Wat stopt Google?

Wat stopt Google?
Nu Google 200 miljard dollar waard is, veel meer dan de drie grootste traditionele mediabedrijven Time Warner (70 miljard dollar), Disney (68.8 miljard dollar) en News Corporation (24 miljard dollar) bij elkaar, wordt de vraag wat Google stopt steeds dringender aldus New York Times (via: Henk Blanken).

Steve Lohr van de New York Times stelt dat Google, als het al wordt bedreigd, van drie kanten problemen moet verwachten:
  • Van binnenuit: het bedrijf neemt dit jaar vierduizend nieuwe ingenieurs aan en worstelt met de vraag hoe je de kwaliteit van al die mensen bewaakt.
  • Van concurrenten: op enig moment ontdekt iemand hoe zoeken nog beter kan, met even verwoestende gevolgen voor de branch als destijds Google zelf.
  • Van de overheid: hoe lang tolereert die nog machtspositie van Google?
De tweede bedreiging is volgens Blanken de meest interessante. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft, de vraag is alleen, welke concurrenten stoppen Google? MSN, Yahoo of wellicht Nokia?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 33 reacties op dit artikel

  • Om in te gaan op het tweede punt: Ik denk niet dat het een bestaande 'grote' gaat zijn die plots een nieuw zoekproduct in de markt zet. Het zal eerder een nieuwe partij zijn, zoals Google ook de markt in kwam.

    geplaatst op
  • Eens met Jochem. Google is het 'mainframe' van 't internet. En zal - net zoals Microsoft (microcomputers) IBM (mainframes) versloeg - niet worden verslagen door andere 'mainframes', maar door iets geheel nieuws.

    geplaatst op
  • De kans dat het een nieuwe speler wordt, lijkt inderdaad het grootst. Toch vind ik Nokia ook wel een interessante optie, zeker met de opkomst van mobiel internet.

    geplaatst op
  • En wat te denken van Facebook? De verwachting is dat ze binnen een paar jaar 200 miljoen leden hebben. 200 miljoen mensen die hun persoonlijke informatie en interesses delen met Facebook. Dan heb je behoorlijk veel macht m.b.v. een stukje Data mining.

    geplaatst op
  • google is veel meer dan een search engine... voor search alleen vind ik autonomy sterk

    geplaatst op
  • Misschien een Asiatische concurrent? Baidu en Naver doen het voor nieuwkomers niet slecht.
    Daarnaast is specialisatie misschien ook een bedreiging. Nu de internetsurfers langzaamaan beter getrained geraken (helaas lijken nederlandse surfers hier niet onder te vallen, te conservatief?) gaan ze rondkijken naar snellere manieren om bij hun favoriete interesses te komen.
    Firefox gebruikers (weer weinig nederlanders!?!) zijn er al aan gewend, maar zodra de Internet Explorer gebruikers erachter komen dat je met meerdere en vooral specifiekere Search Engines betere resultaten krijgt kan het zoeklandschap er al weer heel anders uit gaan zien.

    geplaatst op
  • Wie zegt dat iets Google gaat stoppen? Je kunt zeggen inderdaad dat het een kwestie van tijd is, maar misschien wordt dat moment nog met jaren uitgesteld.

    Persoonlijk vind ik eigenlijk de andere 2 punten veel interessanter. Kijk, investeren in R&D op het gebied van zoekfunctionaliteiten is zo gedaan, maar de kunst om je medewerkers te behouden en vooral het kennisniveau te behouden (en het liefst op een steeds hoger niveau te krijgen) is veel moeilijker. Daarbij komt dat de organisatie steeds meer aan het uitdijen is: wie voorkomt logheid zoals bij Microsoft?

    Dan het punt van de overheid. Hoewel men wel activiteiten kan uitvoeren om schade te ontlopen/beperken die door de overheid wordt aangedaan, is deze factor veel minder stabiel dan de andere twee genoemde punten. En dit soort machten kunnen je bedrijf volgens mij behoorlijk ruineren.

    Maar goed, nogmaals: ALS het al gebeurt.

    geplaatst op
  • Nee, ik verwacht niet dat Google op search binnenkort verslagen wordt. Ik zie nog niemand die ook maar in de buurt komt. En denk alleen al : Microsoft heeft honderden miljoenen geinvesteerd om met een geloofwaardige Search te komen en heeft gefaald. Wie zou dan wel het geld hebben om te concurreren ?

