ReclameReview: de Volkskrant

12 september 2007, 10:26

Volkskrant-columnist Martin Bril zet in deze commercial vraagtekens bij de vele rotondes in Nederland.

Credits:

Creatie: Poppe van Pelt, Diederick Hillenius (Selmore)

Account: Linda de Graaff, Emilie van Dijk

RTV: Danielle van Berkel

Productiemaatschappij: Comrad

Regisseur: Willem Gerritsen

Producer: Jelani Isaacs

Editor: Martin Heijgelaar

Online: Valkieser

Geluid: FC Walvisch

Muziek: Massive Music

Voor:

De pay-off ‘Willen weten’ wordt heel goed tastbaar gemaakt door middel van deze commercial. Je ziet de gedrevenheid van Martin Bril die zich constant dingen afvraagt. In dit geval zijn dat dus dingen die te maken hebben met rotondes. Heel herkenbaar concept, want iedereen vraagt zich dagelijk dingen af. In feite is dus iedereen een potentiële Volkskrant-lezer.

Tegen:

Ik kan eigenlijk niets negatiefs bedenken… jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Ja, 1 ding: Martin Bril…


    12 september 2007 om 10:50
    Hardcopy

    Hahaha! Ja, dat blijft natuurlijk een subjectieve kwestie: het al dan niet leuk vinden van de hoofdpersoon.


    12 september 2007 om 10:52
    Sjarel

    ik begrijp uit de spot dat Bril en daarmee dus kennelijk heel vk in een rotonde de belichaming ziet van onze polder-cultuur. Tja, kennelijk nooit over de grens geweest denk ik dan. Maar wat willen ze nu écht duidelijk maken? moet ik als lezer hier iets van vinden? of kunnen we nu een petitie verwachten? of een ex-rotondegebruikers cie? en gaat vk lobbyen zoals telegraaf dat doet? what’s the message?!


    12 september 2007 om 13:52
    ecritures

    uhm, ja, laten we ons over wat andere dingen druk maken dan rotondes. Ik vond de vorige commercial voor de VK veel sterker.


    12 september 2007 om 14:53
    Joost B.

    Zou Volvo hebben meegedaan?


    12 september 2007 om 16:45
    wzt

    Ik vind dit zo’n typisch vermoeiend Martin – zie mij weer eens vraagtekens zetten bij zaken waar anderen niet bij stil staan en tegelijkertijd leuke links leggen naar actuele onderwerpen – Bril spotje dat ik me afvraag waarom de Volkskrant hier toch zo graag aan gelinkt wil worden.


    12 september 2007 om 18:32
    Peter Oosterwal

    Briljante Bril… Ik vind hem altijd beter wanneer hij een stukkie schrijft dan komt er tenminste een conclussie, nublijft t een v(r)aagteken, kortom Martin, dat kan critischer, afkrakender en leuker (lijkt nu bijna serieus)


    12 september 2007 om 19:02
    Annemieke de Groot

    Op zich leuk met die vraagtekens die ze daadwerkelijk plaatsen. Wordt dat verder uitgewerkt? Dat je ineens overal vraagtekens in Nederland ziet? Of zelf vraagtekens kunt uitknippen en plakken op zaken waarvan je denk: “Waarom?”

    Het spotje verder vind ik een beetje een oude man die zich druk maakt om rotondes. Ik bedoel het is toch duidelijk waarom ze werken zoals ze werken? Als ik een krant leest heb ik liever wat maatschappelijk belangrijk nieuws…. geen geneuzel over rotondes.

    Ben benieuwd naar de doelstelling maar als dat is om weer een jongere doelgroep aan te trekken… hmmmm, ik ben 30- en heb geen trek in rotonde-geneuzel. Maar het vraagtekens-concept schreeuwt om een verdere virale uitwerking… dat dan weer wel!


    13 september 2007 om 07:06
    Floris

    (kritiek is makkelijk) maar beetje oubollig. mikt de volkskrant op een oudere doelgroep? Vind de scene dat ie “de kortere route” neemt wel sterk. Nog maar 279 views op youtube trouwens.


    13 september 2007 om 18:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!