Ticketservice online: de macht van een monopolist

8 september 2007, 09:05

Voor concertgangers is Ticketservice al jaren één van de grootste rampen die er bestaat. De machtspositie van deze partij is inmiddels zo groot dat hun meest lucratieve business het afgelasten van concerten is (de servicekosten houden ze namelijk wel). Helaas is men monopolist op het gebied van kaartverkoop in Nederland (waarom grijpt de NMA hier eigenlijk niet in?) en komen ze er mee weg. Deze week vielen me echter een paar bijzondere zaken op, waarbij ze niet enkel hun gebruikelijke arrogantie laten zien, maar ook het gebrek aan kennis van nieuwe media.

Het eerste was afgelopen week toen bekend werd dat één van mijn favoriete bands weer naar Nederland kwam. De voorverkoop zou zaterdag starten, maar Ticketservice gaf aan: reeds in de verkoop. Dus ik ga het bestel proces in. Net voor het selecteren van de betaalwijze komt er vervolgens doodleuk te staan: de voorverkoop voor dit concert begint op 8-9-2007. Waarom krijg ik dit bij stap 3 te horen? Terwijl letterlijk eerst op de site staat: reeds in verkoop?

Vandaag alsnog kaarten besteld. De kaarten kosten € 35 euro per stuk en € 2,75 servicekosten (niet vermeld of dit per kaartje is, maar daar gaan we maar van uit. Immers, het verzenden van 2 tickets in dezelfde enveloppe moet natuurlijk twee keer zoveel kosten). De totale prijs is ineens € 81,45. Hoe je bij dat bedrag komt, ik kan er nog niet uit, maar goed.

Maar dan het meest bijzondere. Je krijgt de optie of je de kaarten per post of per e-mail toegezonden wil hebben. Per e-mail moet je ze zelf printen. Mijn gedachten zijn: mooi, per e-mail, scheelt me weer verzendkosten. Je begrijpt: helaas, de verzendkosten per e-mail zijn even hoog als die per post. Niet echt stimulerend om het per mail te laten versturen. Behalve de fouten die daar mee kunnen gebeuren zijn de kosten voor mij (printen, papier, inkt) dus hoger en is de kans op fouten (security die de printjes niet zou accepteren bijvoorbeeld) ook groter.

Online media zijn voor sommige organisaties blijkbaar nog lastig te begrijpen. Tijd voor een klacht bij de NMA en het opzetten van een concurrent?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

21 Reacties

    Peter Bonjernoor

    “De totale prijs is ineens € 81,45. Hoe je bij dat bedrag komt, ik kan er nog niet uit, maar goed.”

    2 x 35 = 70 + 6% BTW = 74,20 + 2 x 2,75 servicekosten + 2 x 0,88 verzendkosten = 81,46. Heb je toch een cent korting gehad!


    8 september 2007 om 10:07
    Alexander Peters

    “Terwijl de kaarten 47,50 euro per stuk kosten (ook bij ticketservice.nl) zijn er andere ticketservices die doodleuk 79 euro voor hetzelfde kaartje vragen!”

    Klopt, maar dat zijn ook geen ticketservices maar gewoon bedrijfjes die kaartjes opkopen en voor een schoftelijke prijs verkopen. Is een concert uitverkocht en je wil er heel graag naar toe, tsja, dan moet je wat.

    Overigens vind ik het echt belachelijk dat je servicekosten per kaart betaald, en niet per order.

    Die print optie is imo echt alleen een optie als je nog een dag van te voren een kaartje koopt. Voor de rest gewoon de kaartjes laten versturen, werkt prima en je hebt iig “echte” kaarten.


    8 september 2007 om 10:37
    Diederik Hoekstra

    Ik ben het met je eens. Ik vraag me af of je vanochtend er wel doorheen kwam. Ik wilde kaarten voor Bruce Springsteen kopen en kwam erachter dat ze een nieuw systeem hebben om bij grote drukte gebruikers in een wachtrij te plaatsen. Op zich slim (voorheen opende je twintig browser schermen en kon je flink reloaden om kaarten te kopen) alleen werkt het systeem niet op in Safari en Firefox voor Apple. De kaarten zijn me mooi ontgaan.


