• Usability & design
    wordt gesponsord door

Welke webwidgets zijn nu echt succesvol?

Welke webwidgets zijn nu echt succesvol?

Welke webwidgets zijn nu echt succesvol?Webwidgets, kleine zelfstandige webapplicaties die we via desktop of websites kunnen oproepen, zijn niet nieuw. Carl Mangold schreef er al over in 2005 toen Apple kwam met de Google Maps Widget. Toen in de zomer van 2005 Konfabulator werd overgenomen door Yahoo! ging het snel met de widgets. Eind 2006 kwam Wouter Broekhof met een uitstekend artikel over hoe widgets je bekendheid en sales kunnen verbeteren. Het meest recente voorbeeld van de toepassing van widgets is van vorige week toen de online community Wuzzon kwam met een widget waarmee leden hun wuzzon-shop voor ringtones en wallpapers op een eigen website of profiel kunnen plaatsen.

Deze week las ik een artikel over succesvolle widgets van Tim Besselink. In het artikel gaat hij heel kort in op de succesfactoren van een webwidget als marketinginstrument. Ter inspiratie verwijst hij daarbij naar Snipperoo Widget Directory voor ruim 2.000 voorbeelden van widgets in meer dan 40 categorieen. Helaas geen voorbeelden van echt succesvolle webwidgets. Ook in de reacties op Frankwatching geen succesverhalen. Wellicht kunnen we helpen dus bij deze de vraag: welke webwidgets zijn nu echt succesvol?


Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Dank voor de link Ruben, da's inderdaad een fraaie lijst!

    Weet je ook welke daarvan commercieel een succes zijn? Kan me voorstellen dat je met Picture Frame en iTunes Companion ook commercieel iets kunt. De overige widgets zijn vooral handig.

    geplaatst op
  • Op imediaconnection niet zozeer een populair overzicht, maar wel een handige blog als je zelf een 'commerciele' widget voor je bedrijf wilt lanceren: "As you think about how Web Widget Marketing might boost your brand, here are a few considerations to get the gears turning".

    geplaatst op
  • Toevallig dat je juist vandaag deze vraagt stelt, want Slide komt net uit met een opvallend persbericht: http://mashable.com/2007/08/28/slide-1-million-widgets-per-day/

    geplaatst op
  • Op verzoek van Marco.

    Mijn top2 WebWidgets:
    Google Desktop Sidebar
    VivaLytics

    geplaatst op
  • @Robert: inderdaad toeval!

    @Gerben: en op welke manier zijn deze commercieel succesvol?

    geplaatst op
  • Ik vind het lastig te definiëren wat succesvol is in dit geval op dit moment. (productverkoop, geld inzamelen, bekendheid van het merk: op al deze vlakken kunnen widgets immers een bijdrage leveren)Ik zou de volgende widgets nu kanshebbers/potentiële successen beschouwen en ik denk zelf dat de populariteit van de mogelijkheden van widgets zich op verschillende manieren zal ontwikkelen.

    * De causes applicatie op Facebook steunt diverse (Amerikaanse) not-for-profit organisaties en officiële goede doelen.) Iedere Facebook-gebruiker kan een eigen Cause (actie) aanmaken en een van deze geregistreerde organisaties uitkiezen als begunstigde van een actie. Zo ondersteunt de actie ‘No more Blood diamonds’ Amnesty International en helpt de populaire Cause ‘Stop Global Warming’ het ‘Friends of the United Nations Environment Programme’. Facebook-vrienden kunnen via de Causes-widget rechtstreeks geld doneren aan de organisatie die als begunstigde van de actie werd aangemerkt. En niet zonder succes. Zo heeft de Save Darfur widget al 352.753 supporters die gezamenlijk bijna 30.000 USD hebben ingezameld. En hebben de 829.485 supporters van de Breast Cancer Society samen meer dan 22.000 USD ingezameld.

    * Ook een widget als die van Random House lijkt me veel commerciële mogelijkheden bieden (http://www.readwriteweb.com/archives/random_house_widgets_and_web_services.php)

    * Of een wdiget als die van het "Make some noise" muziekalbum van Amnesty International waar je direct tegen betaling de tracks kan downloaden. (http://noise.amnesty.org/site/c.adKIIVNsEkG/b.2881169/k.2CCD/Spread_the_word_Make_Some_Noise.htm)

    * inzamelingswidgets als chipin.com of bij presidentiële kandidaten als Rudy Giuliani (http://www.joinrudy2008.com/index.php?section=5&s=onblog)

    Ik ben inderdaad ook benieuwd wanneer we concrete cijfers zullen gaan zien van succesvolle widgets: of dat nu geleid heeft tot nieuw geworven supporters/donateurs, meer ingezameld geld, meer verkochte producten of een verhoogde bekendheid van een merk of gebruik van een product als Google, YouTube, Wikipedia.

    geplaatst op
  • Bij mij is de calculator widget het meest gebruikte, daarna de vertaler en daarna de omrekenmachine

    Op een Apple natuurlijk

    geplaatst op
  • Widgetbox (http://www.widgetbox.com) toont een groot assortiment van webwidgets en toont ook de meest populaire. Het gaat met name om 'fun' widgets als games.

    Op gebied van social commerce zijn er voorbeelden te noemen als MyPicklist (http://www.mypicklist.com) en ThisNext (http://www.thisnext.com). Hoe succesvol deze vormen van shopcasting (samentrekking van 'Shopping' + 'Broadcasting') zijn, is mij echter niet bekend. Ook Amazon is druk bezig met social commerce via webwidgets. Voor Typepad zijn er enkele webwidgets gemaakt (http://typepadwidgets.amazon.com/Amazon-Express-Yourself-Widget). Helaas zijn deze widgets nog niet geschikt voor je eigen blog of community.

    Het lijkt erop dat succesvolle webwidgets vooralsnog een sterk fun gehalte hebben. Ik verwacht dat social commerce via webwidgets een vlucht gaat nemen in de slipstream van deze 'fun' widgets.

    geplaatst op
  • Mij lijkt de Embed-code van Youtube wel de meest succesvolle Widget van nu.
    Simpel stukje code, niet eens uniek, en je kan discussiëren als het wel een echte widget is, maar het heeft de populariteit van Youtube grotendeels bepaald.

    geplaatst op
  • In de reacties bij het artikel Gadgets de nieuwe marketingtool worden ook een paar leuke gadgets/widgets genoemd. Iemand overigens al de daar genoemde Disney gadget tegengekomen?

    geplaatst op
  • @Marco: wat bedoel je precies met succesvol in je artikel? Succesvol qua ROI, qua traffic-generator, qua imago, qua bereik?

    Vista-gebruikers kennen immers al de gadget-gallery van Microsoft met Buienradar en Radio all in one waarmee je makkelijk een online radiostation en de gadget van Nu.nl met nieuwsheadlines als top 3. Succesvol in de zin van veelvuldig gedownload.

    geplaatst op
  • Naar aanleiding van het prachtige weer deze zomer heb ik een buienradar gadget in mijn Vista balk staan. Ik kijk er graag even naar voordat ik de deur uitga, want dan je kunt wel een redelijk voorspelling doen aan de hand hiervan.

    Ik gebruik dus nu bijna dagelijks hun dienst. Ik ga echter nooit meer naar hun website. Positief?
    Dat is natuurlijk maar hoe je het bekijkt ;)

    geplaatst op
  • @Jasper: als je (als bedrijf) alleen als uitgangspunt hebt dat mensen de content op jouw site moeten vinden, dan is het niet positief. Maar het lijkt mij een verouderde gedachte. Juist met de opkomst van sociale websites (voor het gemak maar de noemer waaronder ik sociale netwerksites, sociale nieuwssites, sociale bookmarkingsites etc schaar) moet de content van websites worden losgeknipt in widgets om zich (evt viraal) in deze nieuwe omgevingen te nestelen. Het web wordt wat dat betreft steeds gefragmenteerder. Vraag, mooie ronde beweging, is hoe je dat via de widget zou kunnen laten renderen als nu je businessmodel nog stoelt op eyeballs op een site die reclameuitingen bekijken.

    geplaatst op
  • Wij hebben net een nieuwe widget gelanceert als onderdeel van de DL sponsoring activiteiten binnen het watersport domein(sponsoring Zeilkernploeg bijv.) Voor de geinteresseerden:
    de watersport site met widget. Doelstelling is voor ons om het merk te laden met de juiste waarden en het domein watersport te claimen. Benieuwd wat de opinie is van de Marketingfacts bezoeker. Positieve kritieken zijn altijd welkom!

    geplaatst op
  • ekskuus voor de Spelvouten, graag corrigeren

    geplaatst op
  • Zullen we het een andere keer over Mobile webwidgets hebben? ;-)

    geplaatst op
  • @Erik: met succesvol bedoel ik commercieel succesvol (dan kan zijn traffic, sales, loyalty).

    @Mark: waar vind ik nu de widget en wat doet deze?

    Vandaag overigens een aardige toepassing gelezen op Emerce. Het betreft een widget van ideeënplatform Fellowforce. Bedrijven die de widget op hun site plaatsen, geven hun klanten de mogelijkheid om eenvoudig ideeën te posten.

    En alsof de duvel er mee speelt, ook NRC Next heeft vanmorgen een kort artikel over widgets waarin het verwijst naar Hyperkubus, een platform voor widgets ontwikkeld door Mesa Dynamics.

    geplaatst op
  • Aardig artikel in SFGate.com over aantal succesvolle widgets waaronder tool van facebook.

    Quote van Comscore in het artikel "More than 239 million widgets were used on the Web last month, but the research firm does not include all applications in its survey."

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.