Het moment waar half twitterend Nederland op heeft gewacht: de presentatie van twitter co-founder Biz Stone. Volle zaal, de passievolle promotie voor dit open communicatiekanaal door de heavy users, die “toevallig” ook veel bloggen, heeft zijn uitwerking zeker gehad.
Na een overview van wat twitter is en hoe het werkt (jij kunt op elke manier zenden, ik kan op elke manier dat volgen als ik dat wil, ik kan terugcommuniceren en jij kunt luisteren als je wilt) volgt een opsomming van wat je met twitter volgens Biz zou kunnen doen:
- social: afspraakkanaal om samen iets te gaan doen
- emergency: doorgeven van aarbevingen
- television: samen kijken
- news: snel op de hoogte van breaking news
- applications: twittervision
- commerce: geld besparen op reizen
- enterprise: connectiekanaal tusen locale teams
- public relations: communicatie over je bedrijf
- marketing: previews weggeven
Ik vond het een wat magere opsomming en bij mij ontstond direct het idee dat alleen al de Nederlandse usergroup in staat is om gezamenlijk met een veel betere lijst van mogelijkheden te komen. Deze gedachte legt exact een deel van de basis van het succes van twitter uit: de Application Programming Interface. Door deze api is er de mogelijkheid om twitter op die manier te gebruiken of te integreren zoals je zelf wilt. Dat dit op grote schaal gebeurd blijkt ook wel uit het feit dat de totale traffic van het api gebruik 20 maal groter is dan het web gebruik! Andere leuke cijfers: 50% van het bezoek komt van buiten de VS (tegen 40% van de sms-jes) en gemiddeld volgt elke user 12 anderen waarvan elke andere gemiddeld 3 updates per dag heeft.
Als gimmick wordt tweet volume getoond en een geweldige geek tagcloud met daarin de meest voorkomende woorden die eindigen op “ing”, zoals listening, eating etc. Dit geeft een mooi overview van wat de gebruiker doet wanneer hij twittert. De basisvraag is immers nog steeds “what are you doing?”.
Hoe gaat twitter ooit geld genereren? Ze zien er voor mij uit als een startup om te verkopen bij een flinke massa gebruikers, maar Biz geeft aan dat een business model en opportunities
nu worden onderzocht. Men is dus gestart zonder enig businessmodel en heeft slechts invulling gegeven aan een behoefte van gebruikers. Totaal tegen gezonde startup regels in zoals Mark Fletcher, bekend van Bloglines, ons later die dag uitlegde :-) . Er lopen nu een aantal marketing en commerciele experimenten. Als voorbeeld wordt MTV gegeven (live twitteren door celebs bij speciale gelegenheden) met o.a. een twitterende Timbaland. Ik ben benieuwd waar deze “global messaging utility api” later heen groeit!
edit: video opname via Google Video en de originele presentatie via Slideshare later toegevoegd.