ABN AMRO schetst medialandschap 2015

ABN AMRO schetst medialandschap 2015

ABN AMRO publiceerde recentelijk voor het tweede jaar het rapport ‘Media in beeld, vier scenario’s voor 2015’ (pdf) over de ontwikkelingen in de mediasector. Waar de ontwikkelingen in de mediasector heen gaan, weet niemand zeker. Om toch een beeld te schetsen van het medialandschap in 2015 heeft ABN AMRO interviews afgenomen met een aantal spelers uit de mediasector. Op basis van de visie van deze spelers en de inzichten van ABN AMRO wordt in het rapport een beeld van de mediasector in 2015 geschetst. Hierbij schetsen ze vier mogelijke scenario’s:

Digitale desillusie
Binnen dit scenario zijn de dromen over een digitale toekomst niet uitgekomen. De markt wordt door mediaspelers overschat. Er zijn vele nieuwe media-apparaten en -diensten op de markt gekomen, maar de consument omarmt deze niet. Dit is vooral te wijten aan de negatieve gebruikerservaringen en de vele schendingen op het gebied van privacy en veiligheid. Bovendien maken de mediaspelers de fundamentele inschattingsfout door te denken dat consumenten permanent ‘in control’ willen zijn, maar dit is allesbehalve waar: De consument wil – passief – vermaakt worden.

Chronische chaos
De vele initiatieven binnen het medialandschap leiden tot enorme concurrentie. Dit komt mede door de gewijzigde houding tegenover Property en Digital Right Management. Zo zijn kopieerbeperkingen verleden tijd. De vele nieuwe diensten worden niet massaal omarmt, omdat de consument door de bomen het bos niet meer ziet. Toch blijven vele bedrijven hoop hebben ooit ‘de pot met goud’ te vinden.

Crossmediale consolidatie
in tegenstelling tot de vorige scenario’s is de adoptie van nieuwe media door consumenten en bedrijven hoog. Mede omdat bedrijven geen experimentele - vaak half functionerende - diensten in de markt meer uitrollen, hetgeen vaak leidde tot negatieve (eerste) gebruikerservaringen. Crossmediale diensten zijn in dit scenario zo goed ontwikkeld dat de gebruiker gemakkelijk een cross-over van het ene medium naar het andere medium maakt. Een nadeel is dat menig partij de markt uitgedrukt wordt, wat innovatieremmend werkt. Toch kunnen, door onder meer fusies en overnames, mediaspelers goed functionerende diensten leveren die breed worden geaccepteerd in de markt. Voor de meeste diensten wordt betaald en mediabedrijven zijn zeer winstgevend.

Volledige versnippering
De dromen anno 2007 over een digitale toekomst zijn waarheid geworden. Er zijn vele nieuwe technologieën en diensten ontwikkeld, die gebruikersvriendelijk, laaggeprijsd en/of gratis zijn. Mede hierdoor aanvaarden consumenten de nieuwe technologieën snel. Bovendien hebben consumenten vertrouwen in de aanbieders en hun producten en diensten. Onder meer ook door de lancering van een privacy webkeurmerk. De keerzijde van de hoge dynamiek is dat er veel concurrentie is en dat de marges vaak laag zijn.

Lees de volledige interviews:

ABN AMRO verdeelt de mediasector onder in de volgende segmenten:

  • Zenders (tv, radio, internet)
  • Uitgeverijen (B2B, B2C)
  • Contentleveranciers (AV en internetproducenten, entertainment, games)
  • Media-adviesbureaus (reclamebureaus, media-inkoop, consultants)
  • Infrastructuur en service (telecom, kabel, internetproviders, facilitaire diensten)
Opmerkelijk dat ABN AMRO print niet meeneemt in het medialandschap en derhalve dan ook geen enkele partij heeft geinterviewd in deze sector (zoals bijv. Reed Business, Telegraaf Media Groep, PCM of Wegener). Iemand enig idee waarom deze niet is meegenomen? Verder prima rapport overigens!

Via: ViNT, Mediaonderzoek.nl


Delen

0
0


Er zijn 30 reacties op dit artikel

  • Ik vind het maar een matig rapport. Keuzes worden redelijk willekeurig gemaakt, essentiële zaken worden imho vergeten (geen print, geen aandacht voor ontwikkeling in usability, weinig aandacht voor persoonlijke communicatie, de notie dat sharability met veel meer te maken heeft dan DRM, onderscheid distributiekanalen vs. applicaties, etc) en een aantal van de quotes die gebruikt wordt ter ondersteuning van de scenario's is simpelweg lachwekkend te noemen.

    Online wordt zwaar overdreven. Niemand bezoekt regelmatig meer dan 3 sites. Er zal op termijn maar 1 massamedium zijn en dat zijn wij!


    De conclusie vind ik ook een redelijke open deur

    Het is dus aan de bedrijven, actief in deze sector, om heel goed naar de wensen van de gebruiker te luisteren en een goede vertaalslag te maken naar producten en diensten. Bedrijven die daar het meest succesvol in zijn, kunnen wel eens de winnaars van de toekomst zijn.

    [...]

    Het blijven investeren in innovatie wordt een kritische succesfactor.


    Kortom: matig rapport met dito conclusies.

    geplaatst op
  • @Bart: ontbreken van print is zeker een gemis in het rapport. Verder zijn het scenarios en geen zekerheden die in conclusies zijn weer te geven. Die scenarios moet je aan het denken zetten en dat doet het bij mij in ieder geval.

    geplaatst op
  • Ik snap dat het scenario's zijn, maar de basis van die scenario's is wat mij betreft door de willekeurige keuzes redelijk wankel. Ontwikkeling van DRM speelt en WiMax veilingen spelen wel een rol, maar in mijn ogen een veel minder essentiële dan ABN Amro veronderstelt.

    Hoe zit het bijvoorbeeld met het vermogen van organisaties om om te gaan met mediaversnippering/consumentenversnippering als pijler voor de scenario's? Hoe zit het met de rol die usability speelt van applicaties en de vraag of die keuze technologie-gedreven (omdat het kan) of consument-gedreven (omdat het nuttig is) is? En last but not least: hoe kan een bank als de abn amro nou zo weinig aandacht besteden aan macro-economische factoren in een scenario-planning? Dat is opmerkelijk en eenzijdig.

    geplaatst op
  • je hebt zeker een punt Bart; zal eens kijken of ik één van de mensen bij ABN AMRO kan bereiken voor een reactie.

    geplaatst op
  • Interessant! ben benieuwd :)

    geplaatst op
  • @marco: ik vond het erg tegenvallen. De beschreven scenario's zijn deels ook via ff googlen te vinden, of enige analyse door jezelf, dus weinig nieuws onder de zon. Daarnaast had t rapport net zo goed kunnen gaan over vandaag, morgen of 2009; 2015 is let wel nog 8 jaar voor ons! In die tijd kan er veel veranderen. Kijk maar eens terug naar bv. 1999. Een hele andere wereld, toch. Ondanks dat het scenario's betreffen, vind ik het zeer mager en weinig ophebben met 2015. Want dat vergt gewoonweg toch een beetje voorspellende woorden, en die zijn nergens te vinden in het rapport. Voor een bancaire instelling is het wellicht heel wat, maar ik denk dat er de volgende keer tocht echt meer media-achtioge types bij t onderzoek moeten worden betrokken, dan wordt het rapport wellicht iets meer van toegevoegde waarde dan deze en die van 2006.

    geplaatst op
  • Hmmm, misschien moet ik er nog maar eens goed naar kijken Ronald. In mijn ogen gaf het een aardige schets (waarbij ik zoals gezegd wel print mis) van de mogelijke richtingen waar het medialandschap naar toe gaat.

    Heeft iemand wellicht contact met M. van Leeuwen, Sector manager Media bij ABN AMRO?

    geplaatst op
  • @marco; ik heb M. afgelopen vrijdag gesproken. Ik zie (en spreek) hem aanstaande donderdag vast wel denk ik op het Omroepcongres. Zal ie vast willen weten wat ik (na t lezen) er van vond. ;-)

    geplaatst op
  • Ah, mag ik jou dan vragen of hij een reactie wil geven op de kritiek? Wellicht aardig voor een tweede beschouwing maar dan met een toelichting op wat ABN AMRO zelf naar buiten heeft gebracht.

    geplaatst op
  • @marco: ik zal hem eens polsen. ;-)

    geplaatst op
  • De gebruikte matrix lijkt ook verdacht veel op die van de Edinburgh Scenarios voor e-learning in 2014.
    Zie bijvoorbeeld dit artikel op surf.nl
    Wellicht was een bronvermelding op zijn plaats geweest?

    geplaatst op
  • Tja, je kan je natuurlijk afvragen of dergelijke matrices niet allemaal op elkaar lijken, maar deze lijkt er wel érg op inderdaad.

    Ik zou overigens een andere afleiding van hun matrix nu juist wel weer een goede basis vinden voor de scenario's van abn amro: twee assen met 'bronnen van macht' (consumer vs. producer) en 'adoptie van technologie' (empowerment vs. frustration). Volgens mij zou je aan de hand van die twee assen vier betere scenario's kunnen plannen.

    geplaatst op
  • Sociale media ? Grappig dat zelfs een vooruitzicht op 2015 de idee nog niet oppikt dat het belangrijkste/snelst groeiende medium de consument zelf is. En zelfs als je het nog niet aankunt om de consument als een medium te zien valt lastig te ontkennen dat de 'sector' rondom sociale media enorm in ontwikkeling is.

    geplaatst op
  • Zoals gezegd, ben benieuwd naar de reactie vanuit ABN AMRO. Kan me overigens herinneren dat er ook kritiek was op het eerste Media in Beeld-rapport dat vorig jaar is uitgebracht. Ook toen gaf ik al aan dat je het rapport moet beoordelen op zijn doelstelling, in dit geval het informeren van zakelijke klanten van ABN AMRO (en niet de spelers in het medialandschap).

    geplaatst op
  • @Marco eens!

    geplaatst op
  • Het lijkt me dat de zakelijke klanten van ABN Amro - al zijn ze dat misschien niet lang meer - toch recht hebben op een compleet beeld ; )

    geplaatst op
  • @marco en Peter: Ik blijf (vooralsnog ;-)) met de vraag zitten waarom het rapport dan gepresenteerd werd in de hol van de leeuw; mensen uit de media cq. erwin blom kreeg eerste exemplaar? Staat Erwin dan synoniem voor de zakelijke klanten? Doelstelling en doelgroep wellicht mismatch?

    geplaatst op
  • @Willem, helemaal met je eens; dat was ook de reden dat ik het punt dat ik miste in het rapport (visie/scenario vanuit print) heb genoemd. Dit geldt zeker ook voor de punten die door Bart, Ronald en jou zijn aangevoerd.

    geplaatst op
  • @Ronald: is dit rapport gepresenteerd aan mensen uit de media? Wist ik niet.

    geplaatst op
  • @marco: afgelopen vrijdag bij Jan Tabak in Bussum. Door borrel en andere zaken kwam ik dus wat later met de posting ;-) Zie hier Erwin Blom die het 1e exemplaar ontvangt.

    geplaatst op
  • Ook toen gaf ik al aan dat je het rapport moet beoordelen op zijn doelstelling, in dit geval het informeren van zakelijke klanten van ABN AMRO (en niet de spelers in het medialandschap).


    Dat vind ik een beetje een rare opmerking. Gelden voor zakelijke klanten andere regels/conclusies/scenario's?

    geplaatst op
  • @Bart: geen andere scenario's, wel een andere diepgang.

    geplaatst op
  • Okay, op die manier. Misschien heb je wel gelijk, maar ik blijf van mening dat de basis van zo'n rapport voor elkaar moet zijn. Dat lijkt hier niet het geval.

    Daarmee verwordt het in mijn ogen dan ook tot niets meer dan een commerciëel document, dat enkel is bedoeld om nieuwe klanten te lokken die de klok en klepel in het medialandschap niet helemaal kunnen plaatsen. Dat vind ik een fundamenteel verkeerd uitgangspunt voor iets wat in mijn ogen écht waarde zou moeten (en kunnen) toevoegen.

    geplaatst op
  • Vraagje: hebben we het hier nu over het medialandschap of over internet... ??
    Ik krijg nu sterke associaties met het rapport "smart internet 2010" dat 2 jaar geleden uitkwam. Dat schetste ook 4 scenarios, in een poging om structuur te brengen in de ontwikkelingen. Stof tot nadenken, ja! Compleet en volledig onderbouwd? Nee.. maar dat vind ik persoonlijk ook niet zo erg. Dit ook, geeft weer een mooi overzicht en past helemaal in de tijdsgeest; veel meningen over nog veel meer onderwerpen. En iedereen bepaalt lekker zelf wel wat hij eruit haalt, of niet. Plaatst niet iedereen zijn vraagtekens bij het groeiende aantal 'bronnen' van informatie? Toch doen we er nu ook weer allemaal aan mee. En ABN AMRO, tja ze trekken hier wel weer een hele grote broek aan, vinden jullie niet? Het geeft in ieder geval aan dat dé bank (weer?) nodig moet luisteren naar de klant en vind dat het verder moet innoveren. Don't we all.. ;)
    Overigens was de conclusie van Prof. Barr in het rapport Smart Internet ook zo'n inkopper: "Instead of the net society, it's about the net in society. It will become this indispensable lifestyle tool".

    Off topic (of juist niet): "ik op tv" haalt net het nieuws. Mooi!! Nu kunnen we nog beter naar de consument luisteren ;)

    geplaatst op
  • @Marco – even de lijst met geïnterviewden beter lezen:
    DRIE print exploitanten (de Spits, NRC Next en Dagblad de Pers.)
    Twee (TV) progammamakers (CCCP / The entertainment Group)
    Twee web exploitant (WebAds, Google)
    Een kabelexplointant (UPC)
    Een TV Exploitant (SBS)
    Een crossmediabedrijf (wat me iets te lastig was te achterhalen wat ze precies doen: LAB Venture Capital)
    Een (interactief) reclamebureau (Media Republic)

    Ik zie dus héél veel exploitanten, erg weinig reclamebureaus, geen enkele mobiele exploitant, en last but certainly not least… geen enkel mediabureau….
    We hebben het over het medialandschap, wat toch redelijk hét terrein is van de mediabureaus (vandaar de naam).
    Elke partij spreekt volledig vanuit zijn eigen straatje…. En het is raar dat er drie negatieve scenario’s en een welke zegt “wij ZIJN straks alle (cross)media”?
    Slecht panel…. En zoals altijd: “Garbage in = garbage out”

    geplaatst op
  • Zoals beloofd gisteren met Menno van Leeuwen (verantwoordelijke vanuit ABN/AMRO aangaande Media) over deze posting en de op- en aanmerkingen gesproken.

    Hij had deze posting inmiddels gescand en wilde er graag op reageren. Interactie en discussie over dit rapport is wat de bank wil, dus als het goed is volgt er spoedig een inhoudelijke reply.

    Aangezien ABN/ANRO binnenkort van start gaat met vervolginterviews met (o.a. in de printsector, marco ;-)), heb ik met Menno afgesproken om binnen afzienbare tijd het huidige rapport, de op-en aanmerkingen uit de blogosfeer en de mogelijk nieuwe inzichten erop in een (kritische) beschouwing op MF te plaatsen.

    geplaatst op
  • Ronald, Marco, Bart, Arnold, Willem, Peter en co
    Goed om jullie reacties te lezen. Hier gaat het ons (ik ben initiator van het onderzoek) om de discussie over de sectorontwikkelingen. Wij hebben natuurlijk niet de arrogantie om compleet te zijn maar wel het lef om visie te tonen. Ik vind dat het panel geinterviewden meer credits verdient dan ik uit bovenstaande proef (garbage). Dit zijn niet eerste de beste bedrijven/ondernemers. En inderdaad 3 'print' bedrijven....
    De grote vraag is hoe snel het gaat. 8 jaar is ook weer niet zo lang. Het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld de internethype; die heeft pas echt alle sectoren en vele businessmodellen op z'n kop gezet. Ook nu gaat veel veranderen (als de massa, nu RTL 4 kijkend Nederland, straks te maken krijgt met een volledige versnippering is dat echt extreem). Ik vond de koerswijziging van KPN (Coopmans bij Omroepcongres) ook symptomatisch: van mediaspeler naar access-bedrijf....
    Niettemin zien wij (en hopen wij op) veel vooruitgang in nieuwe media. De uitdaging is om dit voor de massa te onsluiten.
    Scenarioplanning is overigens niet onze uitvinding. Dus het kan idd zijn dat er gelijkenis is.

    geplaatst op
  • @Menno - het is niet mijn bedoeling geweest het panel af te kraken. Het zullen ongetwijfeld best goede mensen zijn die heel erg goed in hun vak zijn.... ik vind het alleen nogal jammer dat er bijna alleen maar exploitanten en uitgevers gevraagd worden terwijl ik niet denk dat daar de vernieuwing uit zal komen. Waar zijn de innovatieve marketeers, waar zijn de mediabureaus, waar de (interactieve) reclamebureaus en waar o waar zijn de innovatieve ondernemers... want daar komt nu echt de vernieuwing vandaan. En de massa volgt altijd later. DAT mis ik en verwoord ik met garbage in = garbage out.

    geplaatst op
  • @koningwoning - goede nuancering. Exploitanten en uitgevers zitten nu op de advertentiegelden. Dus om hen kunnen we niet heen. Vanuit de nieuwe media hebben wij daarnaast bewust een Google, MediaRepublic, Entertainment Group en Webads geinterviewd.
    Wij gaan door met interviews over de scenario's. Binnenkort bijvoorbeeld met een groot mediaburo. De verslagen hiervan kunnen jullie teruglezen op http://www.abnamro.nl/mediateam
    De discussie waar het in 2015 naartoe gaat, die willen wij graag voeren. Suggesties wie te interviewen zijn welkom. En wat is jullie visie?

    geplaatst op
  • @Menno -
    reclamebureaus: ik heb zelf erg goede ervaringen met (bepaalde teams binnen) Lost Boys: zij waren telkens weer on top of wat er gaande is/was/komt.
    Probeer verder een paar winnaars van SPIN-awards.... die moeten wel een vinger op de pols hebben van wat gaande is
    Mediabureaus.... zou ik vooral de interactieve afdeling vragen of goeien binnen overall strategie- ben te bevooroordeeld om iets zinnigs op te melden op welke het beste is (navraag doet wonderen - maar doe zeker een of meerdere internationalen).
    Adverteerders: Nike zit nu wel een goeie (Ex Qi), Hi is goed
    Exploitanten: probeer ook mobiel - bv. IceMobile

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.