Adobe AIR brengt het web naar de desktop

Adobe AIR brengt het web naar de desktop

Adobe Max 2007 in BarcelonaBegin deze week was ik op uitnodiging van Adobe Systems Incorporated op bezoek bij Adobe Max 2007, de eerste Europese MAX-conferentie dat plaats vindt van 15 tot 18 oktober 2007 in Barcelona (Spanje).

Ik schat al snel 2.000 bezoekers (vooral ontwikkelaars) die gedurende 4 dagen meer dan 200 sessies in 5 verschillende tracks voorgeschoteld krijgen. Zelf was ik alleen de maandag en dinsdagochtend op het congres waar ik o.a. de keynote van Kevin Lynch, senior vice president en chief software architect bij Adobe, en een aantal sessies over webvideo en Adobe AIR heb gevolgd.

Alhoewel de meeste sessies vooral gericht waren op developers, werd ik als buitenstaander toch wel verrast door Adobe AIR en de toepassingen die zijn ontwikkeld voor Adobe AIR.

Adobe AIR is een applicatie-runtime voor verschillende besturingssystemen die het voor ontwikkelaars mogelijk maakt om HTML/CSS, Ajax, Adobe Flash en Adobe Flex in te zetten voor Rich Internet Applications (RIA’s) op de desktop. Hiermee brengt Adobe AIR het web steeds meer naar de desktop. Ik zal dit weekend wat dieper ingaan op de mogelijkheden die dit biedt voor marketeers, maar ik wil jullie alvast wijzen op een aantal AIR-applicaties die je zeker eens moet bekijken: Adobe Media Player, Google Analytics Reporting Suite en Snippage.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Even voor de duidelijkheid, je moet eerst Adobe AIR installeren, daarna kun je verschillende AIR-applicaties downloaden (kleine bestanden), installeren en gebruiken.

    Voor wie AIR al kent en heeft gebruikt, wat zijn jullie favoriete applicaties?

    geplaatst op
  • Wij gebruiken het met name voor widgets. In tegenstelling tot de Yahoo Widget Engine en Vista Gadgets is het veel eenvoudiger om Flash te integreren in de widgets. Daarnaast kan je Adobe Flex omgevingen ook relatief eenvoudig naar de desktop brengen met Air.

    geplaatst op
  • AIR runtime is nog in beta fase, op dit moment is versie 2 uit. Versie 1 van deze beta loopt ergens in december af, en zal vanaf dat moment niet meer werken.

    Een andere mooie AIR applicatie is Tweetr : Twitteren mbv AIR

    geplaatst op
  • @Matthijs: heb je Snippage al bekeken? In feite kun je daar op heel eenvoudig je eigen widgets maken. Ik heb er inmiddels één gemaakt van de laatste reacties op marketingfacts ;-)

    @Hans: Tweetr gebruik ik inderdaad ook al een tijdje. Merk wel dat ik dan toch wat functionaliteiten mis die ik op de website wel heb. Maar, het is een goede eerste versie!

    geplaatst op
  • @Marco: ziet er goed uit! Voortaan zetten we gewoon alle data op een internetpagina. Dan kan iedereen zijn/haar eigen widget samenstellen ;-)

    geplaatst op
  • Adobe AIR is mijns inziens onderdeel van een tweetal trends: enerzijds de gebruiker die op het web geen kale informatie meer zoekt, maar een experience, en anderzijds de gebruiker die wil dat zijn applicaties altijd en overal, op alle mogelijke apparaten beschikbaar zijn.

    Deze beweging begon met Flash, Ajax en Mozilla XUL. Die gaven webdevelopers de mogelijkheid om gebruikers een meer interactieve ervaring te geven. Nadelen: Flash was niet open, Ajax niet multimediaal en Mozilla XUL werd alleen voor client-applicaties gebruikt (uitzondering: Ajax13.com maakt een online office suite op basis van Mozilla XUL). Daarnaast konden deze applicaties niet offline gebruikt worden en waren ze sterk afhankelijk van de browser, waardoor ze ook niet vanzelf op alle apparaten goed werken.

    De volgende stap wordt nu gezet: Google komt met Gears, een toolkit voor offline Ajax, die al wordt toegepast door Zoho.com voor zijn online office applicaties. Microsoft komt met Silverlight, een multi-device, multimediaal, multi-browser, multi-OS platform voor interactieve applicaties. Sun komt met JavaFX (vanzelf ook multi-multi) en Adobe dus met AIR. Al deze platforms moeten leiden tot een 'rich user experience', die ik als gebruiker kan aanspreken vanaf elk willekeurig apparaat, of ik nu online ben of niet, en waarbij de software via de browser wordt gedistribueerd.