    8 september 2007 om 12:13
    Stijn Kruijssen

    Volgens mij lopen er nu een beetje 2 discussies/ergernissen door elkaar heen. Het artikel hier gaat over de dikke fee’s/verzendkosten die ticketservice vraagt. Zoals Dirk al meldt heeft Ticketservice geen monopolie met partijen als Beep en Ticketbox. Daarnaast heb je bijv. ook nog Paylogic van Accepté (die eerder dit jaar een investering kregen van v/d Ende/Deitmers). Volgens mij hebben organisatoren van evenementen zelf de keuze voor een ticketaanbieder.

    De onvrede die hier in de comments ontstaat gaat ook over het doorverkopen van tickets door commerciële bureaus zoals BudgetTicket en TicketUnlimited. Je kan hier natuurlijk over discussiëren, maar het is op zich ook een kwestie van vraag en aanbod. Die ticketverkopers creeëren zelf echt niet de schaarste voor een concert van Robbie Williams. En als jij niet in de rij wil liggen voor dat concert, en een ticketverkoper wil dat wel (of heeft daar mensen voor), tja dan moet je m.i. ook bereid zijn om wat meer te betalen, en die ellende niet te hebben.


    8 september 2007 om 12:19
    chi666

    @Stijn je hebt deels gelijk dat er tegenwoordig (weer) nieuwe ticketverkooppunten zijn. Echter is ticketservice nog steeds een monopolist op de evenementen die het aanbiedt. Immers, ik kan mijn Nightwish kaarten nergens anders kopen, net zo min als Diederik zijn Bruce Springsteen kaarten elders kan kopen.


    8 september 2007 om 13:02
    Frans Jonker

    @Bas. Je bent eigenlijk net te laat met het opstarten van deze discussie door middel van het artikel. Zeer recentelijk heeft Ticketservice haar klanten een brief gestuurd waarin wordt vermeld dat het exclusiviteitsbeding per direct uit alle contracten wordt verwijderd. Evenementen zijn nu gerechtigd om meerdere kanalen te hanteren voor de kaartverkoop. Dit alles overigens op aandringen van de NMA.

    Overigens is de markt al enige tijd helemaal vrij en is er ondertussen ook sprake van serieuze concurrentie. E-ticketing direct vanaf de website van het evenement is sterk groeiende.


    9 september 2007 om 09:29
    chi666

    @Frans: DAT is geweldig nieuws! Ik wacht nu in spanning af tot ik via alternatieve kanalen mijn concertkaartjes kan gaan bestellen!


    9 september 2007 om 10:03
    Augusto Apracino

    Hebben ze ook een boete gehad hhiervoor? Omdat ze het exclusiviteitsbeding er wel lang in hebben gehad. Mede hierdoor is het natuurlijk voor marktpartijen moeilijk c.q. onmogelijk geworden om hun intrede te doen in de markt.


    10 september 2007 om 08:07
    Diederik Hoekstra

    Zoals al in een eerder commentaar aangegeven is Ticketmaster/Ticketservice in handen van dezelfde eigenaar als Mojo. Laat dat nu net de organisator zijn van praktisch alle concerten in Nederland. Het monopolie is al eerder aan de hand. Staat me bij dat de NMA daar ook onderzoek naar heeft gedaan.


    10 september 2007 om 18:46
    Peter Bonjernoor

    @Bas – in- of exclusief wat dan ook – de berekening komt wel heel mooi uit op hetzelfde totaal. Subtiel ook, die 88 cent verzendkosten voor een ticket…


    11 september 2007 om 05:53
    Dave

    @Diederik: inderdaad, Mojo en Ticketmaster/service zijn onderdeel van Live Nation. Live Nation beheerst hiermee niet alleen de Nederlandse markt, maar ook bijvoorbeeld de Amerikaanse markt. In Amerika worden zo’n beetje alle concerten georganiseerd door Clear Channel… a Live Nation company.

    Van de site:

    Live Nation is the world’s largest live music company. Our mission is to inspire passion for live music around the world. We are the largest promoter of live concerts in the world, the second-largest entertainment venue management company and have a rapidly growing online presence. We create superior experiences for artists and fans, regularly producing tours for the biggest superstars in the business, including The Rolling Stones, The Police, Madonna, U2 and Coldplay. Globally, we own, operate, have booking rights for and/or have an equity interest in more than 160 venues, including House of Blues® and Fillmore® music venues and prestigious locations such as Nikon at Jones Beach in New York and London’s Wembley Arena. Our websites collectively are the second most popular entertainment/event websites in the United States, according to Nielsen//NetRatings. In addition, we also produce, promote or host theatrical, specialized motor sports and other live entertainment events. In 2006, we connected nearly 60 million fans with their favorite performers at approximately 26,000 events in 18 countries around the world. Headquartered in Los Angeles, California, Live Nation is listed on the New York Stock Exchange, trading under the symbol “LYV”.


