Afgelopen week publiceerde de Telegraaf Media Groep (TMG) de halfjaarcijfers over 2007 (pdf). Het bedrijfsresultaat van TMG is gestegen van 10,2 miljoen euro over de eerste zes maanden van 2006 tot 14 miljoen euro over dezelfde periode van 2007. De omzet nam met 48,4 miljoen euro toe van 316,7 miljoen euro in
het eerste halfjaar van 2006 tot 365,1 miljoen euro in 2007. Autonoom steeg de concernomzet met 13,9 miljoen euro, waarvan € 4,8 miljoen werd gerealiseerd door omzetgroei uit advertenties. TMG heeft eerder aangegeven, op basis van een maximaal aandeel in de mediaconsumptie van consumenten, een marktaandeel van 15% in de totale Nederlandse mediabestedingen te willen realiseren in 2009 (marktgrootte 2006 ruim € 4 miljard, marktaandeel TMG 12%).
Ondanks de aantrekkende economie groeide de autonome advertentieomzet slechts met 4,8 miljoen euro. Bij de sector personeelsadvertenties, waarin TMG overigens een relatief beperkt aandeel heeft, was sprake van een toename van gemiddeld 11,7%, terwijl bij de belangrijke sector nationale merken en diensten sprake was van een daling van gemiddeld 3,7%. Digitale media zullen in toenemende mate bijdragen aan de resultaten lezen we in het halfjaarverslag. De omzet van digitale media steeg van 16,1 miljoen euro in de eerste helft van 2006 naar 17,3 miljoen euro in de eerste helft van 2007. Op basis van de totale omzet betekent dit een aandeel van 4,7% (ter vergelijking, het aandeel digitale media bij Wegener bedraagt 2,1 procent).
In de NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag is een interview te lezen met Fred Arp, financieel directeur TMG. In het interview gaat hij in op de krappe advertentiemarkt waarin de advertentiebudgetten moeten worden verdeeld over steeds meer verschillende media (zoals internet). Aardig is dat onder het interview met Arp een artikel is geplaatst over de toenemende online mediabestedingen.