    Mijn verwachting is dat de markt opnieuw verdeeld gaat worden. Het is niet vanzelfsprekend dat Adobe - dat nu leidend is met Flash - ook leidend blijft. Microsoft heeft met Silverlight een belangrijke troef, zeker nu Novell het ook overzet naar Linux.

    Voor marketeers zitten m.i. aan deze ontwikkeling twee uitdagingen:
    - welke technologie moet je kiezen voor je eigen webplatform? ofwel: heeft de gebruiker voorkeur voor een bepaalde technologie?
    - als gebruikers netwerken en communities vormen via applicaties van dit soort platforms, wat moet je dan doen om bij die netwerken aan te haken. Ofwel: het AdWords-model is gebaseerd op webpagina's, maar wat gebeurt daar straks mee.

    geplaatst op
  • @Matthijs: weet nog niet of en zo ja hoe Snippage omgaat met beschermde webpagina's maar dan zou het inderdaad wel eenvoudig worden!

    @Arne: dank voor je input! Wel denk ik dat je in je uitdagingen voor marketeers teveel op de techniek richt. Even los van de techniek en de keuze voor Adobe AIR, wat betekent het voor de gebruiker dat je straks webapplicaties offline op je desktop hebt draaien en zodra je even online bent evt. synchronisatie doet om data via het web binnen te halen (denk aan data webanalytics, adwords, ebay, marktplaats, feedreader, etc). Ben er overigens nog niet helemaal over uit of dat offline nu zo relevant is. Hoe lang nog en we hebben overal en altijd toegang tot het internet?

    geplaatst op
  • Hi Marco, hopelijk heb je het naar je zin gehad op MAX, we praten binnenkort even bij! PS Binnenkort AIR Tour 6 november in Amsterdam, met Mike Chambers, zie ook 2e nieuwsitem op http://www.adobeusergroup.nl

    geplaatst op
  • Leuk, praten over RIA ...... :-)

    @Arne: Goede uitleg van de 2 trends.

    De eerste trend is al een jaar of 5 gaande. Begonnen in de consumentenmarkt met kleine vooruitstrevende applicaties (wie herinnert zich Broadmoor hotel nog? ;-) ). Tegenwoordig wordt experience en 'customer engagement' echt mainstream, grote technologie leveranciers zetten er op in en grote ondernemingen maken er meer en meer gebruik van.

    Ik zou daar nog een trend aan willen toevoegen, die nog minder zichtbaar is; het begon ooit aan de 'marketing' kant in de vorm van Guides Sales applicaties, rijke formulieren etc. Ik zie nu duidelijk dat deze experience applicaties ook meer intern bij bedrijven gebruikt gaan worden om productiever te kunnen werken en beter interactie met werknemers te kunnen hebben. Oftewel... RIA trekt nu echt de 'enterprise' in en men gaat er nu ook bedrijfsapplicaties mee verrijken. Philips doet dit bijvoorbeeld niet alleen op http://www.consumer.philips.com voor haar consument, maar heeft ook rijke AIR applicaties intern in gebruik om medewerkers beter SAP data te kunnen laten benaderen.

    De markt zal zeker nog een paar jaar verdeeld blijven, iedereen moet nog gaan ervaren welke technologie wanneer het beste toepasbaar is. Al die marketing buzz van de technologie bedrijven en de bredere inzetbaarheid van de software maakt het er niet eenvoudiger op.

    @Marco: Offline is maar een van de functionaliteiten waar gebruikers om vragen. Minstens zo belangrijk is de echte desktop integratie. Zie de eBay (http://desktop.ebay.com), het gebruik van de Alerts, de echte desktop presence (icoontje op je bureaublad, kunnen draaien op de achtergrond a-la een IM client) en integratie met andere software (drag and drop vanuit je AIR app naar andere toepassingen en vice versa) zijn minstens zo'n belangrijke features. Oftewel; de ene keer is 'offline' een reden om op de desktop te leven, andere keren maakt online/offline niet uit maar wil je wel desktop presence of diepere OS integratie.

    WebAnalitics, Adverts etc wordt ook allemaal al hard over nagedacht. De nieuwe Adobe Media Player is bijvoorbeeld in staat om offline ook advertenties te laten zien en alles daarvan terug te rapporteren naar het advertentie netwerk, hetzelfde geldt voor de statistieken van videos bekijken. Ook de nieuwe ontwikkelingen in oa Google Analytics zoals die gisteren hier besproken waren bieden mooie kansen!

    Voor marketing mensen is techniek 'enabling', maar veel belangrijker is het denkproces achter Customer Engagement en Experience; de techniek stelt je tot veel in staat, maar dat wil niet zeggen dat je ook de juiste dingen doet (zie mijn haakjes hieronder @Bert). Het process om tot een RIA te komen is belangrijk, hoe snel kan je tot een idee komen en dit samen met je klant uitwerken, hoe kan je dit interatief doen (en staat de techniek dit toe) etc etc. Daar zou ik zo nog dagen over kunnen babbelen, doen we andere keer wel ;-) Vanuit de techniek is het ook belangrijk om te zien hoeveel van je investeringen in de 'browser' hergebruikt kunnen worden op de 'desktop', of moet je weer van voor af aan beginnen (Snippage is natuurlijk een heel leuk voorbeeld van hergebruik).

    @Bert & spam: Je had moeten vertellen over het Adobe Business Exchange dat volgende week Customer Engagement behandelt, veel interessanter voor marketing mensen ;-). Sprekers oa Gilles Domartini - VP Online Sales van Philips, Forrester Research, SAP, Adobe en Robeco. (Zie http://www.adobe-business-exchange.com/nl/, overigens geen showcase van hoe je een goede site bouwt... krijg er hoofdpijn van, zucht... toch maar eens gaan bellen intern).

    geplaatst op
  • Ik test af en toe met de kuler air applicatie voor kleurenthema's.
    Kuler Air aplication

    En kwam deze link pas tegen met een Wiki met veel Air apllications.


    En hier nog andere handige sources:
    AIR applicatie voor H.264 (hd kwaliteit flash video) bestanden
    AirApss.net

    Apollo applicaties

    geplaatst op
  • @Marco en @Hans: kijk anders even naar Twimpa : Twitter, Numpa en Jaiku vanuit 1 widget.

    geplaatst op
  • @Marco en @Herman : o ja, Twimpa gebruik ik ook nog ;-)

    geplaatst op
  • Volgens mij maakt Snippage gebruik van de 2.0 versie van Air en de Analytics tool nog van de 1.0. versie?

    Dus ik kan ze niet beide gebruiken, das dan wel weer jammer...had graag een widget geprobeerd te maken namelijk om weer door te geven aan derden.

    geplaatst op
  • @Gerben: Heb je wel de goede versie gedownload? Zie http://www.aboutnico.be/index.php/2007/10/05/google-analytics-air-update-for-air-beta-2/

    geplaatst op
  • He waldo,

    Nee dus, 'k wist niet dat er al een nieuwe versie was. Kunnen ze dat niet ff mailen?

    ik had hem al voordat de nieuwe versie er was kennelijk..maar 'k ga het ff allemaal omturnen en weer spelen!

    geplaatst op
  • Leuk speelgoed dit. Met yahoo widgets kun je leuke dingen doen, maar met bijvoorbeeld snippage op AIR klikt ook iemand zonder technische kennis (de manager?) zo de laatste foto feeds van flickr bij elkaar. Geeg elk teamlid een N95 of soortgelijk toestel en je bent direct big brother :-)

    Dit soort zaken openen geweldige perspectieven voor coaching en relatiebeheer!

    @Arne Bleijs mooie samenvatting, had het niet beter kunnen doen, maar is het niet zo dat alle marketeers gewoon moeten zorgen dat hun (product)data via een open API wordt ontsloten. Dan kan de development kant van de internet community bij een populair product daar voor iedereen mooie widgets, gadgets, air snipplets of wat dan ook van maken. Waarom zou je je als bedrijf binden aan 1 platform? Dat doet de consument ook niet!

    geplaatst op
  • @Bert: Barcelona was top! Jammer dat ik maar t/m dinsdag kon blijven. Toch heb ik een aardig beeld gekregen van deze voor mijgrotendeels onbekende markt. Bijvoorbeeld dat je als echte Adobe-nerd een baardje moet hebben ;-)

    geplaatst op
  • @Marco: Je hebt een punt al je aangeeft dat ik me teveel op de techniek richt. Heeft waarschijnlijk met mijn ICT-achtergrond te maken.

    @Ton: Open API's - helemaal mee eens. Dat is een manier om in het netwerk van de gebruiker te komen. Maar dan heb je nog niet zoveel bijgedragen aan de experience van de gebruiker. Daarvoor maak je rondom je dienst of product coole, gave, vette toepassingen, gadgets, widgets, snipplets, games, videos etc die gebruikers in hun space, desktop of whatever willen opnemen. En dan is de keuze van technologie mogelijk wel belangrijk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.