    Wat wel een achilleshiel is van Google, is zijn macht. Ik kan mij voorstellen dat de overheid kritisch gaat kijken naar een zo machtig bedrijf. Maar de kans dat dit gebeurt lijkt mij klein - eerder wordt Microsoft opgedeeld.

    Ik met het verder met Carl eens : Google heeft nu de werking van een infrastructuur. Daarop kunnen veel mooie dingen gemaakt worden. Maar de historie heeft geleerd dat je als bedrijf er zelf ook wat van moet maken, anders verzand je in het leveren van generieke diensten.

    Dit betekent niet dat ze TimeWarner of zoiets gaan kopen. De content zelf managen is toch een vak apart. Zeker omdat paid content nog een tamelijk risicovol businessmodel is, zelfs na al die tijd.
    Ik verwacht eerder dat G. in het gebied van online services nog enorm gaat groeien. SAAS is bijvoorbeeld. een nog zeer prille bedrijfstak en daar is nog ruimte genoeg voor vernieuwing.
    En ja : zeker ook in mobile services gaan ze veel geld verdienen.

    (BTW : over infrastructuur gesproken : deze al eerder gezien ? http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=12309263

    Google als je mobiele provider - interesting !

    geplaatst op
  • De internetgeschiedenis wijst uit dat bestaande succesnummers worden overtroffen... Ik gok op een compleet nieuwe superieure speler, al zal die nog wel even op zich laten wachten.

    geplaatst op
  • Google is een innovatief bedrijf dat met bijzonder intelligente mensen een scala aan gratis producten op de markt heeft gebracht (waar iedereen van kan profiteren) Google is zo groot geworden door te blijven innoveren, luisteren en inspringen op de behoefte van gebruikers, in tegenstelling tot het merendeel het bedrijfsleven. Alleen een bedrijf met dezelfde instelling maar met een superieur product zal marktaandeel kunnen afsnoepen. Het verleden heeft juist geleerd dat bedrijven die niet willen/kunnen inspringen op veranderende behoefte (of met de rug tegen de muur drukken: Microsoft) niet bij machte zijn om dit voor elkaar te krijgen.

    geplaatst op
  • De superioriteit zit hem bij Google niet alleen in de innovativiteit van de diensten, die is eigenlijk alleen maar aan het afnemen. De zoekmachine was (en is nog steeds) aardig innovatief, maar de rest van de diensten zijn toch voornamelijk een kwestie van het overnemen van concepten van anderen.

    Nee de superioriteit van G zit momenteel in de infrastructuur die ze hebben liggen, en de manier waarop ze hiermee omgaan. De vraag is dus wie de cash heeft om ook zo'n infra neer te leggen, die je toch echt nodig zult hebben bij het opzetten van een high quality search engine.

    geplaatst op
  • De grootste bedreiging voor Google is, denk ik, de manier waarop ze met privacy omgaan. Wat ze doen en wat ze gaan doen zal met een gigantische juridische afdeling vast legaal zijn, maar het zal veel mensen toch niet helemaal lekker zitten.

    De eerste voorbeelden hiervan zijn natuurlijk de mensen die ongewenst worden gefotografeerd en op Google Earth terecht komen. Daarnaast is vast niet iedereen er heel blij mee dat Google een prachtig profiel van je kan (en tel er maar op dat ze het zullen doen) opstellen op basis van jouw zoekgedrag, je gmail, je spreadsheets, je picasa, etc etc etc. Je kunt hier natuurlijk genoeg tegen doen door niet teveel van Google te gebruiken, maar de meeste mensen (die hier fel tegen zijn) zullen het vast veel te laat opmerken en dan komen de poppen aan het dansen.

    geplaatst op
  • Google Search is een van de beste zoekmachines van dit moment, maar welbeschouwd is het zoekalgoritme bedroevend. De serp's staan niet zelden stampvol volstrekt irrelevante zoekresultaten. Daar is dus écht volop ruimte voor verbetering.

