Wat stopt Google?

15 oktober 2007, 03:47

Nu Google 200 miljard dollar waard is, veel meer dan de drie grootste traditionele mediabedrijven Time Warner (70 miljard dollar), Disney (68.8 miljard dollar) en News Corporation (24 miljard dollar) bij elkaar, wordt de vraag wat Google stopt steeds dringender aldus New York Times (via: Henk Blanken).

Steve Lohr van de New York Times stelt dat Google, als het al wordt bedreigd, van drie kanten problemen moet verwachten:

  • Van binnenuit: het bedrijf neemt dit jaar vierduizend nieuwe ingenieurs aan en worstelt met de vraag hoe je de kwaliteit van al die mensen bewaakt.
  • Van concurrenten: op enig moment ontdekt iemand hoe zoeken nog beter kan, met even verwoestende gevolgen voor de branch als destijds Google zelf.
  • Van de overheid: hoe lang tolereert die nog machtspositie van Google?

De tweede bedreiging is volgens Blanken de meest interessante. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft, de vraag is alleen, welke concurrenten stoppen Google? MSN, Yahoo of wellicht Nokia?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

27 Reacties

    Jochem van L.

    Om in te gaan op het tweede punt: Ik denk niet dat het een bestaande ‘grote’ gaat zijn die plots een nieuw zoekproduct in de markt zet. Het zal eerder een nieuwe partij zijn, zoals Google ook de markt in kwam.


    15 oktober 2007 om 04:37
    mangold

    Eens met Jochem. Google is het ‘mainframe’ van ’t internet. En zal – net zoals Microsoft (microcomputers) IBM (mainframes) versloeg – niet worden verslagen door andere ‘mainframes’, maar door iets geheel nieuws.


    15 oktober 2007 om 04:42
    Bertwin

    De kans dat het een nieuwe speler wordt, lijkt inderdaad het grootst. Toch vind ik Nokia ook wel een interessante optie, zeker met de opkomst van mobiel internet.


    15 oktober 2007 om 05:09
    Bo

    En wat te denken van Facebook? De verwachting is dat ze binnen een paar jaar 200 miljoen leden hebben. 200 miljoen mensen die hun persoonlijke informatie en interesses delen met Facebook. Dan heb je behoorlijk veel macht m.b.v. een stukje Data mining.


    15 oktober 2007 om 05:26
    thomas

    google is veel meer dan een search engine… voor search alleen vind ik autonomy sterk


    15 oktober 2007 om 05:28
    ICTer

    Misschien een Asiatische concurrent? Baidu en Naver doen het voor nieuwkomers niet slecht.

    Daarnaast is specialisatie misschien ook een bedreiging. Nu de internetsurfers langzaamaan beter getrained geraken (helaas lijken nederlandse surfers hier niet onder te vallen, te conservatief?) gaan ze rondkijken naar snellere manieren om bij hun favoriete interesses te komen.

    Firefox gebruikers (weer weinig nederlanders!?!) zijn er al aan gewend, maar zodra de Internet Explorer gebruikers erachter komen dat je met meerdere en vooral specifiekere Search Engines betere resultaten krijgt kan het zoeklandschap er al weer heel anders uit gaan zien.


    15 oktober 2007 om 05:45
    Jelle Bos

    Wie zegt dat iets Google gaat stoppen? Je kunt zeggen inderdaad dat het een kwestie van tijd is, maar misschien wordt dat moment nog met jaren uitgesteld.

    Persoonlijk vind ik eigenlijk de andere 2 punten veel interessanter. Kijk, investeren in R&D op het gebied van zoekfunctionaliteiten is zo gedaan, maar de kunst om je medewerkers te behouden en vooral het kennisniveau te behouden (en het liefst op een steeds hoger niveau te krijgen) is veel moeilijker. Daarbij komt dat de organisatie steeds meer aan het uitdijen is: wie voorkomt logheid zoals bij Microsoft?

    Dan het punt van de overheid. Hoewel men wel activiteiten kan uitvoeren om schade te ontlopen/beperken die door de overheid wordt aangedaan, is deze factor veel minder stabiel dan de andere twee genoemde punten. En dit soort machten kunnen je bedrijf volgens mij behoorlijk ruineren.

    Maar goed, nogmaals: ALS het al gebeurt.


    15 oktober 2007 om 05:56
    Dennis Hendriksen

    De internetgeschiedenis wijst uit dat bestaande succesnummers worden overtroffen… Ik gok op een compleet nieuwe superieure speler, al zal die nog wel even op zich laten wachten.


    15 oktober 2007 om 06:08
    Alex Timmers

    Google is een innovatief bedrijf dat met bijzonder intelligente mensen een scala aan gratis producten op de markt heeft gebracht (waar iedereen van kan profiteren) Google is zo groot geworden door te blijven innoveren, luisteren en inspringen op de behoefte van gebruikers, in tegenstelling tot het merendeel het bedrijfsleven. Alleen een bedrijf met dezelfde instelling maar met een superieur product zal marktaandeel kunnen afsnoepen. Het verleden heeft juist geleerd dat bedrijven die niet willen/kunnen inspringen op veranderende behoefte (of met de rug tegen de muur drukken: Microsoft) niet bij machte zijn om dit voor elkaar te krijgen.


    15 oktober 2007 om 06:20
    sequence

    De superioriteit zit hem bij Google niet alleen in de innovativiteit van de diensten, die is eigenlijk alleen maar aan het afnemen. De zoekmachine was (en is nog steeds) aardig innovatief, maar de rest van de diensten zijn toch voornamelijk een kwestie van het overnemen van concepten van anderen.

    Nee de superioriteit van G zit momenteel in de infrastructuur die ze hebben liggen, en de manier waarop ze hiermee omgaan. De vraag is dus wie de cash heeft om ook zo’n infra neer te leggen, die je toch echt nodig zult hebben bij het opzetten van een high quality search engine.


    15 oktober 2007 om 06:55
    Jasper Kusters

    De grootste bedreiging voor Google is, denk ik, de manier waarop ze met privacy omgaan. Wat ze doen en wat ze gaan doen zal met een gigantische juridische afdeling vast legaal zijn, maar het zal veel mensen toch niet helemaal lekker zitten.

    De eerste voorbeelden hiervan zijn natuurlijk de mensen die ongewenst worden gefotografeerd en op Google Earth terecht komen. Daarnaast is vast niet iedereen er heel blij mee dat Google een prachtig profiel van je kan (en tel er maar op dat ze het zullen doen) opstellen op basis van jouw zoekgedrag, je gmail, je spreadsheets, je picasa, etc etc etc. Je kunt hier natuurlijk genoeg tegen doen door niet teveel van Google te gebruiken, maar de meeste mensen (die hier fel tegen zijn) zullen het vast veel te laat opmerken en dan komen de poppen aan het dansen.


    15 oktober 2007 om 07:13
    Henkie

    Google Search is een van de beste zoekmachines van dit moment, maar welbeschouwd is het zoekalgoritme bedroevend. De serp’s staan niet zelden stampvol volstrekt irrelevante zoekresultaten. Daar is dus écht volop ruimte voor verbetering.

    Alleen wat doe je als klein bedrijf wanneer je met 10-20-50 miljoen aan investeringen een betere zoekmachine hebt ontwikkeld en op een dag door Google wordt gebeld met een overnamebod van 5 miljard? Ik moet de eerste investeerder nog tegenkomen die dan zegt “doen we niet”. Google heeft wat dat betreft de touwtjes stevig in handen en alleen een Amerikaanse versie van Neelie kan er dan nog wat aan doen.


    15 oktober 2007 om 07:21
    eduardblacquiere

    @Tim Wat mij betreft sla je de spijker op z’n kop!

    Google heeft een zeer goede (zoek/merk)beleving gerealiseerd, wat ze inderdaad ook is gegund. Het merk Google is zeer sterk en wekt bij de meeste mensen ook nog veel positieve reacties en gevoelens op.

    Denk je bij Live Search (wat?) aan zoeken? Nee. Denk je bij Google aan zoeken? Ja! Daar ligt één uitdaging. Een andere uitdaging ligt in de infrastructuur, de techniek. Eén van de meest onderscheidende factoren van Google is de in huis ontwikkelde technologie om heel veel data snel over de wereld heen te sturen.


    15 oktober 2007 om 08:54
    ErwinVanLun

    Ik kan me een nog een interview met Bill Gates herinneren over de overslaanbaarheid van Microsoft waarin iets zei met een strekking als:

    elke morgen sta ik op met het idee dat vandaag mijn grote concurrent geboren wordt.

    En dat gebeurde… Maar niet door een ander OS te maken, maar idd, door iets heel nieuws. En na de tijd waarin we nog zochten (dat is dus nu), en we gewoon antwoorden krijgen op onze vragen, is het moment voor wat nieuws. Voorlopig mogen we echter nog blijven zoeken.


    15 oktober 2007 om 09:47
    Tim Remmerswaal

    @Eduard: Denk je dat Google haar focus zal behouden en zodoende de (op dit moment) logisch koppeling tussen Google en Zoeken, oftewel ‘Googleen’ niet zal kwijtraken?

    @Bert: Leuk stukje over Google Killers! Ik ben het met je eens dat de online marketeers van grote invloed kunnen zijn op de algemene opinie en de bestedingen. Maar deze groep is voor Google met minimale effort te bereiken om zo de ‘gemoederen’ te sussen.

    Het gaat, in mijn ogen, meer om de algemene merkbeleving. Daar kan de pers meer bereiken (lees: kapot maken) dan de online marketeers. Zodra iedereen de beveiliging van Vista/Leopard, IE7 of Firefox op maximaal zet kan Google haar fantastische profile targeting wel vergeten. En dan kan een Yahoo of Facebook, met de gigantische hoeveelheid zelf aangemaakte profielen, de volledige online bestedingen op gaan eisen.


    15 oktober 2007 om 10:52
    Ted

    1 van de belangrijkste assets van Google is hun advertentie netwerk. Deze monopoly wordt niet snel doorbroken. Als morgen iemand komt met een betere zoekmachine, zullen ze waarschijnlijk Google bellen om de zoekopdrachten tot dollars te maken.

    Google search wordt pas verslagen als er een vervangende markt komt, zoals webservices langzaam (delen) van het OS vervangen. Microsoft is ook niet verslagen op het OS vlak. Ze zijn “verslagen” nu de markt verschuift naar een nieuw aangrenzend vlak.


    15 oktober 2007 om 11:41
    marc

    er is een vrouw die al veel reuzen heeft gestopt

    neli smit kroes


    15 oktober 2007 om 12:56
    nog een marc

    @marc Bedoel je Bram Peper? Of heeft ze nog meer ‘reuzen’ gestopt?


    15 oktober 2007 om 14:26
    Joost Hoogstrate

    Mmm… ik heb met belangstelling alle reacties gelezen en ik lees zeer volledig (gedeeltelijk) waarheidsgetrouwe meningen…

    Persoonlijk ben ik in 1998 door een vriend op google geattendeerd. Hij zei: “je moet het eens proberen”. Ik heb zijn advies opgevolgd en nog steeds herinner ik me de eerste ervaring: FANTASTISCH.

    Als er iets beter is, wat me bij betere websites brengt of betere functionaliteiten brengt hoor ik het graag… maar het is er niet!

    Geld is relatief… de infrastructuur die in de USA $ 1 miljard kost, kost in India $ 25 miljoen (gehanteerde wisselkoers: 1/40). Dat zijn behapbare bedragen.

    Volgens mij is de kerncomptentie van Google Vertrouwen: er is niets beters. Het is niet alles. Het is niet perfect. Maar er is niets beters.

    En zolang dat het geval is vertrouw ik, en vele andere consumenten met mij, erop dat Google de meeste relevante resultaten laat zien…

    En indien je 4.000 nieuwe ingenieurs per jaar binnen je organisatie kunt absorberen op een (meer dan) rendabele manier dan ben je een super-organisatie! Ik ken universiteiten die dat volume niet aankunnen!

    Maar o wee als ze mijn vertrouwen beschamen!!! Ik kom nooit meer terug!


    15 oktober 2007 om 19:11
    chi666

    Voorlopig zie ik Google niet gestopt worden, maar je weet nooit waar de volgende grote jongen vandaan komt. Niet in search verwacht ik. Maar als er een nieuwe reus opstaat, zal google denk ik wel overleven, net als Yahoo niet dood is na google.


    15 oktober 2007 om 19:13
    Gerben

    De basis van het hele algoritme ligt in de oorsprong van het Octrooi op PageRank. Dit octrooi is in handen van de universiteit waar de heren ooit samen met dit Googol project zijn gestart.

    Dit patent komt in 2011 weer vrij, ik ben benieuwd wat er juist DAN gaat/kan gebeuren….iemand al een vooruitziende blik hierover?

    En mijn mening over wie stopt google? Wij, enkel de gebruikers hebben deze macht, verder heeft niets/niemand deze macht/mogelijkheid…wij maken het zelf TE belangrijk, maar dat kunnen ook WIJ weer omdraaien…toch?


    17 oktober 2007 om 06:08
    Mascha van Dort

    Al eens naar je eigen web-geschiedenis op google gekeken?

    Daar wordt *zonder toestemming vooraf* (n.l. opt out) bijna je hele surfgeschiedenis vast gelegd, van google zoekopdrachten, google ads (helft van de commerciele websites) en google zoekmachine intern op veel sites. Google exploiteert dat vervolgens met zijn advertenties. Waarmee ze, volgens sprekers op emerce eday, de helft van de Internet advertising markt hebben.

    Je kunt het wel afzetten, maar dan moet je eerst een google-account voor hebben.

    Rare manier om met privacy-gegevens om te gaan: opt-out. Vraag me af of dat wel mag van de Nederlandse privacy wetgeving.


    18 oktober 2007 om 05:35
    Mascha

    Hoi, het klopt niet helemaal. Pagerank stond bij mij uit (direct gedaan bij introductie), en toch wordt je webgeschiedenis bijgehouden. En ik heb me speciaal ingelogd, laat me ook niet ingelogd staan, en toch zat er een hele geschiedenis in.

    Overigens vind ik opt-out en privacy niet geweldig samengaan.


    18 oktober 2007 om 15:37
    gerben

    @mascha

    Is het niet een instelling bij het installeren van de toolbar waar ze vragen om gegevens te gebruiken? Dat kan je dan inschakelen en uitschakelen en staat weer los van de pagerank in de toolbar…


    18 oktober 2007 om 16:33
    eduardblacquiere

    @Mascha: het probleem zit misschien in de benaming. Wat eerst zoekgeschiedenis heette, is nu hernoemd naar webgeschiedenis. Bij je zoekgeschiedenis worden ook webpagina’s opgeslagen die je vanuit zoekresultaten hebt bezocht. Geeft dit een antwoord?

    Privacy en opt-out is in feite niets nieuws. Alle reclamefolders die je in de bus krijgt zijn ook vaak gebaseerd op een database waarin leeftijd, inkomen, opleiding, etc. per wijk/postcode in staan vermeld. En dat is nog meer dan wat een zoekmachine van je weet. Ook dit is opt-out met de “Nee-Nee” sticker…


    18 oktober 2007 om 17:00
    eduardblacquiere

    @Ton

    Volledig mee eens!


    4 februari 2008 om 06:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!