen ivm het schaden van hun imago..

    Daarnaast denk ik dat er nog veel te weinig mogelijkheden worden benut wat betreft viral marketing. De combinatie SMS/bellen + filmpje was al mooi, maar volgens mij is het nooit verder gegaan dan dat. Ik zie nog te weinig kruising tussen internet en real life wat betreft virals, maar wie weet..

    Om even een sprongetje te maken naar buitenlandse virals: ik als jongleur was wel gecharmeerd van de 3 viral filmpjes die ik net op VKMag zag. Ze verwijzen allemaal naar jonglers.ru en daar mijn Russisch wat roestig is, heb ik geen idee voor wie/wat ze zijn, iemand een idee?

    geplaatst op
  • @Sytse
    Virals die naar de Russische site Jonglers.ru verwijzen zijn gemaakt voor Samsung door Cheil Communications Russia.

    Met deze virals wil Samsung zijn nieuwe mobieltje lanceren, waar twee SIM-kaarten in kunnen - Samsung Duos.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.