    Alleen wat doe je als klein bedrijf wanneer je met 10-20-50 miljoen aan investeringen een betere zoekmachine hebt ontwikkeld en op een dag door Google wordt gebeld met een overnamebod van 5 miljard? Ik moet de eerste investeerder nog tegenkomen die dan zegt "doen we niet". Google heeft wat dat betreft de touwtjes stevig in handen en alleen een Amerikaanse versie van Neelie kan er dan nog wat aan doen.

    geplaatst op
  • Ik ben het met de meeste opmerkingen eens, alleen mis ik nog een hele belangrijke factor... Het werd Google destijds gegund(!) om te groeien en de monopolist Microsoft aan te pakken.

    Het is nu taak om wereldwijd dit postitieve gevoel vast te houden. Juist door zó enorm te groeien en zó veel te kopen zal de opinie van de gebruiker zomaar kunnen veranderen. Uiteraard hebben ze nu nog het voordeel van het beste product maar bedrijven als Ask staan niet stil.

    Je hebt naar mijn idee niet een enorme zak geld nodig (lees: $200 miljard) om te concurreren maar als je Google wilt stoppen moet je je focussen op de merk beleving van de Google gebruikers. Kan jij Google neerzetten als een logge, monopolistische, over lijken gaande bedreiging dan maak je een grote kans!

    Google moet inzetten op Reputation Management. Maar dat lijkt me niet zo moeilijk voor een partij die het web indexeert, analyseert en vrijwel perfect interpreteert.

    geplaatst op
  • @Tim Wat mij betreft sla je de spijker op z'n kop!

    Google heeft een zeer goede (zoek/merk)beleving gerealiseerd, wat ze inderdaad ook is gegund. Het merk Google is zeer sterk en wekt bij de meeste mensen ook nog veel positieve reacties en gevoelens op.

    Denk je bij Live Search (wat?) aan zoeken? Nee. Denk je bij Google aan zoeken? Ja! Daar ligt één uitdaging. Een andere uitdaging ligt in de infrastructuur, de techniek. Eén van de meest onderscheidende factoren van Google is de in huis ontwikkelde technologie om heel veel data snel over de wereld heen te sturen.

    geplaatst op
  • Ik kan me een nog een interview met Bill Gates herinneren over de overslaanbaarheid van Microsoft waarin iets zei met een strekking als:

    elke morgen sta ik op met het idee dat vandaag mijn grote concurrent geboren wordt.

    En dat gebeurde... Maar niet door een ander OS te maken, maar idd, door iets heel nieuws. En na de tijd waarin we nog zochten (dat is dus nu), en we gewoon antwoorden krijgen op onze vragen, is het moment voor wat nieuws. Voorlopig mogen we echter nog blijven zoeken.

    geplaatst op
  • @ Tim: mee eens, Google moet blijven investeren in reputation management, omdat ze hier het meest kwetsbaar zijn.

    Wanneer je momenteel kijkt naar het paid link debate en nog wat andere dubieuze zaken is Google heel wat credit aan het verspelen bij online marketeers. Zeker in de US lees ik steeds meer artikelen met een negatieve inslag. Niet dat dat op zich erg is voor Google, maar dit zijn wel mensen met veel invloed op de algemene opinie en hebben veelal een dikke vinger in de pap bij besluitvorming over online bestedingen.

    Daarnaast zijn er al wat potentiële concurrenten. Zie bijvoorbeeld het artikel op seomoz over Google Killers.

    geplaatst op
  • @Eduard: Denk je dat Google haar focus zal behouden en zodoende de (op dit moment) logisch koppeling tussen Google en Zoeken, oftewel 'Googleen' niet zal kwijtraken?

    @Bert: Leuk stukje over Google Killers! Ik ben het met je eens dat de online marketeers van grote invloed kunnen zijn op de algemene opinie en de bestedingen. Maar deze groep is voor Google met minimale effort te bereiken om zo de 'gemoederen' te sussen.

