Participatie Marketing?

19 oktober 2007, 09:07

Participatie Marketing?Bijna een jaar geleden schreef ik op mijn blog (zie ook: De openbare speelplaats) over The Bubble Project van Ji Lee. The Bubble Project is een project van kunstenaar die 15.000 stickers in New York op outdoor advertising had geplakt. De stickers waren spraakbubbels. Dit gaf mensen de mogelijkheid om met hun creativiteit aan de slag te gaan en deze bubbels in te vullen.

Nu liep ik gisteren door Amsterdam en zag dat iemand het in Nederland heeft opgeplakt. Zie hieronder een paar voorbeelden van creativiteit in de Leidsestraat.

Er is ook een Italiaanse en Argentijnse variant.

Geen conclusie, alleen een observatie:

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

25 Reacties

    Raimo

    Heeft iemand nog andere voorbeelden gezien?


    19 oktober 2007 om 09:41
    Marjolijn

    Hey wat leuk, nu ook in NL? Heb het boek over zijn NYC project wel, daar zitten soms hele sterke bij. Benieuwd of we dat in NL ook kunnen, ga om me heen kijken dit weekend!


    19 oktober 2007 om 11:03
    malens

    Zodra ik er een zie maak ik er een foto van en post ik het hier.


    19 oktober 2007 om 11:42
    Raimo

    @Maarten en Marjolijn. Jullie zijn nu officieel BubbleSpotters


    19 oktober 2007 om 11:48
    Henkie

    Erg leuk, wordt de wereld een stukje vrolijker van.

    Het is alleen geen marketing natuurlijk.


    19 oktober 2007 om 12:50
    malens

    @henkie geen marketing wel billboard hacking


    19 oktober 2007 om 13:10
    Raimo

    @henkie,

    Waarom geen marketing? Omdat wij het niet kunnen controleren? Omdat wij het niet bepaald hebben?


    19 oktober 2007 om 13:48
    Kasper Katje

    Wat is volgens jou dan de definitie van marketing Raimo?

    Dit staat toch helemaal los van de promotie voor het betreffende product of dienst/ de uiting zelf?

    The Bubble Project is een project van kunstenaar die 15.000 stickers in New York op outdoor advertising had geplakt.

    Volgens je eigen tekst is het dus geen marketingstunt maar een kunstuiting en de een zal het kunst(zinnig) vinden en de ander vandalisme. (De grens tussen streetart en vandalisme is vaak flinterdun)


    19 oktober 2007 om 14:20
    Henkie

    Omdat er niks is dat wordt geadverteerd, wordt aanbevolen, wordt geplugd, gepusht, gepromoot, zij het direct, zij het indirect.

    Het is een reáctie op marketing, een kunstuiting. Een hele leuke overigens, wat mij betreft.


    19 oktober 2007 om 14:23
    media

    Blijft een inspirerend experiment. En vwb de discussie of het wel of geen marketing is, de stickers worden op reclame geplakt met de bedoeling om daar passanten de ruimte te geven om te reageren (al dan niet gericht op betreffende reclame). Je zou het kunnen zien als vorm van interactieve outdoor reclame. Een mengvorm tussen kunst en reclame. Of was reclame toch ook vooral kunst?


    19 oktober 2007 om 14:44
    Raimo

    Ik zie het toch vooral dat een kunstenaar het mogelijk heeft gemaakt om passanten de mogelijkheid te geven om te reageren/participeren/verrijken op bestaande gepushte boodschappen.

    @kasper katje

    Definitie van marketing? Pff.. Vraag en aanbod bij elkaar brengen?


    19 oktober 2007 om 15:50
    marjolijn

    echt leuk dit


    19 oktober 2007 om 15:52
    Mark de Kock

    @Rhymo: Amsterdam Amstel station zijn ze ook gespot!


    20 oktober 2007 om 16:20
    Raimo

    @Mark waar zijn de fotos?


    20 oktober 2007 om 17:18
    Mark de Kock

    @rhymo: als ze er maandag nog zijn krijg je ze uiteraard. moest rennen voor de de trein vandaar 🙂


    21 oktober 2007 om 11:42
    Raimo

    @Mark de Kock

    GEWELDIG! Keep them coming..


    23 oktober 2007 om 19:58
    Bubble Man

    Vet dat de actie gespot wordt. Er is inmiddels ook een Hyve opgericht (thebubbleproject.hyves.nl) – we willen er een hype van maken.

    Als je met ons mee wilt doen, of ons financieel een handje wilt helpen (alles uit eigen zak tot nu toe) – stuur ons een mailtje!

    Greetings,

    The Bubble Man


    1 november 2007 om 18:19
    Raimo

    heee Bubble man ik ben lid van je hyve hoor 😉


    1 november 2007 om 18:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!