Eday 2007: Biz Stone, Twitter

13 september 2007, 21:34

Het moment waar half twitterend Nederland op heeft gewacht: de presentatie van twitter co-founder Biz Stone. Volle zaal, de passievolle promotie voor dit open communicatiekanaal door de heavy users, die “toevallig” ook veel bloggen, heeft zijn uitwerking zeker gehad.

Na een overview van wat twitter is en hoe het werkt (jij kunt op elke manier zenden, ik kan op elke manier dat volgen als ik dat wil, ik kan terugcommuniceren en jij kunt luisteren als je wilt) volgt een opsomming van wat je met twitter volgens Biz zou kunnen doen:

  • social: afspraakkanaal om samen iets te gaan doen
  • emergency: doorgeven van aarbevingen
  • television: samen kijken
  • news: snel op de hoogte van breaking news
  • applications: twittervision
  • commerce: geld besparen op reizen
  • enterprise: connectiekanaal tusen locale teams
  • public relations: communicatie over je bedrijf
  • marketing: previews weggeven

Ik vond het een wat magere opsomming en bij mij ontstond direct het idee dat alleen al de Nederlandse usergroup in staat is om gezamenlijk met een veel betere lijst van mogelijkheden te komen. Deze gedachte legt exact een deel van de basis van het succes van twitter uit: de Application Programming Interface. Door deze api is er de mogelijkheid om twitter op die manier te gebruiken of te integreren zoals je zelf wilt. Dat dit op grote schaal gebeurd blijkt ook wel uit het feit dat de totale traffic van het api gebruik 20 maal groter is dan het web gebruik! Andere leuke cijfers: 50% van het bezoek komt van buiten de VS (tegen 40% van de sms-jes) en gemiddeld volgt elke user 12 anderen waarvan elke andere gemiddeld 3 updates per dag heeft.

Als gimmick wordt tweet volume getoond en een geweldige geek tagcloud met daarin de meest voorkomende woorden die eindigen op “ing”, zoals listening, eating etc. Dit geeft een mooi overview van wat de gebruiker doet wanneer hij twittert. De basisvraag is immers nog steeds “what are you doing?”.

Hoe gaat twitter ooit geld genereren? Ze zien er voor mij uit als een startup om te verkopen bij een flinke massa gebruikers, maar Biz geeft aan dat een business model en opportunities

nu worden onderzocht. Men is dus gestart zonder enig businessmodel en heeft slechts invulling gegeven aan een behoefte van gebruikers. Totaal tegen gezonde startup regels in zoals Mark Fletcher, bekend van Bloglines, ons later die dag uitlegde 🙂 . Er lopen nu een aantal marketing en commerciele experimenten. Als voorbeeld wordt MTV gegeven (live twitteren door celebs bij speciale gelegenheden) met o.a. een twitterende Timbaland. Ik ben benieuwd waar deze “global messaging utility api” later heen groeit!

edit: video opname via Google Video en de originele presentatie via Slideshare later toegevoegd.

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

17 Reacties

    peter van schaik

    commerce: geld besparen op reizen ??


    14 september 2007 om 04:02
    media

    Vond overigens de journaliste van de Telegraaf die aan het eind van Biz’ presentatie een aantal vragen stelde briljant. Heeft iemand dat toevallig nog op film vastgelegd?


    14 september 2007 om 04:42
    ewout@onedaycompany.nl

    briljant als in : cynisch briljant ? ;-D


    14 september 2007 om 04:50
    vangeest

    Het verhaal v Jyri was dieper n breder. Niettemin weer geweldig om al die twitteraars bijeen te zien, speciaal moment.


    14 september 2007 om 04:52
    Johan

    Tjonge jonge, het begint hier nu echt op een sekte te lijken.


