Higlet, hit a new low

17 oktober 2007, 16:46

De afgelopen week ben ik in contact gekomen met een nieuwe manier van online campagne voeren. Ze noemen het een buzz campagne, ik zou het zelf eerder omschrijven als iemand zo veel mogelijk irriteren.

Het begon allemaal met een verschrikkelijk slecht geschreven e-mail van een zekere Marije Backers van Publicis Modem (ex Wcube). Tenminste, dat geeft ze aan, verzonden uit een hetnet adres. Deze werd een dag later gevolgd door exact dezelfde tekst, in een word document, verzonden vanuit contact-nl@highlet.com. De tekst heeft weinig weg van Engels, was geheel italic en daarom nauwelijks leesbaar, dus is hij gewoon onder de delete knop verdwenen. Net als de mail met het word document (die ik voor dit artikel pas heb geopend en zag dat het dezelfde tekst was).

Tot zover gewoon wat gespam, niet Marketingfacts waardig. Maar vandaag kwam daar een vage video bij (heb ik ingevoegd) die naar mijn youtube account is verzonden. Ik wist niet eens dat dit kon (was zelfs vergeten dat ik me daar ooit geregistreerd heb), met een vage korte video.

Ik heb nog steeds geen idee waar de campagne over gaat. Het is duidelijk dat men denkt door vaag te doen (hoewel het slechte Engels zegt dat ze dat juist niet doen) een soort buzz te genereren. Iets dat duidelijk bij mij niet lukt, want het enige wat men bij mij bereikt heeft is mijn irritatiegrens met al weer een derde e-mail zonder enige vorm van info.

Kan het dan niet werken, vaag doen om een buzz te genereren? Natuurlijk wel. Maar zeker niet op deze manier. Hoe dan wel?

Ten eerste moet je zorgen dat je een doelgroep hebt die interesse in je heeft. Misschien dat ik dat ben, dat weet ik nu niet. Als het bijvoorbeeld een arbeidsmarktcommunicatie campagne is, zit je bij mij meestal wel goed, maar dat weten we nu niet. Zoals Seth Godin stelt: zoek je sneezers.

Ten tweede is het natuurlijk van belang om te personaliseren. Al zet je er maar mijn naam in. Zeker omdat je normaliter maar een beperkt aantal sneezers benaderd. Deze campagne lijkt een buzz te willen generen door zoveel mogelijk mensen te spammen en te hopen dat het word opgepakt (wat in het geval van dit artikel een beetje gebeurt, maar vooruit). Geef iemand ook aan waarom hij of zij is benaderd, maak het echt persoonlijk.

Ten derde is het noodzakelijk om de ontvanger aan te geven waarom hij iets doet. Prijzen, best. Maar wat voor prijzen? Wat is de relatie met de organisatie? Wat wil je straks van mij? Waarom zou ik de moeite investeren ergens in? Sneezers zijn niet bepaald het type die dingen doen voor eenvoudige prijzen (als een fles champagne of zak M&M’s zoals de mail voorstelt). Geef me een reden waarom ik mijn tijd hieraan moet investeren.

Iemand nog aanvullingen?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

6 Reacties

    Zjoske

    “Het is duidelijk dat men denkt door vaag te doen (hoewel het slechte Engels zegt dat ze dat juist niet doen) een soort buzz te genereren. Iets dat duidelijk bij mij niet lukt”

    Je plaatst er toch een post over?


    17 oktober 2007 om 17:55
    Krijn

    Google even op Highlet. Ziet er uit als een behoorlijke (Europese) buzz. Kan haast niet anders dan dat het recruiting (arbeidsmarktcommunicatie) is. Cap Gemini of HP… Ik vind het eerlijk gezegd best grappig. Mijn nieuwsgierigheid hebben ze iig.


    18 oktober 2007 om 05:32
    chi666

    Gezien het vele Frans dat ik er tussen zie begrijp ik waarom het Engels zo crappy is, hoewel dat misschien ook wel de bedoeling was.


    18 oktober 2007 om 05:38
    Martijn van Well

    Kun je deze niet bewaren voor Viral Friday?


    18 oktober 2007 om 11:55
    Eric

    Nou ze hebben in iedergeval de aandacht goed gewekt, dus iets wat niet werkt kan wel werken.


    18 oktober 2007 om 12:20
    Arjan

    @Krijn, als je toch googelt op highlet, kom je terecht op highlet.com. Klik even op new in de rechterbovenhoek en je ziet dat je in de buurt zit (Spot-on met je Capgemini).

    Ik kan er ook wel om lachen, moet ik zeggen. Ben benieuwd wat het in gaat houden…


    26 oktober 2007 om 07:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!