ReclameReview: de Volkskrant
Volkskrant-columnist Martin Bril zet in deze commercial vraagtekens bij de vele rotondes in Nederland.
Credits:
Creatie: Poppe van Pelt, Diederick Hillenius (Selmore)
Account: Linda de Graaff, Emilie van Dijk
RTV: Danielle van Berkel
Productiemaatschappij: Comrad
Regisseur: Willem Gerritsen
Producer: Jelani Isaacs
Editor: Martin Heijgelaar
Online: Valkieser
Geluid: FC Walvisch
Muziek: Massive Music
Voor:
De pay-off ‘Willen weten’ wordt heel goed tastbaar gemaakt door middel van deze commercial. Je ziet de gedrevenheid van Martin Bril die zich constant dingen afvraagt. In dit geval zijn dat dus dingen die te maken hebben met rotondes. Heel herkenbaar concept, want iedereen vraagt zich dagelijk dingen af. In feite is dus iedereen een potentiële Volkskrant-lezer.
Tegen:
Ik kan eigenlijk niets negatiefs bedenken… jullie?
Ja, 1 ding: Martin Bril…
Hahaha! Ja, dat blijft natuurlijk een subjectieve kwestie: het al dan niet leuk vinden van de hoofdpersoon.
ik begrijp uit de spot dat Bril en daarmee dus kennelijk heel vk in een rotonde de belichaming ziet van onze polder-cultuur. Tja, kennelijk nooit over de grens geweest denk ik dan. Maar wat willen ze nu écht duidelijk maken? moet ik als lezer hier iets van vinden? of kunnen we nu een petitie verwachten? of een ex-rotondegebruikers cie? en gaat vk lobbyen zoals telegraaf dat doet? what’s the message?!
uhm, ja, laten we ons over wat andere dingen druk maken dan rotondes. Ik vond de vorige commercial voor de VK veel sterker.
Zou Volvo hebben meegedaan?
Ik vind dit zo’n typisch vermoeiend Martin – zie mij weer eens vraagtekens zetten bij zaken waar anderen niet bij stil staan en tegelijkertijd leuke links leggen naar actuele onderwerpen – Bril spotje dat ik me afvraag waarom de Volkskrant hier toch zo graag aan gelinkt wil worden.
Briljante Bril… Ik vind hem altijd beter wanneer hij een stukkie schrijft dan komt er tenminste een conclussie, nublijft t een v(r)aagteken, kortom Martin, dat kan critischer, afkrakender en leuker (lijkt nu bijna serieus)
Op zich leuk met die vraagtekens die ze daadwerkelijk plaatsen. Wordt dat verder uitgewerkt? Dat je ineens overal vraagtekens in Nederland ziet? Of zelf vraagtekens kunt uitknippen en plakken op zaken waarvan je denk: “Waarom?”
Het spotje verder vind ik een beetje een oude man die zich druk maakt om rotondes. Ik bedoel het is toch duidelijk waarom ze werken zoals ze werken? Als ik een krant leest heb ik liever wat maatschappelijk belangrijk nieuws…. geen geneuzel over rotondes.
Ben benieuwd naar de doelstelling maar als dat is om weer een jongere doelgroep aan te trekken… hmmmm, ik ben 30- en heb geen trek in rotonde-geneuzel. Maar het vraagtekens-concept schreeuwt om een verdere virale uitwerking… dat dan weer wel!
(kritiek is makkelijk) maar beetje oubollig. mikt de volkskrant op een oudere doelgroep? Vind de scene dat ie “de kortere route” neemt wel sterk. Nog maar 279 views op youtube trouwens.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!