Eday 2007: Biz Stone, Twitter

Eday 2007: Biz Stone, Twitter

Het moment waar half twitterend Nederland op heeft gewacht: de presentatie van twitter co-founder Biz Stone. Volle zaal, de passievolle promotie voor dit open communicatiekanaal door de heavy users, die “toevallig” ook veel bloggen, heeft zijn uitwerking zeker gehad.

Na een overview van wat twitter is en hoe het werkt (jij kunt op elke manier zenden, ik kan op elke manier dat volgen als ik dat wil, ik kan terugcommuniceren en jij kunt luisteren als je wilt) volgt een opsomming van wat je met twitter volgens Biz zou kunnen doen:

  • social: afspraakkanaal om samen iets te gaan doen
  • emergency: doorgeven van aarbevingen
  • television: samen kijken
  • news: snel op de hoogte van breaking news
  • applications: twittervision
  • commerce: geld besparen op reizen
  • enterprise: connectiekanaal tusen locale teams
  • public relations: communicatie over je bedrijf
  • marketing: previews weggeven

Ik vond het een wat magere opsomming en bij mij ontstond direct het idee dat alleen al de Nederlandse usergroup in staat is om gezamenlijk met een veel betere lijst van mogelijkheden te komen. Deze gedachte legt exact een deel van de basis van het succes van twitter uit: de Application Programming Interface. Door deze api is er de mogelijkheid om twitter op die manier te gebruiken of te integreren zoals je zelf wilt. Dat dit op grote schaal gebeurd blijkt ook wel uit het feit dat de totale traffic van het api gebruik 20 maal groter is dan het web gebruik! Andere leuke cijfers: 50% van het bezoek komt van buiten de VS (tegen 40% van de sms-jes) en gemiddeld volgt elke user 12 anderen waarvan elke andere gemiddeld 3 updates per dag heeft.

Als gimmick wordt tweet volume getoond en een geweldige geek tagcloud met daarin de meest voorkomende woorden die eindigen op “ing”, zoals listening, eating etc. Dit geeft een mooi overview van wat de gebruiker doet wanneer hij twittert. De basisvraag is immers nog steeds “what are you doing?”.

Hoe gaat twitter ooit geld genereren? Ze zien er voor mij uit als een startup om te verkopen bij een flinke massa gebruikers, maar Biz geeft aan dat een business model en opportunities
nu worden onderzocht. Men is dus gestart zonder enig businessmodel en heeft slechts invulling gegeven aan een behoefte van gebruikers. Totaal tegen gezonde startup regels in zoals Mark Fletcher, bekend van Bloglines, ons later die dag uitlegde :-) . Er lopen nu een aantal marketing en commerciele experimenten. Als voorbeeld wordt MTV gegeven (live twitteren door celebs bij speciale gelegenheden) met o.a. een twitterende Timbaland.  Ik ben benieuwd waar deze “global messaging utility api” later heen groeit!

edit: video opname via Google Video en de originele presentatie via Slideshare later toegevoegd.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • ik vindt de opsomming ook niet erg sterk.

    information/knowledge sharing staat er niet eens bij?
    Het live verslag geven van events (lowlands, e-day)?
    Informed blijven over kennissen/vrienden (scoble die een baby krijgt)

    ik vindt de opsomming van Erwin Blom dan ook een stuk beter:
    http://www.erwinblom.nl/2007/04/14/twitter-whats-the-point-thats-the-point/

    geplaatst op
  • commerce: geld besparen op reizen ??

    geplaatst op


  • Alhoewel Biz Stone op een aardige manier vertelde over Twitter, had ik er inhoudelijk meer van verwacht. Zeker als je recentelijk Jyri Engestrom hebt horen spreken over Jaiku. Zoals Ton hierboven al aangaf zouden de aktieve Nederlandse twitteraars al snel tot betere en interessantere voorbeelden kunnen komen voor Twitter (denk aan Pinkpop, Lowlands, Zomergasten, Travel en binnenkort PICNIC). Toch is wellicht de eenvoud ook wel weer de charme en de basis voor het succes van Twitter.

    Ga er eens over nadenken en kom hier zeker nog op terug!