    11 september 2007 om 07:17
    Thomas

    Vliegrijzen, vakantietrips, auto’s, boten, televisies en magnetrons: als de prijs of service je niet bevalt, dan ga je naar een andere leverancier of ‘handelaar’

    Bij concerten en evenementen geldt, dat als ze eenmaal uitverkocht zijn, je geen keus meer hebt.

    Daarbij is de toegevoegde waarde van de wederverkoper niet aanwezig. Hij levert geen extra dienst, neemt niets uit handen. Het enige dat hij heeft is een bekend domeinnaam en genoeg vriendjes en familie die niets te doen heeft en als een bezetene kaartjes voor hem kunnen inkopen.


    11 september 2007 om 18:17
    Kasper

    Voor het vergelijken van tickets voor concerten en evenementen kun je ’t best even op http://www.besteltickets.com kijken. Deze prijsvergelijker toont alle aanbieders van tickets die in de ticketmarkt actief zijn. Het geeft wat transparantie in de ingewikkelde ticketmarkt.


    26 maart 2009 om 21:24
    David Efde

    Ik vind de vergoeding die Ticketservice rekent voor het verkopen van een concertkaartje echt de spuigaten uit lopen en niet in verhouding staan tot de dienst die ze leveren. 10 tot 20% van de prijs van het kaartje is de gangbare vergoeding die ze vragen. En dan vragen ze daarnaast ook nog administratiekosten en een vergoeding voor het betalingsverkeer. Wat doen die gasten in godsnaam voor dat geld! Ik dacht nog in mijn naiviteit dat die vergoeding voor het betalingsverkeer naar de Rabobank ging. Heb laatst een mail gestuurd naar de Rabobank hierover en wat blijkt na een reactie van de Rabobank; die 1,40 euro verdwijnt ook nog eens een keer rechtstreeks in de zakken van Ticketservice, terwijl Ticketservice de suggestie wekt dat dat geld naar de bank gaat. Ik kan me er wel over opwinden dat er zoveel geld verdwijnt naar een organisatie die niks anders doet dan het verkopen van kaartjes. En je hebt als consument geen andere keuze omdat ze een monopoliepositie hebben. Het moet toch mogelijk zijn om hier iets tegen te doen!


    13 september 2010 om 17:31
    Gert

    Bas, ik ben erg benieuwd hoe je hier anno vandaag, 10 jaar later, over denkt. Er zijn veel mogelijkheden bijgekomen om online tickets te kopen, of door te verkopen via bv. ticketswap. Hierbij wordt zowel van de verkopende- als de kopende partij geld gevraagd. Andere bedrijven als Paylogic zetten de kaarten op naam en bieden een ‘service’ aan om de naam te veranderen voor €10,-

    Dit allemaal in naam van ‘veiligheid’ en om zwarthandel tegen te gaan. Natuurlijk is zwarthandel tegengaan een goed iets, maar het is ook direct duidelijk wie hiervoor betaald. De festival/concertganger. 10 euro vragen voor een kaartje op naam te veranderen (en de ‘moeite’ die hiervoor gedaan moet worden) is geen service meer, dat is gewoon een schoftig verdienmodel. Bij Ticketswap is dit nog enigzins transparant; de beveiliging/encryptie van pdf’s van kaartjes wordt uitgewisseld, wat natuurlijk ergens van betaald moet worden. Heel benieuwd ben ik naar de boekhouding van dergelijke bedrijven.

    Ik kijk uit naar jou visie hierop en hoe dit zich in de toekomst zou kunnen ontwikkelen.


    12 juli 2017 om 12:55
    chi666

    Beste Gert,

    ik moet je eerlijk bekennen dat ik er weinig meer mee bezig ben. ik ben van mening dat als je niet echt bereid bent je ergens serieus in te verdiepen je er geen oordeel over moet hebben. In dit geval ben ik niet op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en dus ga ik hier ook geen mening over geven.


    12 juli 2017 om 20:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!