    Het gaat, in mijn ogen, meer om de algemene merkbeleving. Daar kan de pers meer bereiken (lees: kapot maken) dan de online marketeers. Zodra iedereen de beveiliging van Vista/Leopard, IE7 of Firefox op maximaal zet kan Google haar fantastische profile targeting wel vergeten. En dan kan een Yahoo of Facebook, met de gigantische hoeveelheid zelf aangemaakte profielen, de volledige online bestedingen op gaan eisen.

    geplaatst op
  • @Tim Voorlopig is Google de sterkste partij in zoekland. En met het lanceren van Universal Search blijven ze de markt domineren (getuige de na-aap reacties van Microsoft Live Search en Yahoo!). Als ze alle andere producten goed integreren en een goede zoekervaring meegeven, zullen ze het Googlen denk ik voorlopig niet kwijtraken.

    geplaatst op
  • 1 van de belangrijkste assets van Google is hun advertentie netwerk. Deze monopoly wordt niet snel doorbroken. Als morgen iemand komt met een betere zoekmachine, zullen ze waarschijnlijk Google bellen om de zoekopdrachten tot dollars te maken.
    Google search wordt pas verslagen als er een vervangende markt komt, zoals webservices langzaam (delen) van het OS vervangen. Microsoft is ook niet verslagen op het OS vlak. Ze zijn "verslagen" nu de markt verschuift naar een nieuw aangrenzend vlak.

    geplaatst op
  • er is een vrouw die al veel reuzen heeft gestopt

    neli smit kroes

    geplaatst op
  • @marc Bedoel je Bram Peper? Of heeft ze nog meer 'reuzen' gestopt?

    geplaatst op
  • Mmm... ik heb met belangstelling alle reacties gelezen en ik lees zeer volledig (gedeeltelijk) waarheidsgetrouwe meningen...

    Persoonlijk ben ik in 1998 door een vriend op google geattendeerd. Hij zei: "je moet het eens proberen". Ik heb zijn advies opgevolgd en nog steeds herinner ik me de eerste ervaring: FANTASTISCH.

    Als er iets beter is, wat me bij betere websites brengt of betere functionaliteiten brengt hoor ik het graag... maar het is er niet!

    Geld is relatief... de infrastructuur die in de USA $ 1 miljard kost, kost in India $ 25 miljoen (gehanteerde wisselkoers: 1/40). Dat zijn behapbare bedragen.

    Volgens mij is de kerncomptentie van Google Vertrouwen: er is niets beters. Het is niet alles. Het is niet perfect. Maar er is niets beters.

    En zolang dat het geval is vertrouw ik, en vele andere consumenten met mij, erop dat Google de meeste relevante resultaten laat zien...

    En indien je 4.000 nieuwe ingenieurs per jaar binnen je organisatie kunt absorberen op een (meer dan) rendabele manier dan ben je een super-organisatie! Ik ken universiteiten die dat volume niet aankunnen!

    Maar o wee als ze mijn vertrouwen beschamen!!! Ik kom nooit meer terug!

    geplaatst op
  • Voorlopig zie ik Google niet gestopt worden, maar je weet nooit waar de volgende grote jongen vandaan komt. Niet in search verwacht ik. Maar als er een nieuwe reus opstaat, zal google denk ik wel overleven, net als Yahoo niet dood is na google.

    geplaatst op
  • De basis van het hele algoritme ligt in de oorsprong van het Octrooi op PageRank. Dit octrooi is in handen van de universiteit waar de heren ooit samen met dit Googol project zijn gestart.

    Dit patent komt in 2011 weer vrij, ik ben benieuwd wat er juist DAN gaat/kan gebeuren....iemand al een vooruitziende blik hierover?

    En mijn mening over wie stopt google? Wij, enkel de gebruikers hebben deze macht, verder heeft niets/niemand deze macht/mogelijkheid...wij maken het zelf TE belangrijk, maar dat kunnen ook WIJ weer omdraaien...toch?

    geplaatst op
  • Al eens naar je eigen web-geschiedenis op google gekeken?

    Daar wordt *zonder toestemming vooraf* (n.l. opt out) bijna je hele surfgeschiedenis vast gelegd, van google zoekopdrachten, google ads (helft van de commerciele websites) en google zoekmachine intern op veel sites. Google exploiteert dat vervolgens met zijn advertenties. Waarmee ze, volgens sprekers op emerce eday, de helft van de Internet advertising markt hebben.

    Je kunt het wel afzetten, maar dan moet je eerst een google-account voor hebben.

