A Vision of Students Today

16 oktober 2007, 20:28

Eerder deze week verwees ik op upstream nog naar Information R/evolution en The Machine is Us/ing Us, twee korte video’s die op prachtige wijze een tijdbeeld neerzetten. Beide video’s zijn gemaakt door cultureel antropoloog Michael Wesch van Kansas State University.

Vandaag wees Edwin Mijnsbergen me op nog zo’n geweldige video van Wesh getiteld A Vision of Students Today.

Het filmpje begint met een uitspraak van Marshall McLuhan uit 1967:

(…) Today’s child is bewildered when he enters the 19th century environment that still characterizes the educational establishment where information is scarce but ordered and structured by fragmented, classified patterns subjects and schedules. (…)

Vervolgens volgt een samenvatting van de meest belangrijke karakteristieken van de hedendaagse student – hoe ze leren, wat ze moeten leren, wat ze willen leren, hun ambities en dromen, hoe hun toekomst er uit ziet en wat voor veranderingen ze te wachten staan. Wesch maakt deze video samen met 200 van zijn studenten van de Kansas State University.

Een aantal quotes uit het filmpje (mede met dank aan Tony Bosma):

  • 18 percent of my teachers know my name
  • I complete 49% of my readings of which 26% are relevant to my life
  • I buy hundred dollar textbooks that I never open
  • I will read 8 books this year, 2300 webpages and 1281 facebook profiles
  • I will write 42 pages for class and over 500 pages of email
  • I get 7 hours sleep each night
  • I spend 1,5 hours watching tv each night
  • I spend 3,5 hours a day online
  • I listen to music 2,5 hours a day
  • I spend 2 hours on my cellphone
  • spend 3 hours in class
  • 2 hours eating
  • I work 2 hours every day
  • 3 hours studying
  • thats a total of 26,5 hours per day
  • I am a multi-tasker (I have to be)
  • I will be $20,000 in debt after graduation
  • I’m one of the lucky ones
  • Over 1 billion people makes less than $1 a day
  • This laptop costs more than some people in the world make in a year
  • When I graduate I will probably have a job that doesn’t exist today

En zo gaan de studenten in het filmpje nog even verder maar de boodschap is duidelijk. Het onderwijs moet veranderen om aan de wensen van de hedendaagse en vooral toekomstige generatie studenten tegemoet te komen. Een uitdaging waar veel collega’s al jaren aan werken en waar ik sinds kort ook een bijdrage aan mag leveren.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Ernst Snijder

    Zou het dan geen fantastisch idee zijn om ook een video te maken van educators. Ook zij zijn onderdeel van “the learning system”. Wat zijn hun verwachtingen bij het kunnen doen van onderzoek en het mediëren van kennis aan studenten. En dit afgezet tegen het huidig onderwijsklimaat.


    17 oktober 2007 om 06:17
    ronald van den hoff

    wat een top film!!


    17 oktober 2007 om 06:52
    wilbertbaan

    Het is jammer deze uitspraak van McLuhan – nu, in 2007 – nog steeds actueel is.

    Dit overigens met veel van zijn uitspraken het geval 😉

    Geweldige video trouwens.


    17 oktober 2007 om 06:56
    Chris Stapper

    Zeer interessant filmpje dat ik meteen naar een aantal mensen heb doorgestuurd. Ik ben geen direct tegenstander van klassikale lessen, maar je wordt wel gedwongen tot nadenken als je ziet in wat voor verhoudingen studenten informatie in zich opnemen. En natuurlijk die 500 pagina’s email.:)


    17 oktober 2007 om 14:25
    CurtisBarksdale

    In het begin merken we een zeer duidelijke ontevredenheid van de meeste studenten over hun mening over de lessen zelf, de voorgestelde activiteiten, maar ook over het tekort dat wordt aangetroffen in de interactie tussen leraar en leerling (volgens een van de leerlingen is slechts 18% van de leerlingen) leraren kennen de naam van hun leerlingen), lesmethoden, pedagogiek, enz. en hoe ze proberen te vechten of

    Een deel van deze motivatie ‘vervagen’, die ook door meer dan de helft van de studenten wordt gevoeld. Over het algemeen ontdekten we dat veel studenten een laptop meenemen naar de klas, maar eigenlijk wordt dit item eindelijk gebruikt als een “afleidingsmiddel” om op internet te surfen of sociale netwerken te gebruiken, zoals Facebook. Het vermogen van studenten om tegenwoordig te multitasken is zeker een feit, evenals het feit dat andere studenten rapporteren dat de aanbevolen bibliografie te duur is, wat geen enkele parallel met de ‘echte wereld’ laat zien.


    30 september 2020 om 10:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!