Chris Anderson (Wired) heeft het gehad met persberichten

31 oktober 2007, 07:56

Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired, auteur van het boek The Long Tail en blogger, heeft het helemaal gehad met de persberichten die hij ontvangt van o.a. Sony:

(…) I’ve had it. I get more than 300 emails a day and my problem isn’t spam (Cloudmark Desktop solves that nicely), it’s PR people. Lazy flacks send press releases to the Editor in Chief of Wired because they can’t be bothered to find out who on my staff, if anyone, might actually be interested in what they’re pitching. Fact: I am an actual person, not a team assigned to read press releases and distribute them to the right editors and writers (that’s editor@wired.com).

So fair warning: I only want two kinds of email: those from people I know, and those from people who have taken the time to find out what I’m interested in and composed a note meant to appeal to that (I love those emails; indeed, that’s why my email address is public). Everything else gets banned on first abuse. (…)

Vervolgens publiceert Anderson een lange lijst van emailadressen die hij recentelijk heeft geblokkeerd omdat ze hem iets ongepast hebben gestuurd via email. Hoe herkenbaar en wellicht moet ik maar eens dezelfde taktiek als Anderson gaan gebruiken!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Vrees trouwens wel dat editor@wired.com nu helemaal overspoeld wordt met emails!


    31 oktober 2007 om 08:11
    Robert Eerhart

    Ik vind het eigenlijk wel opmerkelijk dat er (naar mijn weten) nog geen goede specifieke dienst is voor de online pers. Een dienst die de contacten “kent” omdat zij hun voorkeuren daarin duidelijk kunnen aangeven en op basis daarvan tailor-made persberichten kunnen versturen. Voor de offline pers zijn er diverse sites die hier op inspelen, al beperkt dit zich dan wel vaak tot de juiste contacten voor een bepaald onderwerp.

    Zo’n dienst voor de online-pers zou toch te realiseren moeten zijn. Kan ook handig zijn voor de professionele blogger (al is er ergens een vage regel dat bloggers niet op persberichten zitten te wachten??).


    31 oktober 2007 om 08:41
    Roderik de Maar

    Absoluut begrijpelijk dat sommige journalisten/ redacties/ individuele bloggers enige weerstand krijgen tegen de ladingen commerciele boodschappen die ze elke dag weer in de bus krijgen. Toch kan ik me aan de andere kant best voorstellen dat, net als bij de offline media dit al 100 jaar gebeurd, PR een onderdeel van de online campagne strategie kan zijn. Er zijn immers vaak genoeg onderzoeken die in opdracht van bedrijven worden uitgevoerd of productintroducties die nieuwswaardig zijn. Door de niche insteek van het internet moet er alleen bij ePR nog beter gekeken worden naar deze nieuwswaardigheid en de relevantie voor de bron waar het naar vertuurd wordt. Het versturen van dergelijke berichten via een ‘send all’ list is wat mij betreft dan ook een absolute don’t. De geopperde online PR dienst kan hier zeker een uitkomst bieden. Voornamelijk als sites hier kunnen aangeven welke berichten zij wel danwel niet willen ontvangen. Weet iemand partijen die al redelijk wat kennis hebben opgebouwd op het gebied van ePR. Zou graag met ze in contact treden om ook deze kant van de markt samen verder te professionaliseren.


    31 oktober 2007 om 09:43
    media

    @Jorrit: daar heb ik me juist voor afgemeld; wat een dramatische persberichten stuurden jullie naar me toe zeg. Totaal niet relevant voor marketingfacts. Op basis waarvan deden jullie die selectie eigenlijk?


    31 oktober 2007 om 12:03
    Jasper Kusters

    Persbericten an sich vind ik niet zo erg. Ik krijg er per dag denk ik tussen de 30 en 50 en daar valt nog goed doorheen te komen. Een grote ergenis bij mij zijn vooral de persberichten die als subject “Persbericht” hebben en die geen fluit in de body van het mailtje hebben staan. In plaats daarvan moet ik dan weer een pdfje gaan lezen of een docje. Die gaan per definitie de prullenbak in. Hilarisch zijn ook de persberichten die blunders van spelfouten in het subject hebben staan. Die gaan dus ook nogal snel door de shredder.

    Een cursusje persberichten schrijven voor beginners zou veel bedrijven niet misstaan.


    31 oktober 2007 om 12:16
    jorritkreek

    @marco; klopt, het bericht wat voor jou aanleiding was om je uit te schrijven was niet ons best responderende bericht. gelukkig hebben we daar eea van geleerd. na meerdere pilots is ons wel duidelijk geworden wat minder/beter werkt. waarom dat bericht ook naar marketingbloggers is gegaan? omdat het een marketing-actie van een A-merk betrof.


    31 oktober 2007 om 12:42
    Joost Diepenmaat

    Altijd even een nieuw e-mailadres aanmaken voordat je Chris Anderson mailt 😉

    Opzich heeft hij zijn punt natuurlijk, ik vind het alleen zo’n ophef over iets wat gewoon bij je vak hoort.


    1 november 2007 om 07:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!