Chris Anderson (Wired) heeft het gehad met persberichten

Chris Anderson (Wired) heeft het gehad met persberichten
Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired, auteur van het boek The Long Tail en blogger, heeft het helemaal gehad met de persberichten die hij ontvangt van o.a. Sony:
(...) I've had it. I get more than 300 emails a day and my problem isn't spam (Cloudmark Desktop solves that nicely), it's PR people. Lazy flacks send press releases to the Editor in Chief of Wired because they can't be bothered to find out who on my staff, if anyone, might actually be interested in what they're pitching. Fact: I am an actual person, not a team assigned to read press releases and distribute them to the right editors and writers (that's .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)).

So fair warning: I only want two kinds of email: those from people I know, and those from people who have taken the time to find out what I'm interested in and composed a note meant to appeal to that (I love those emails; indeed, that's why my email address is public). Everything else gets banned on first abuse. (...)
Vervolgens publiceert Anderson een lange lijst van emailadressen die hij recentelijk heeft geblokkeerd omdat ze hem iets ongepast hebben gestuurd via email. Hoe herkenbaar en wellicht moet ik maar eens dezelfde taktiek als Anderson gaan gebruiken!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Vrees trouwens wel dat .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) nu helemaal overspoeld wordt met emails!

    geplaatst op
  • Ik vind het eigenlijk wel opmerkelijk dat er (naar mijn weten) nog geen goede specifieke dienst is voor de online pers. Een dienst die de contacten "kent" omdat zij hun voorkeuren daarin duidelijk kunnen aangeven en op basis daarvan tailor-made persberichten kunnen versturen. Voor de offline pers zijn er diverse sites die hier op inspelen, al beperkt dit zich dan wel vaak tot de juiste contacten voor een bepaald onderwerp.

    Zo'n dienst voor de online-pers zou toch te realiseren moeten zijn. Kan ook handig zijn voor de professionele blogger (al is er ergens een vage regel dat bloggers niet op persberichten zitten te wachten??).

    geplaatst op
  • Absoluut begrijpelijk dat sommige journalisten/ redacties/ individuele bloggers enige weerstand krijgen tegen de ladingen commerciele boodschappen die ze elke dag weer in de bus krijgen. Toch kan ik me aan de andere kant best voorstellen dat, net als bij de offline media dit al 100 jaar gebeurd, PR een onderdeel van de online campagne strategie kan zijn. Er zijn immers vaak genoeg onderzoeken die in opdracht van bedrijven worden uitgevoerd of productintroducties die nieuwswaardig zijn. Door de niche insteek van het internet moet er alleen bij ePR nog beter gekeken worden naar deze nieuwswaardigheid en de relevantie voor de bron waar het naar vertuurd wordt. Het versturen van dergelijke berichten via een 'send all' list is wat mij betreft dan ook een absolute don't. De geopperde online PR dienst kan hier zeker een uitkomst bieden. Voornamelijk als sites hier kunnen aangeven welke berichten zij wel danwel niet willen ontvangen. Weet iemand partijen die al redelijk wat kennis hebben opgebouwd op het gebied van ePR. Zou graag met ze in contact treden om ook deze kant van de markt samen verder te professionaliseren.

    geplaatst op
  • webloggers die aangemeld zijn bij Startlog kunnen gebruik maken van onze content&inspiratie;-service op Blogsupport(nog in beta). binnen twee weken wordt de vernieuwde site van Startlog gelanceeerd, hierin zit een aanmeldprocedure waarin de bloggers kunnen aangeven (pers-)berichten te willen ontvangen in het door hun zelf aangegeven interessegebied(ict, vakantie, sport, gadgets, auto's etc). uitgangspunt is dat bloggers net als de klassieke journalisten graag input/content ontvangen over het onderwerp dat hen interesseert. we hebben een aantal pilots gedaan en de eerste resultaten zijn bemoedigend. wat duidelijk (en logisch) is dat bloggers niet zitten te wachten op een standaard persbericht dat ook al naar het anp verstuurd is.

    geplaatst op
  • @Jorrit: daar heb ik me juist voor afgemeld; wat een dramatische persberichten stuurden jullie naar me toe zeg. Totaal niet relevant voor marketingfacts. Op basis waarvan deden jullie die selectie eigenlijk?

    geplaatst op
  • Persbericten an sich vind ik niet zo erg. Ik krijg er per dag denk ik tussen de 30 en 50 en daar valt nog goed doorheen te komen. Een grote ergenis bij mij zijn vooral de persberichten die als subject "Persbericht" hebben en die geen fluit in de body van het mailtje hebben staan. In plaats daarvan moet ik dan weer een pdfje gaan lezen of een docje. Die gaan per definitie de prullenbak in. Hilarisch zijn ook de persberichten die blunders van spelfouten in het subject hebben staan. Die gaan dus ook nogal snel door de shredder.

    Een cursusje persberichten schrijven voor beginners zou veel bedrijven niet misstaan.

    geplaatst op
  • @marco; klopt, het bericht wat voor jou aanleiding was om je uit te schrijven was niet ons best responderende bericht. gelukkig hebben we daar eea van geleerd. na meerdere pilots is ons wel duidelijk geworden wat minder/beter werkt. waarom dat bericht ook naar marketingbloggers is gegaan? omdat het een marketing-actie van een A-merk betrof.

    geplaatst op
  • Altijd even een nieuw e-mailadres aanmaken voordat je Chris Anderson mailt ;-)
    Opzich heeft hij zijn punt natuurlijk, ik vind het alleen zo'n ophef over iets wat gewoon bij je vak hoort.

    geplaatst op
  • Ik vind het een geweldige actie van Chris Anderson en heb je rot gelachen om een aantal reacties die hij terug kreeg. 1 was van iemand die lijsten koopte en die zijn toch goed? Dat hebben ze me beloofd...

    De tweede van een PR dame die vond dat het de taak van de hoofdredacteur was om het nieuws te verspreiden onze zijn medewerkers.

    Ik was altijd in de veronderstelling dat je PR bedrijven inhuurde juist om te zorgen dat je de juiste persoon bereikte. Blijkbaar is dat in de states niet zo...

    Gelukkig krijg ik persoonlijk maar erg weinig persberichten, zowel die van marketingfacts als die van HRlog worden gescreend door personen die denken dat het voor mij interessant kan zijn :) Wat me vooral tegen valt is wel de kwaliteit van het persbericht. Zelden meer informatie dan al bekend was. Wat dat aangaat moet ik een compliment maken naar b.v. Reed Business over hun 'maak jij naam' viral waarin cijfers werden vermeld. Dat is nog eens toegevoegde waarde.

    Ik ben heel eenvoudig, iedereen mag mij persoon mailen met informatie waarvan ze denken dat het waardevol is om voor mij over te schrijven (dus met name leuke wervingscampagnes, goede arbeidsmarkt gerelateerde marketing acties), maar je moet wel iets toevoegen aan het verhaal. Niet enkel: we hebben een geweldige site gelanceerd (dan moet hij wel echt goed zijn zoals dia van Delta Lloyd). Maar als je met iets extra's komt dan heb je natuurlijk meer kans dat ik er over blog.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.