Participatie Marketing?
Bijna een jaar geleden schreef ik op mijn blog (zie ook: De openbare speelplaats) over The Bubble Project van Ji Lee. The Bubble Project is een project van kunstenaar die 15.000 stickers in New York op outdoor advertising had geplakt. De stickers waren spraakbubbels. Dit gaf mensen de mogelijkheid om met hun creativiteit aan de slag te gaan en deze bubbels in te vullen.
Nu liep ik gisteren door Amsterdam en zag dat iemand het in Nederland heeft opgeplakt. Zie hieronder een paar voorbeelden van creativiteit in de Leidsestraat.
Er is ook een Italiaanse en Argentijnse variant.
Geen conclusie, alleen een observatie:
Heeft iemand nog andere voorbeelden gezien?
Hey wat leuk, nu ook in NL? Heb het boek over zijn NYC project wel, daar zitten soms hele sterke bij. Benieuwd of we dat in NL ook kunnen, ga om me heen kijken dit weekend!
Zodra ik er een zie maak ik er een foto van en post ik het hier.
@Maarten en Marjolijn. Jullie zijn nu officieel BubbleSpotters
Erg leuk, wordt de wereld een stukje vrolijker van.
Het is alleen geen marketing natuurlijk.
@henkie geen marketing wel billboard hacking
@henkie,
Waarom geen marketing? Omdat wij het niet kunnen controleren? Omdat wij het niet bepaald hebben?
Wat is volgens jou dan de definitie van marketing Raimo?
Dit staat toch helemaal los van de promotie voor het betreffende product of dienst/ de uiting zelf?
Volgens je eigen tekst is het dus geen marketingstunt maar een kunstuiting en de een zal het kunst(zinnig) vinden en de ander vandalisme. (De grens tussen streetart en vandalisme is vaak flinterdun)
Omdat er niks is dat wordt geadverteerd, wordt aanbevolen, wordt geplugd, gepusht, gepromoot, zij het direct, zij het indirect.
Het is een reáctie op marketing, een kunstuiting. Een hele leuke overigens, wat mij betreft.
Blijft een inspirerend experiment. En vwb de discussie of het wel of geen marketing is, de stickers worden op reclame geplakt met de bedoeling om daar passanten de ruimte te geven om te reageren (al dan niet gericht op betreffende reclame). Je zou het kunnen zien als vorm van interactieve outdoor reclame. Een mengvorm tussen kunst en reclame. Of was reclame toch ook vooral kunst?
Ik zie het toch vooral dat een kunstenaar het mogelijk heeft gemaakt om passanten de mogelijkheid te geven om te reageren/participeren/verrijken op bestaande gepushte boodschappen.
@kasper katje
Definitie van marketing? Pff.. Vraag en aanbod bij elkaar brengen?
echt leuk dit
@Rhymo: Amsterdam Amstel station zijn ze ook gespot!
@Mark waar zijn de fotos?
@rhymo: als ze er maandag nog zijn krijg je ze uiteraard. moest rennen voor de de trein vandaar 🙂
@Mark de Kock
GEWELDIG! Keep them coming..
Vet dat de actie gespot wordt. Er is inmiddels ook een Hyve opgericht (thebubbleproject.hyves.nl) – we willen er een hype van maken.
Als je met ons mee wilt doen, of ons financieel een handje wilt helpen (alles uit eigen zak tot nu toe) – stuur ons een mailtje!
Greetings,
The Bubble Man
heee Bubble man ik ben lid van je hyve hoor 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!