    14 september 2007 om 05:16
    Karlijn van den Berg

    Ik vond Biz vooral niet zo enorm vrolijk en enthousiast. Ik heb hem geen 1 keer zien lachen. Ik vond het een behoorlijke tegenhanger met de dame van Barcamp, die alleen maar zat te lachen. Daar krijg ik dan weer enthousiasme voor een dienst van. Ik vond de presentatie voor Twitteraars niet veel nieuws, en voor de mensen die Twitter niet kennen denk ik dat het ze niet overhaald om het te gaan proberen. Volgens mij denk je alleen maar: wat een drukte hier in die zaal met al die mensen met mobieltjes en laptopjes. En waarom? Neemt niet weg dat ik lekker met zat te Twitteren over Twitter en die Tweets weer zat te volgen op onze gezamenlijke Twitter op het scherm 😀

    Groet, Karlijn


    14 september 2007 om 05:39
    wesseling

    @marco de opmerking “global messaging utility api” is de twitter in 5 woorden van Biz op de vraag van de wuz dame. Timbaland? Justin Timbaland was ook erg sterk. Leek verdacht op het inzetten van een viral en dus vooraf gepland. wuz heeft nog wel een extra kickstartje nodig 🙂


    14 september 2007 om 05:51
    Karlijn van den Berg

    zo, ik ben nog niet helemaal wakker. Reacties afluisten met groet, naam, dat is echt automatisme uit e-mails… 😀


    14 september 2007 om 06:17
    Ronald ter Voert

    ‘Grappig’ dat je als twitteraar aan de voorkant denkt dat ‘de bedenkers’ vast meerdere en innovatievere toepassingen zullen hebben bedacht. Maar nee.

    En dan toch experimenteren met MTV etc. Lijkt er eerder op dat de tool op zoek is naar ‘money’ dan met de consument meebeweegt. Vandaar het teleurstellende lijstje…auch!Luisteren naar de gebruiker lijkt een beetje naar de achtergrond, of schijn bedriegt?


    14 september 2007 om 06:18
    Vincent Leenders

    @Ton: de spreekbeurt van Biz Stone was volgens jou “het moment waarop half twittererend Nederland zat te wachten.” Echter op de vraag hoeveel van de vele aanwezigen wel eens twitterden, zag ik slechts een schamel aantal handen de lucht ingaan. Toegegeven het was allemaal wat zouteloos, maar ik had toch wel de indruk dat velen nieuwe inspiratie hebben opgedaan.


    14 september 2007 om 07:15
    media

    @vincent: hey, die vraag heb ik helemaal gemist!? Heeft Biz die vraag vooraf aan het publiek gesteld? Goede kans dat de meerderheid dat niet heeft meegekregen door de toch wel rumoerige ruimte.

    @ewout: dat was inderdaad cynisch bedoeld 😉


    14 september 2007 om 07:41
    Krijn Schuurman

    Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar wat de Telegraafdame nu met het antwoord van Biz heeft gedaan:-) Zoek op ’twitter’ bij wuz.nl geeft geen hits…


    14 september 2007 om 07:52
    Vincent Leenders

    @Marco: dat was volgens mij idd helemaal in het begin, waarbij hij begon met de vraag hoeveel van de aanwezigen regelmatig bloggen. Het aantal handen dat daarbij de lucht inging vond ik ook aan de lage kant. Van daaruit kwam Biz tot zijn vraag over het aantal twitteraars.


    14 september 2007 om 08:05
    Bart Schutz

    @Vincent en @Marco: Die vraag naar Twitteraars heb ik ook gemist :-S Misschien waren de Twitteraars te druk met twitteren (Karlijn…)? Ik ben benieuwd wat het antwoord was geweest als hij alle NL-se twttrrs had gevraagd “Are you now with me @ E-Day?” 😉


    14 september 2007 om 09:49
    Alper Çugun

    “Men is dus gestart zonder enig businessmodel en heeft slechts invulling gegeven aan een behoefte van gebruikers.”

    Businessmodellen komen later wel, de behoefte van gebruikers is het allerbelangrijkste. Genoeg halve concepten met een solide businessmodel die het niet halen.


    15 september 2007 om 17:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief