• Usability & design
    wordt gesponsord door

Ticketservice online: de macht van een monopolist

Ticketservice online: de macht van een monopolist

Voor concertgangers is Ticketservice al jaren één van de grootste rampen die er bestaat. De machtspositie van deze partij is inmiddels zo groot dat hun meest lucratieve business het afgelasten van concerten is (de servicekosten houden ze namelijk wel). Helaas is men monopolist op het gebied van kaartverkoop in Nederland (waarom grijpt de NMA hier eigenlijk niet in?) en komen ze er mee weg. Deze week vielen me echter een paar bijzondere zaken op, waarbij ze niet enkel hun gebruikelijke arrogantie laten zien, maar ook het gebrek aan kennis van nieuwe media.

Het eerste was afgelopen week toen bekend werd dat één van mijn favoriete bands weer naar Nederland kwam. De voorverkoop zou zaterdag starten, maar Ticketservice gaf aan: reeds in de verkoop. Dus ik ga het bestel proces in. Net voor het selecteren van de betaalwijze komt er vervolgens doodleuk te staan: de voorverkoop voor dit concert begint op 8-9-2007. Waarom krijg ik dit bij stap 3 te horen? Terwijl letterlijk eerst op de site staat: reeds in verkoop?

Vandaag alsnog kaarten besteld. De kaarten kosten € 35 euro per stuk en € 2,75 servicekosten (niet vermeld of dit per kaartje is, maar daar gaan we maar van uit. Immers, het verzenden van 2 tickets in dezelfde enveloppe moet natuurlijk twee keer zoveel kosten). De totale prijs is ineens € 81,45. Hoe je bij dat bedrag komt, ik kan er nog niet uit, maar goed.

Maar dan het meest bijzondere. Je krijgt de optie of je de kaarten per post of per e-mail toegezonden wil hebben. Per e-mail moet je ze zelf printen. Mijn gedachten zijn: mooi, per e-mail, scheelt me weer verzendkosten. Je begrijpt: helaas, de verzendkosten per e-mail zijn even hoog als die per post. Niet echt stimulerend om het per mail te laten versturen. Behalve de fouten die daar mee kunnen gebeuren zijn de kosten voor mij (printen, papier, inkt) dus hoger en is de kans op fouten (security die de printjes niet zou accepteren bijvoorbeeld) ook groter.

Online media zijn voor sommige organisaties blijkbaar nog lastig te begrijpen. Tijd voor een klacht bij de NMA en het opzetten van een concurrent?


Delen

0
0


Er zijn 27 reacties op dit artikel

  • Ik ben het met je eens dat de extra "service" kosten soms wat overdreven zijn maar het gemak waarmee je even een ticket besteld is toch wel erg handig.

    Gelukkig zijn er ook andere organisaties die tickets verkopen al zie je voor concerten wel erg vaak ticketservice.

    Ticketbox had in het verleden een aardig deel van de dance scene in handen, Ticketbox is hier niet zo heel erg lang geleden op ingesprongen. De trend die je de laatste tijd terug ziet komen is rechtstreeks verkoop van tickets door de organisaties zelf. Timoco is bijvoorbeeld door Extrema opgezet om de kaartjes van haar evenementen zelf aan te bieden.

    Mooi initiatief vind ik zelf Beep hier worden mobiele tickets verkocht.

    geplaatst op
  • "De totale prijs is ineens € 81,45. Hoe je bij dat bedrag komt, ik kan er nog niet uit, maar goed."

    2 x 35 = 70 + 6% BTW = 74,20 + 2 x 2,75 servicekosten + 2 x 0,88 verzendkosten = 81,46. Heb je toch een cent korting gehad!

    geplaatst op
  • Ik was recentelijk op zoek naar kaarten voor optreden van Van Morrison in Amsterdam. Je moet voor de aardigheid eens kijken naar de verschillen in prijzen. Terwijl de kaarten 47,50 euro per stuk kosten (ook bij ticketservice.nl) zijn er andere ticketservices die doodleuk 79 euro voor hetzelfde kaartje vragen!

    geplaatst op
  • Leuk zijn ook de oplichters in de ticketbranche. Zoek je naar een optreden voor Fiction Plane, dan kan je bij budgettickets kaarten kopen voor 70 euro per stuk. Dit terwijl de kaarten via de Melkweg nog gewoon verkrijgbaar zijn voor 12 euro per stuk. Ik ben benieuwd hoeveel mensen erin trappen, want Budgettickets blijft toch voortbestaan.

    geplaatst op
  • "Terwijl de kaarten 47,50 euro per stuk kosten (ook bij ticketservice.nl) zijn er andere ticketservices die doodleuk 79 euro voor hetzelfde kaartje vragen!"
    Klopt, maar dat zijn ook geen ticketservices maar gewoon bedrijfjes die kaartjes opkopen en voor een schoftelijke prijs verkopen. Is een concert uitverkocht en je wil er heel graag naar toe, tsja, dan moet je wat.
    Overigens vind ik het echt belachelijk dat je servicekosten per kaart betaald, en niet per order.
    Die print optie is imo echt alleen een optie als je nog een dag van te voren een kaartje koopt. Voor de rest gewoon de kaartjes laten versturen, werkt prima en je hebt iig "echte" kaarten.

    geplaatst op
  • @Peter: helaas, de prijs van 35% is inclusief btw, of tenminste, zou dat moeten zijn want je mag in dit land geen prijzen excl. btw noemen op consumentensites! En er stond bij die 2,75 service & verzendkosten. Dus misschien klopt je berekening, maar dan is zie ik mogelijkheden voor een rechtzaak.

    @marco: er is veelal maar één officieel verkooppunt. Ik weet (uit de tijd dat ik vrijwilliger was bij Mezz dat als je kaarten via ticketservice wilde verkopen, je ze ALLEEN via ticketservice mocht verkopen. Je MAG ze zelfs zelf niet verkopen, dat moet je ook via ticketservice doen en die kosten betalen.

    En daar zit een beetje het probleem, ticketservice heeft ook een monopolie bij de postkantoren en gwk's, en daar gaan de meeste mensen nu eenmaal heen. Dus bij grootschalige distributie kiest men snel voor ticketservice. Waarbij overigens ook nog eens komt dat een aantal podia (013, Melkweg) min of meer (officieel niet, maar in de praktijk wel) door Mojo gerunt worden. En laten die nu eens dezelfde eigenaar hebben als... Ticketservice. Vandaar ook dat concerten afgelasten voor de moeder organisatie de meest lucratieve bezigheid is... Maar dat terzijde.

    Wat mij vooral verbaasde (en wat ook de relevantie was voor MF) was de incompetente site en het 'verstuur per e-mail' optie die net zo duur is als het per post versturen.

    geplaatst op
  • Ik ben het met je eens. Ik vraag me af of je vanochtend er wel doorheen kwam. Ik wilde kaarten voor Bruce Springsteen kopen en kwam erachter dat ze een nieuw systeem hebben om bij grote drukte gebruikers in een wachtrij te plaatsen. Op zich slim (voorheen opende je twintig browser schermen en kon je flink reloaden om kaarten te kopen) alleen werkt het systeem niet op in Safari en Firefox voor Apple. De kaarten zijn me mooi ontgaan.

    geplaatst op
  • Volgens mij lopen er nu een beetje 2 discussies/ergernissen door elkaar heen. Het artikel hier gaat over de dikke fee's/verzendkosten die ticketservice vraagt. Zoals Dirk al meldt heeft Ticketservice geen monopolie met partijen als Beep en Ticketbox. Daarnaast heb je bijv. ook nog Paylogic van Accepté (die eerder dit jaar een investering kregen van v/d Ende/Deitmers). Volgens mij hebben organisatoren van evenementen zelf de keuze voor een ticketaanbieder.

    De onvrede die hier in de comments ontstaat gaat ook over het doorverkopen van tickets door commerciële bureaus zoals BudgetTicket en TicketUnlimited. Je kan hier natuurlijk over discussiëren, maar het is op zich ook een kwestie van vraag en aanbod. Die ticketverkopers creeëren zelf echt niet de schaarste voor een concert van Robbie Williams. En als jij niet in de rij wil liggen voor dat concert, en een ticketverkoper wil dat wel (of heeft daar mensen voor), tja dan moet je m.i. ook bereid zijn om wat meer te betalen, en die ellende niet te hebben.

    geplaatst op
  • @Stijn je hebt deels gelijk dat er tegenwoordig (weer) nieuwe ticketverkooppunten zijn. Echter is ticketservice nog steeds een monopolist op de evenementen die het aanbiedt. Immers, ik kan mijn Nightwish kaarten nergens anders kopen, net zo min als Diederik zijn Bruce Springsteen kaarten elders kan kopen.

    geplaatst op
  • De (door)verkoop van concertkaarten via internet door secundaire aanbieders wordt binnenkort verboden als het wetsvoorstel van Arda Gerkens (SP) en Nicolien van Vroonhoven (CDA) wordt aangenomen.

    geplaatst op
  • Ik heb me er ook al 'ns boos overgemaakt: http://twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=6658

    geplaatst op
  • @Bas. Je bent eigenlijk net te laat met het opstarten van deze discussie door middel van het artikel. Zeer recentelijk heeft Ticketservice haar klanten een brief gestuurd waarin wordt vermeld dat het exclusiviteitsbeding per direct uit alle contracten wordt verwijderd. Evenementen zijn nu gerechtigd om meerdere kanalen te hanteren voor de kaartverkoop. Dit alles overigens op aandringen van de NMA.

    Overigens is de markt al enige tijd helemaal vrij en is er ondertussen ook sprake van serieuze concurrentie. E-ticketing direct vanaf de website van het evenement is sterk groeiende.

    geplaatst op
  • @Frans: DAT is geweldig nieuws! Ik wacht nu in spanning af tot ik via alternatieve kanalen mijn concertkaartjes kan gaan bestellen!

    geplaatst op
  • Hebben ze ook een boete gehad hhiervoor? Omdat ze het exclusiviteitsbeding er wel lang in hebben gehad. Mede hierdoor is het natuurlijk voor marktpartijen moeilijk c.q. onmogelijk geworden om hun intrede te doen in de markt.

    geplaatst op
  • Zoals al in een eerder commentaar aangegeven is Ticketmaster/Ticketservice in handen van dezelfde eigenaar als Mojo. Laat dat nu net de organisator zijn van praktisch alle concerten in Nederland. Het monopolie is al eerder aan de hand. Staat me bij dat de NMA daar ook onderzoek naar heeft gedaan.

    geplaatst op
  • @Bas - in- of exclusief wat dan ook - de berekening komt wel heel mooi uit op hetzelfde totaal. Subtiel ook, die 88 cent verzendkosten voor een ticket...

    geplaatst op
  • @Diederik: inderdaad, Mojo en Ticketmaster/service zijn onderdeel van Live Nation. Live Nation beheerst hiermee niet alleen de Nederlandse markt, maar ook bijvoorbeeld de Amerikaanse markt. In Amerika worden zo'n beetje alle concerten georganiseerd door Clear Channel... a Live Nation company.

    Van de site:

    Live Nation is the world's largest live music company. Our mission is to inspire passion for live music around the world. We are the largest promoter of live concerts in the world, the second-largest entertainment venue management company and have a rapidly growing online presence. We create superior experiences for artists and fans, regularly producing tours for the biggest superstars in the business, including The Rolling Stones, The Police, Madonna, U2 and Coldplay. Globally, we own, operate, have booking rights for and/or have an equity interest in more than 160 venues, including House of Blues® and Fillmore® music venues and prestigious locations such as Nikon at Jones Beach in New York and London's Wembley Arena. Our websites collectively are the second most popular entertainment/event websites in the United States, according to Nielsen//NetRatings. In addition, we also produce, promote or host theatrical, specialized motor sports and other live entertainment events. In 2006, we connected nearly 60 million fans with their favorite performers at approximately 26,000 events in 18 countries around the world. Headquartered in Los Angeles, California, Live Nation is listed on the New York Stock Exchange, trading under the symbol "LYV".

    geplaatst op
  • Er kan m.i. geen enkel commercieel tickt-initiatief bestaan dat niet op de een of andere manier aan de kaartjes verdient. Hoeveel? Dat kan zoals bij elke willekeurige online-service alleen maar een kwestie zijn van vraag en aanbod, en daar speelt de mate van markttransparantie een rol bij. Zoals bij huizen, bij vliegtickets, bij vakantiereizen ... enfin. Zijn we daarom tegen makelaars? tegen vliegsites? Tegen hotelsites? Tegen touroperators? En gaan we voortaan alles zelf doen? Zelf eerst ale hotels bekijken aan de Costa's en dan zelf boeken? Kortom: als je zelf in de rij wilt staan: je krijgt je kaartje goedkoop. Wil je het (achteraf) online kopen? Kan ook. Maar iemand heeft werk voor je gedaan, en dat moet betaald worden. Woekerprijzen? Vaak wel, maar kennelijk is dat nu juist een kwestie van vraag en aanbod, en transparantie. Is een prijs voor een huis van 4 ton ook geen woekerprijs, als je weet dat de vorige eigenaar er 2 ton voor heeft betaald? Ik vraag me dus af: waar gaat dit eigenlijk over? Vanwaar telkens al die ophef over tickets? Zijn dat dan dingen die noodzakelijk zijn voor het levensonderhoud, zoals brood en energie? Hoewel? Energie - vraag en aanbod, woekerprijzen ... Zie ook: http://twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=8340

    geplaatst op
  • Vliegrijzen, vakantietrips, auto's, boten, televisies en magnetrons: als de prijs of service je niet bevalt, dan ga je naar een andere leverancier of 'handelaar'

    Bij concerten en evenementen geldt, dat als ze eenmaal uitverkocht zijn, je geen keus meer hebt.

    Daarbij is de toegevoegde waarde van de wederverkoper niet aanwezig. Hij levert geen extra dienst, neemt niets uit handen. Het enige dat hij heeft is een bekend domeinnaam en genoeg vriendjes en familie die niets te doen heeft en als een bezetene kaartjes voor hem kunnen inkopen.

    geplaatst op
  • Zeg Bas, de NMA wil er misschien wel wat aan doen, maar dan moet je het wel eerst even bij ze melden: http://www.nmanet.nl/nederlands/home/Bedrijven/Contact/Contact_opnemen/Index.asp
    Veel succes.

    geplaatst op
  • De handel in concertkaarten is (nog) legaal in Nederland. De overheid probeert een oplossing te vinden voor dit probleem. Onlangs is http://www.concertkaarten.nu gelanceerd. Daar kun je de prijzen van concertkaarten vergelijken. Deze site geeft inzicht in de (soms) flinke verschillen die de handelaren vragen voor concertkaarten.

    geplaatst op
  • Voor het vergelijken van tickets voor concerten en evenementen kun je 't best even op http://www.besteltickets.com kijken. Deze prijsvergelijker toont alle aanbieders van tickets die in de ticketmarkt actief zijn. Het geeft wat transparantie in de ingewikkelde ticketmarkt.

    geplaatst op
  • dan kan je net zo goed gaan naar http://www.rang1tickets.nl
    kan je ook kaarten voor concerten in nederland bestellen.

    geplaatst op
  • Ik vind de vergoeding die Ticketservice rekent voor het verkopen van een concertkaartje echt de spuigaten uit lopen en niet in verhouding staan tot de dienst die ze leveren. 10 tot 20% van de prijs van het kaartje is de gangbare vergoeding die ze vragen. En dan vragen ze daarnaast ook nog administratiekosten en een vergoeding voor het betalingsverkeer. Wat doen die gasten in godsnaam voor dat geld! Ik dacht nog in mijn naiviteit dat die vergoeding voor het betalingsverkeer naar de Rabobank ging. Heb laatst een mail gestuurd naar de Rabobank hierover en wat blijkt na een reactie van de Rabobank; die 1,40 euro verdwijnt ook nog eens een keer rechtstreeks in de zakken van Ticketservice, terwijl Ticketservice de suggestie wekt dat dat geld naar de bank gaat. Ik kan me er wel over opwinden dat er zoveel geld verdwijnt naar een organisatie die niks anders doet dan het verkopen van kaartjes. En je hebt als consument geen andere keuze omdat ze een monopoliepositie hebben. Het moet toch mogelijk zijn om hier iets tegen te doen!

    geplaatst op
  • Bas, ik ben erg benieuwd hoe je hier anno vandaag, 10 jaar later, over denkt. Er zijn veel mogelijkheden bijgekomen om online tickets te kopen, of door te verkopen via bv. ticketswap. Hierbij wordt zowel van de verkopende- als de kopende partij geld gevraagd. Andere bedrijven als Paylogic zetten de kaarten op naam en bieden een 'service' aan om de naam te veranderen voor €10,-
    Dit allemaal in naam van 'veiligheid' en om zwarthandel tegen te gaan. Natuurlijk is zwarthandel tegengaan een goed iets, maar het is ook direct duidelijk wie hiervoor betaald. De festival/concertganger. 10 euro vragen voor een kaartje op naam te veranderen (en de 'moeite' die hiervoor gedaan moet worden) is geen service meer, dat is gewoon een schoftig verdienmodel. Bij Ticketswap is dit nog enigzins transparant; de beveiliging/encryptie van pdf's van kaartjes wordt uitgewisseld, wat natuurlijk ergens van betaald moet worden. Heel benieuwd ben ik naar de boekhouding van dergelijke bedrijven.
    Ik kijk uit naar jou visie hierop en hoe dit zich in de toekomst zou kunnen ontwikkelen.

    geplaatst op
  • Beste Gert,

    ik moet je eerlijk bekennen dat ik er weinig meer mee bezig ben. ik ben van mening dat als je niet echt bereid bent je ergens serieus in te verdiepen je er geen oordeel over moet hebben. In dit geval ben ik niet op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en dus ga ik hier ook geen mening over geven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.