    Rare manier om met privacy-gegevens om te gaan: opt-out. Vraag me af of dat wel mag van de Nederlandse privacy wetgeving.

    geplaatst op
  • @Masha:
    Er is eem verschil tussen zoekgeschiedenis en webgeschiedenis. Ik citeer uit het artikel Google zoekgeschiedenis wordt webgeschiedenis:

    Als je naar Google komt ZONDER een Google Account, zal Google jouw zoekgeschiedenis en zoekopdrachten NIET opslaan (naast de standaard informatie die een zoekmachine opslaat, zoals IP adres, datum en tijd, zoekwoorden, etc.)

    Als je naar Google komt MET een Google Account (en ook ingelogd bent), zal Google standaard jouw zoekgeschiedenis en zoekopdrachten opslaan (dat is dus opt-out).

    Jouw webgeschiedenis is een uitbreiding op je zoekgeschiedenis. Jouw webgeschiedenis toont in chronologische volgorde de websites die je hebt bezocht. Je webgeschiedenis wordt ALLEEN bijgehouden als je de Google Toolbar hebt geïnstalleerd MET de PageRank optie ingeschakeld.

    Merk op dat je je zoek/webgeschiedenis altijd kunt onderbreken of verwijderen.

    geplaatst op
  • Hoi, het klopt niet helemaal. Pagerank stond bij mij uit (direct gedaan bij introductie), en toch wordt je webgeschiedenis bijgehouden. En ik heb me speciaal ingelogd, laat me ook niet ingelogd staan, en toch zat er een hele geschiedenis in.

    Overigens vind ik opt-out en privacy niet geweldig samengaan.

    geplaatst op
  • @mascha

    Is het niet een instelling bij het installeren van de toolbar waar ze vragen om gegevens te gebruiken? Dat kan je dan inschakelen en uitschakelen en staat weer los van de pagerank in de toolbar...

    geplaatst op
  • @Mascha: het probleem zit misschien in de benaming. Wat eerst zoekgeschiedenis heette, is nu hernoemd naar webgeschiedenis. Bij je zoekgeschiedenis worden ook webpagina's opgeslagen die je vanuit zoekresultaten hebt bezocht. Geeft dit een antwoord?

    Privacy en opt-out is in feite niets nieuws. Alle reclamefolders die je in de bus krijgt zijn ook vaak gebaseerd op een database waarin leeftijd, inkomen, opleiding, etc. per wijk/postcode in staan vermeld. En dat is nog meer dan wat een zoekmachine van je weet. Ook dit is opt-out met de "Nee-Nee" sticker...

    geplaatst op
  • Beetje laat voor een nieuwe reactie, maar ik heb een nieuwe mogelijkheid die google zal stoppen: google.

    Net op [url=http://www.hrlog.nl/2007/10/22/groeit-google-kapot/}HRlog[/url] dankzij Paul van Veenendaal een stukje geschreven over het personeelsbeleid van google. Met een groei van 35 man per dag (new headcount) in het laatste kwartaal en 50% van het personeel dat er minder dan 12 maanden zit, vrees ik dat ze kapot groeien als ze zo doorgaan. Top talent zal het bedrijf verlaten, want juist het relatief kleinschalige was deels google's charme. Small is the new big... google groeit te hard vrees ik.

    geplaatst op
  • Kom hier terecht door de verwijzing in dit artikel http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080202_is_overname_yahoo_door_microsoft_een_bedreiging_voor_google/ vandaag.

    Wat stopt Google? M.i. de gebruikers zelf! Op het moment dat wij stoppen om een zoekmachine te gebruiken om breed te zoeken naar diensten of producten is het voor adverteerders niet meer interessant om daar te adverteren. Op dit moment is Google nog te afhankelijk van deze zoekmachine advertentie inkomsten om dan te kunnen blijven voortbestaan.

    De opvolger (wat uiteraard ook weer Google zelf kan zijn) is die partij die het beste platform heeft om consument en leverancier bij elkaar te brengen. De vraag in de toekomst is alleen: wie is leverancier. De scheidslijnen vervagen. De beheerder van het platform waaruit de consument de transparante informatie kan halen die nodig is voor zijn keuze wint. Alleen, in het ultiemene scenario is niemand eigenaar van dit platform en is dit platform van iedereen. De winnaars dan zijn de consumenten / leveranciers die dit platform op de beste manier weten te gebruiken.

    geplaatst op
  • @Ton
    Volledig mee eens!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.