Adobe AIR brengt het web naar de desktop

18 oktober 2007, 04:42

Adobe Max 2007 in BarcelonaBegin deze week was ik op uitnodiging van Adobe Systems Incorporated op bezoek bij Adobe Max 2007, de eerste Europese MAX-conferentie dat plaats vindt van 15 tot 18 oktober 2007 in Barcelona (Spanje).

Ik schat al snel 2.000 bezoekers (vooral ontwikkelaars) die gedurende 4 dagen meer dan 200 sessies in 5 verschillende tracks voorgeschoteld krijgen. Zelf was ik alleen de maandag en dinsdagochtend op het congres waar ik o.a. de keynote van Kevin Lynch, senior vice president en chief software architect bij Adobe, en een aantal sessies over webvideo en Adobe AIR heb gevolgd.

Alhoewel de meeste sessies vooral gericht waren op developers, werd ik als buitenstaander toch wel verrast door Adobe AIR en de toepassingen die zijn ontwikkeld voor Adobe AIR.

Adobe AIR is een applicatie-runtime voor verschillende besturingssystemen die het voor ontwikkelaars mogelijk maakt om HTML/CSS, Ajax, Adobe Flash en Adobe Flex in te zetten voor Rich Internet Applications (RIA’s) op de desktop. Hiermee brengt Adobe AIR het web steeds meer naar de desktop. Ik zal dit weekend wat dieper ingaan op de mogelijkheden die dit biedt voor marketeers, maar ik wil jullie alvast wijzen op een aantal AIR-applicaties die je zeker eens moet bekijken: Adobe Media Player, Google Analytics Reporting Suite en Snippage.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    media

    Even voor de duidelijkheid, je moet eerst Adobe AIR installeren, daarna kun je verschillende AIR-applicaties downloaden (kleine bestanden), installeren en gebruiken.

    Voor wie AIR al kent en heeft gebruikt, wat zijn jullie favoriete applicaties?


    18 oktober 2007 om 05:14
    matthijskeij

    Wij gebruiken het met name voor widgets. In tegenstelling tot de Yahoo Widget Engine en Vista Gadgets is het veel eenvoudiger om Flash te integreren in de widgets. Daarnaast kan je Adobe Flex omgevingen ook relatief eenvoudig naar de desktop brengen met Air.


    18 oktober 2007 om 06:11
    Hans

    AIR runtime is nog in beta fase, op dit moment is versie 2 uit. Versie 1 van deze beta loopt ergens in december af, en zal vanaf dat moment niet meer werken.

    Een andere mooie AIR applicatie is Tweetr : Twitteren mbv AIR


    18 oktober 2007 om 06:12
    media

    @Matthijs: heb je Snippage al bekeken? In feite kun je daar op heel eenvoudig je eigen widgets maken. Ik heb er inmiddels één gemaakt van de laatste reacties op marketingfacts 😉

    @Hans: Tweetr gebruik ik inderdaad ook al een tijdje. Merk wel dat ik dan toch wat functionaliteiten mis die ik op de website wel heb. Maar, het is een goede eerste versie!


    18 oktober 2007 om 06:20
    matthijskeij

    @Marco: ziet er goed uit! Voortaan zetten we gewoon alle data op een internetpagina. Dan kan iedereen zijn/haar eigen widget samenstellen 😉


    18 oktober 2007 om 06:35
    Arne Bleijs

    Adobe AIR is mijns inziens onderdeel van een tweetal trends: enerzijds de gebruiker die op het web geen kale informatie meer zoekt, maar een experience, en anderzijds de gebruiker die wil dat zijn applicaties altijd en overal, op alle mogelijke apparaten beschikbaar zijn.

    Deze beweging begon met Flash, Ajax en Mozilla XUL. Die gaven webdevelopers de mogelijkheid om gebruikers een meer interactieve ervaring te geven. Nadelen: Flash was niet open, Ajax niet multimediaal en Mozilla XUL werd alleen voor client-applicaties gebruikt (uitzondering: Ajax13.com maakt een online office suite op basis van Mozilla XUL). Daarnaast konden deze applicaties niet offline gebruikt worden en waren ze sterk afhankelijk van de browser, waardoor ze ook niet vanzelf op alle apparaten goed werken.

    De volgende stap wordt nu gezet: Google komt met Gears, een toolkit voor offline Ajax, die al wordt toegepast door Zoho.com voor zijn online office applicaties. Microsoft komt met Silverlight, een multi-device, multimediaal, multi-browser, multi-OS platform voor interactieve applicaties. Sun komt met JavaFX (vanzelf ook multi-multi) en Adobe dus met AIR. Al deze platforms moeten leiden tot een ‘rich user experience’, die ik als gebruiker kan aanspreken vanaf elk willekeurig apparaat, of ik nu online ben of niet, en waarbij de software via de browser wordt gedistribueerd.