    Bovenstaande foto is overigens van Henk Jan Winkeldermaat die opnieuw een prachtige serie foto's online heeft staan op Flickr.

    geplaatst op
  • Vond overigens de journaliste van de Telegraaf die aan het eind van Biz' presentatie een aantal vragen stelde briljant. Heeft iemand dat toevallig nog op film vastgelegd?

    geplaatst op
  • briljant als in : cynisch briljant ? ;-D

    geplaatst op
  • Het verhaal v Jyri was dieper n breder. Niettemin weer geweldig om al die twitteraars bijeen te zien, speciaal moment.

    geplaatst op
  • Tjonge jonge, het begint hier nu echt op een sekte te lijken.

    geplaatst op
  • Ik vond Biz vooral niet zo enorm vrolijk en enthousiast. Ik heb hem geen 1 keer zien lachen. Ik vond het een behoorlijke tegenhanger met de dame van Barcamp, die alleen maar zat te lachen. Daar krijg ik dan weer enthousiasme voor een dienst van. Ik vond de presentatie voor Twitteraars niet veel nieuws, en voor de mensen die Twitter niet kennen denk ik dat het ze niet overhaald om het te gaan proberen. Volgens mij denk je alleen maar: wat een drukte hier in die zaal met al die mensen met mobieltjes en laptopjes. En waarom? Neemt niet weg dat ik lekker met zat te Twitteren over Twitter en die Tweets weer zat te volgen op onze gezamenlijke Twitter op het scherm :D

    Groet, Karlijn

    geplaatst op
  • @marco de opmerking “global messaging utility api” is de twitter in 5 woorden van Biz op de vraag van de wuz dame. Timbaland? Justin Timbaland was ook erg sterk. Leek verdacht op het inzetten van een viral en dus vooraf gepland. wuz heeft nog wel een extra kickstartje nodig :-)

    geplaatst op
  • zo, ik ben nog niet helemaal wakker. Reacties afluisten met groet, naam, dat is echt automatisme uit e-mails... :D

    geplaatst op
  • 'Grappig' dat je als twitteraar aan de voorkant denkt dat 'de bedenkers' vast meerdere en innovatievere toepassingen zullen hebben bedacht. Maar nee.

    En dan toch experimenteren met MTV etc. Lijkt er eerder op dat de tool op zoek is naar 'money' dan met de consument meebeweegt. Vandaar het teleurstellende lijstje...auch!Luisteren naar de gebruiker lijkt een beetje naar de achtergrond, of schijn bedriegt?

    geplaatst op
  • @Ton: de spreekbeurt van Biz Stone was volgens jou "het moment waarop half twittererend Nederland zat te wachten." Echter op de vraag hoeveel van de vele aanwezigen wel eens twitterden, zag ik slechts een schamel aantal handen de lucht ingaan. Toegegeven het was allemaal wat zouteloos, maar ik had toch wel de indruk dat velen nieuwe inspiratie hebben opgedaan.

    geplaatst op
  • @vincent: hey, die vraag heb ik helemaal gemist!? Heeft Biz die vraag vooraf aan het publiek gesteld? Goede kans dat de meerderheid dat niet heeft meegekregen door de toch wel rumoerige ruimte.

    @ewout: dat was inderdaad cynisch bedoeld ;-)

    geplaatst op
  • Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar wat de Telegraafdame nu met het antwoord van Biz heeft gedaan:-) Zoek op 'twitter' bij wuz.nl geeft geen hits...

    geplaatst op
  • @Marco: dat was volgens mij idd helemaal in het begin, waarbij hij begon met de vraag hoeveel van de aanwezigen regelmatig bloggen. Het aantal handen dat daarbij de lucht inging vond ik ook aan de lage kant. Van daaruit kwam Biz tot zijn vraag over het aantal twitteraars.

    geplaatst op
  • @Vincent en @Marco: Die vraag naar Twitteraars heb ik ook gemist :-S Misschien waren de Twitteraars te druk met twitteren (Karlijn...)? Ik ben benieuwd wat het antwoord was geweest als hij alle NL-se twttrrs had gevraagd "Are you now with me @ E-Day?" ;-)

    geplaatst op
  • @Krijn: Zie hier http://www.wuz.nl/archief/page/2/focus/9/54903478 een briljant stukje journalistiek als je het mij vraagt ;)

    geplaatst op
  • Numpa (en een beetje Twitter) in AD vandaag. Deel hiervan op http://www.ad.nl/multi-media/article1662938.ece, maar in kader nog meer.

    geplaatst op
  • "Men is dus gestart zonder enig businessmodel en heeft slechts invulling gegeven aan een behoefte van gebruikers."

    Businessmodellen komen later wel, de behoefte van gebruikers is het allerbelangrijkste. Genoeg halve concepten met een solide businessmodel die het niet halen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.