Onderzoek: slechte bekendheid pay-offs

24 september 2007, 04:45

Het Belgische marketingbureau Brandhome heeft voor de tweede keer een onderzoek gedaan naar de pay-offs van 250 grote bedrijven. Belangrijkste conclusie: gebrek aan identiteit is de oorzaak van een lage bekendheid.

De grote winnaar uit het onderzoek is Alken MAES. Maar liefst 83 procent van de 330 Vlaamse ondervraagden schrijft de pay-off ‘Maten, makkers’ toe aan dit biermerk. Maar, schrijft Brandhome in het persbericht, ‘topadverteerders als ING en Danone scoren slecht.’

Strategy director van Brandhome Erik Saelens verklaart de resultaten als volgt: ‘Enerzijds zijn pay-offs te generiek of te ingewikkeld. Het komt ook regelmatig voor dat een pay-off niet raakt aan de belevingswereld van het merk.’ Anderzijds gaan bedrijven en merken volgens Saelens vaak niet consequent om met hun pay-off door vaak te veranderen. ‘De bedrijven in de top 10 zijn stuk voor stuk voorbeelden van payoffs die consequent worden gebruikt.’

Wat zou een goede pay-off kunnen zijn voor Marketingfacts? Schiet allemaal in de reacties. Hier alvast mijn twee centen:

Marketingfacts: Verder met feiten

Marketingfacts: Maak met feiten kennis

Dat kan natuurlijk stukken beter. Hier valt eeuwige roem te behalen. Breek uw hersens. Brandhome heeft hier (even naar beneden scrollen) alvast 6 manieren bedacht om een consument te versieren met een pay-off. En als we dan toch bezig zijn. Kies hier uw favoriete slagzin voor de verkiezing van de beste Slagzin Aller Tijden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

16 Reacties

    media

    Moet zeggen dat ik ‘Marketingfacts: Verder met feiten’ wel heel aardig vind. Mag ik ‘m gebruiken?

    Hoe het zit het trouwens met de payoffs van Nederlandse merken? Is daar al eens onderzoek naar gedaan?


    24 september 2007 om 04:54
    mgvandenbroek

    @Marco: er komen hieronder vast nog honderden andere inzendingen voor deze grote prijsvraag. 😉


    24 september 2007 om 04:56
    jdevalk

    Marketingfacts: marketing (the use of) the facts

    beetje flauw misschien 🙂


    24 september 2007 om 05:42
    martinm

    MarketingFacts: Vision & fiction? 🙂


    24 september 2007 om 06:53
    Walter Vos

    @Matthijs: Als er iets te winnen zou zijn…..

    Een van de beteren van tegenwoordig vind ik trouwens die van Dreft: uit liefde voor je kleren. Zou het zo bedoeld zijn als ik het interpreteer vraag ik mij al tijden af (liefde uiten voor je kleren).

    Misschien later op de dag nog een MF slogan suggestie


    24 september 2007 om 06:56
    matthijs van den broek

    @Walter: eeuwige roem op MF! Is er iets hoger haalbaar? 😉


    24 september 2007 om 07:38
    Robert Jan

    Marketing facts, in feiten beter


    24 september 2007 om 09:44
    evroekel

    Misschien niet helemaal een pay-off, maar doet mij denken aan mijn dochtertje die heel rap nadat ze nog meer net goed sprak de tune van Skyradio spontaan afmaakte met ‘honderd en één effffff eemmmmmmmm’ 😉 Tja, als je het maar vaak genoeg gehoord heb….


    24 september 2007 om 15:47
    han van wel

    kill your pay off!

    echt waar. een pay off is een zinloos zinnetje dat met het grootste gemak te vervangen is door elk ander zinnetje. vaak zijn het domme woordspelingen of zogenaamd diepzinnige beloften die er nauwelijks toe doen, dan alleen de eigen werknemers af en toe mee om hun oren te slaan.

    het is al enige tijd de trend om bij voorkeur te investeren in je merknaam en die de rol te geven van pay off. op die manier voorkom je ook mogelijke concurrentie tussen die twee.

    en mensen kiezen een merk om zijn gedrag en niet om zijn slogannetje.


    24 september 2007 om 16:11
    Annet

    Marketing Facts

    het feit heiligt de middelen

    mwoah te filosofisch

    “in feiten beter” is een goede, maar dan zou ik ervan maken

    “in feiten het verschil” dan laat je het meer open, minder pedant


    24 september 2007 om 17:26
    Bas Gezelle

    Vastbijten in feiten

    Kennis van feiten

    Waarheden delen

    Wat ik het snelst kon bedenken.


    26 september 2007 om 10:58
    Rob

    Is er ook een dergelijk onderzoek in Nederland gedaan?


    27 september 2007 om 06:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!