    Mijn verwachting is dat de markt opnieuw verdeeld gaat worden. Het is niet vanzelfsprekend dat Adobe – dat nu leidend is met Flash – ook leidend blijft. Microsoft heeft met Silverlight een belangrijke troef, zeker nu Novell het ook overzet naar Linux.

    Voor marketeers zitten m.i. aan deze ontwikkeling twee uitdagingen:

    – welke technologie moet je kiezen voor je eigen webplatform? ofwel: heeft de gebruiker voorkeur voor een bepaalde technologie?

    – als gebruikers netwerken en communities vormen via applicaties van dit soort platforms, wat moet je dan doen om bij die netwerken aan te haken. Ofwel: het AdWords-model is gebaseerd op webpagina’s, maar wat gebeurt daar straks mee.


    18 oktober 2007 om 06:37
    media

    @Matthijs: weet nog niet of en zo ja hoe Snippage omgaat met beschermde webpagina’s maar dan zou het inderdaad wel eenvoudig worden!

    @Arne: dank voor je input! Wel denk ik dat je in je uitdagingen voor marketeers teveel op de techniek richt. Even los van de techniek en de keuze voor Adobe AIR, wat betekent het voor de gebruiker dat je straks webapplicaties offline op je desktop hebt draaien en zodra je even online bent evt. synchronisatie doet om data via het web binnen te halen (denk aan data webanalytics, adwords, ebay, marktplaats, feedreader, etc). Ben er overigens nog niet helemaal over uit of dat offline nu zo relevant is. Hoe lang nog en we hebben overal en altijd toegang tot het internet?


    18 oktober 2007 om 06:47
    Bert Hagendoorn

    Hi Marco, hopelijk heb je het naar je zin gehad op MAX, we praten binnenkort even bij! PS Binnenkort AIR Tour 6 november in Amsterdam, met Mike Chambers, zie ook 2e nieuwsitem op http://www.adobeusergroup.nl


    18 oktober 2007 om 07:22
    Hans

    @Marco en @Herman : o ja, Twimpa gebruik ik ook nog 😉


    18 oktober 2007 om 10:07
    gerben

    Volgens mij maakt Snippage gebruik van de 2.0 versie van Air en de Analytics tool nog van de 1.0. versie?

    Dus ik kan ze niet beide gebruiken, das dan wel weer jammer…had graag een widget geprobeerd te maken namelijk om weer door te geven aan derden.


    18 oktober 2007 om 16:30
    gerben

    He waldo,

    Nee dus, ‘k wist niet dat er al een nieuwe versie was. Kunnen ze dat niet ff mailen?

    ik had hem al voordat de nieuwe versie er was kennelijk..maar ‘k ga het ff allemaal omturnen en weer spelen!


    18 oktober 2007 om 16:42
    wesseling

    Leuk speelgoed dit. Met yahoo widgets kun je leuke dingen doen, maar met bijvoorbeeld snippage op AIR klikt ook iemand zonder technische kennis (de manager?) zo de laatste foto feeds van flickr bij elkaar. Geeg elk teamlid een N95 of soortgelijk toestel en je bent direct big brother 🙂

    Dit soort zaken openen geweldige perspectieven voor coaching en relatiebeheer!

    @Arne Bleijs mooie samenvatting, had het niet beter kunnen doen, maar is het niet zo dat alle marketeers gewoon moeten zorgen dat hun (product)data via een open API wordt ontsloten. Dan kan de development kant van de internet community bij een populair product daar voor iedereen mooie widgets, gadgets, air snipplets of wat dan ook van maken. Waarom zou je je als bedrijf binden aan 1 platform? Dat doet de consument ook niet!


    18 oktober 2007 om 20:42
    media

    @Bert: Barcelona was top! Jammer dat ik maar t/m dinsdag kon blijven. Toch heb ik een aardig beeld gekregen van deze voor mijgrotendeels onbekende markt. Bijvoorbeeld dat je als echte Adobe-nerd een baardje moet hebben 😉


    19 oktober 2007 om 04:00
    Arne Bleijs

    @Marco: Je hebt een punt al je aangeeft dat ik me teveel op de techniek richt. Heeft waarschijnlijk met mijn ICT-achtergrond te maken.

    @Ton: Open API’s – helemaal mee eens. Dat is een manier om in het netwerk van de gebruiker te komen. Maar dan heb je nog niet zoveel bijgedragen aan de experience van de gebruiker. Daarvoor maak je rondom je dienst of product coole, gave, vette toepassingen, gadgets, widgets, snipplets, games, videos etc die gebruikers in hun space, desktop of whatever willen opnemen. En dan is de keuze van technologie mogelijk wel belangrijk.


    19 oktober 2007 om 05:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief