EK Hockey ook met IPTV succesvol

28 augustus 2007, 18:53

EK Hockey ook met IPTV succesvolTV over IP lijkt zeker ook in het sportdomein te populariseren getuige de resultaten van IPTV channel Fieldhockey.tv gedurende het EK hockey dat van 18 tot 26 augustus jongstleden plaatsvond in het Britse Manchester. Volgens CEO John Goedegebuure van Fieldhockey.TV bezochten meer dan 290 duizend unieke kijkers het portal tijdens het pretentieuze Eurohockey toernooi.

Totaal bekeken zij tot nu toe ruim 445 duizend programma’s waarvan er 370 duizend in uitzendschema’s waren opgenomen. Opvallend mag het relatief lage aantal video on-demand geïnteresseerden genoemd worden, zo’n 75 duizend kijkers namen de moeite het archief van Fieldhockey.tv te raadplegen. Deze ook internationaal goed vertegenwoordigde bezoekers zorgden ervoor dat er zo’n 5.2 TerraByte aan bandbreedte werd geconsumeerd. Meer dan 40% van de bezoekers was afkomstig uit het hockeygekke en succesvolle Nederland. Per sessie werd er naar 1.9 programma gekeken. De bijna 30 duizend bezoekers per dag leverde een verviervoudiging van traffic voor Fieldhockey.TV op. Het sport-themakanaal moet het normaal gesproken doen met het commercieel al interessante aantal van ongeveer 8000 bezoekers per dag.

De onderliggende van het Britse Narrowstep afkomstige IPTV technologie heeft inmiddels al bijna 200 televisiekanalen mogelijk gemaakt. Vorige week introduceerde bijvoorbeeld uitgever Axel Springer SportBild.tv nadat eerder de Franse sportkrant Le Equipe al een IPTV kanaal had geïntroduceerd. Een van de sportinitiatieven van het eerste IPTV uur Cycling.tv is recent voor naar verluid 5 miljoen dollar verkocht aan IPTV portal Jump.tv. In Nederland zijn naast een aantal sportgerelateerde initiatieven ook meer maatschappelijk interessante channels in ontwikkeling. Een goed voorbeeld daarvan is het (beta)informatie televisiekanaal van het KWF kankerbestrijding. TV over IP is here to stay, zoveel is inmiddels wel duidelijk…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Omniomni

    Ik vraag mijzelf iets af bij deze mooie en succesvolle initiatieven.

    Hoeveel geld blijft er onder de streep over ? Ik bekijk het dus NIET vanuit een succesvolle communicatiestrategie maar vanuit economisch perspectief als boekhouder die een financiele rapportage moet afleveren.

    Anders gezegd: veel kijkers trekken is een heel andere taak dan de (duur gemaakte) content terugverdienen ? Toch ? … (serieuze reactie voor mij is van erg veel waarde)


    2 september 2007 om 09:35
    venturo

    Omniomni. Dit kanaal wordt in de lucht gehouden met 2 fte en een groep zelf opgeleide camjo’s. Daarnaast wordt de footage ingekocht tegen exploitabele prijzen. De index is gezien de kernwaarde van de doelgroep in de ogen van adverteerders (banken, automerken) hoog. Een zeer (30%+) winstgevend kanaal dus…


    2 september 2007 om 09:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!