VNU Media verlaat buitenland en focust op Nederland

VNU Media verlaat buitenland en focust op Nederland
,

In de nieuwste editie van Vakblad wordt VNU Media topman Erik Hoekstra gevraagd naar de toekomstplannen van zijn bedrijf. Met de overname door het Engelse 3i zijn de Europese ambities van VNU Media volgens Hoekstra bijgesteld. Activiteiten in het buitenland worden of zijn verkocht. VNU Media heeft dus besloten zich volledig te focussen op Nederland. Welke doelen heeft het bedrijf nu voor ogen?

Voornaamste doel is om de leidende positie op de Nederlandse markt voor zakelijke informatie te verstevigen. Daarvoor wordt hoog ingezet op online, het kanaal waar in 2006 al 30% van de totale bedrijfsomzet werd gehaald. Voor dit online succes zijn vooral intermediair.nl en nationalevacaturebank.nl verantwoordelijk. Zoals begin dit jaar ook al door Marco geschreven wil VNU in 2009 50% van haar omzet uit online halen. Vooral de recruitmentmarkt is hierbij belangrijk volgens Hoekstra.

Opvallend genoeg rept bestuursvoorzitter Hoekstra nergens in het artikel over het genereren van leads voor de b-to-b markt. Sterker nog, in Vakblad hekelt hij de voorkeur van het oude VNU voor “de uitbouw van de data-activiteiten”. Die data-activiteiten lijken echter een eerste vereiste voor het opbouwen van een informatiedatabase. En die stond Hoekstra toch duidelijk voor ogen toen hij op het Nationaal Uitgeefcongres (zomer 2006) zijn zegje deed. Bedrijven als Microsoft, Oracle en SAP zouden hun whitepapers, testrapporten en producthandleidingen bij VNU dumpen, VNU zou vervolgens haar lezers van het IT-portfolio hierop loslaten. Elke lezer die na een bezoekje offerte laat doen door één der ICT-reuzen betekent in dit model kassa voor VNU. 

Blijkbaar zijn gesmede toekomstplannen niet lang houdbaar. Of dat aan Hoekstra of 3i ligt is niet duidelijk. De komende jaren zullen uitwijzen of de nieuwe koers een verstandige is.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Ik ben benieuwd welke bureaus VNU gaat inschakelen, want tot nu toe ziet het er niet uit dat ze zelf de juiste route uitstippelen om hun online doelstellingen te halen.

    Voor VNU ben ik wel beschikbaar ;)

    geplaatst op
  • Grappig, was van plan er vanavond of morgen een bericht over te schrijven maar je bent me voor. Interessant is om te zien hoe VNU Media van 5 procent online omzet in 2004 naar 30 procent in 2006 (met name door recruitmentsites en tweakers) naar 50 procent in 2009 wil komen. Inderdaad scherp opgemerkt dat VNU Media daarvoor een niet logische weg bewandeld. Ja, natuurlijk kun je door overnames het online aandeel verhogen. Je zult echter ook moeten kijken naar andere businessmodellen.

    @Peter: welke richting zit jij aan te denken aan? Oftewel, waarom zou VNU Media jou moeten inschakelen?

    geplaatst op
  • Marco, ik zeg niet dat de huidige koers onlogisch is. Zou echter persoonlijk mijn geld eerder op leadgeneration dan een cyclische business als (online) recruitment zetten.

    geplaatst op
  • Ik kan ze persoonlijk slechts helpen met een klein gedeelte (het trekken en converteren van zoekmachinebezoekers). De exacte strategie zal toch bij andere experts vandaan moeten komen. Ze lijken in ieder geval nog teveel te denken vanuit een offline wereld en voornamelijk hun verdienmodel is aan verbetering toe. Ik heb wel ideeen voor ze, maar zoals gezegd zijn er mensen die ze strategisch beter kunnen helpen.

    Op het gebied van mijn expertise (zoekmachinemarketing) zie je in ieder geval dat de meeste huidige VNU sites veel steken laten vallen. En alhoewel ze op ieder gebied de online autoriteit zouden moeten zijn door de grote namen die erachter zitten, scoren ze toch maar op weinig zoektermen. Als ze al scoren, wordt de bezoeker niet geleid naar een converterend einddoel en wordt er dus minder geld verdiend.

    Zelfs in de recruitmentbranche, waar zoekmachines de belangrijkste bezoekersbron zouden moeten zijn, zie je dat het niet goed wordt aangepakt. Op individuele vacatures en groepen vacatures scoren ze niet of op de verkeerde zoekterm. Er zijn zeer veel verbeterpunten, maar de strategie is eerst aan een second opinion toe. Ze moeten eerst de meer voordelen van online gaan zien en die uitbuiten. Voor ik nodig ben is nog een redelijke omslag nodig, maar tegen die tijd hoor ik het wel.

    geplaatst op
  • Peter, kun je op het gebied van zoekmachinemarketing en het niet gevonde worden op belangrijke trefwoorden wellicht concrete voorbeelden geven?

    geplaatst op
  • @Peter: ik vrees dat in de recruitmentbranche VNU een ander probleem heeft met SEO dan optimalisatie. Namelijk het feit dat een groot deel van de controle daar ligt bij de posters (adverteerders), niet bij VNU zelf. Ik weet niet hoeveel hiervan met SEO is op te lossen, maar beter zal het ongetwijfeld kunnen.

    Toevallig had ik vorige week een gesprek met iemand van VNU en die adviseerde me de komende maanden goed in de gaten te houden wat VNU op wervingsgebied allemaal online ging doen. Ik ben zeer benieuwd.

    Wat ik echter wel bemerkte is dat de visie die men op dit gebied heeft niet bij de mijne past. Ik geloof niet in print voor recruitment (met Intermediair als enige uitzondering), VNU wel, ook voor bladen als computable en dergelijke. Ik denk dat je per definitie meer rendement kan halen als je online adverteert (met uitzondering van intermediair dus, en dan nog enkel voor bepaalde doelgroepen), maar VNU denk daar dus anders over.

    Ook denk ik dat vacaturebanken langzaam maar zeker hun beste tijd gehad hebben. Het is een vijver die opdroogt, zeker in de huidige markt. Emerce heeft met het netwerk (wie leest wat en zo) daar een mooie eerste stap voor gezet, maar ik zie die integratie daar dan weer stagneren. Ook hebben ze een eigen product gemaakt in plaats van een open setting zoals b.v. mybloglog achtige zaken.

    Ze zullen dus zeker moeten kijken naar nieuwe business modellen, ook (of juist) op recruitment gebied.

    geplaatst op
  • Ik ga lekker van het mooie weer genieten, dus ik houd het kort. Maar het komt op het volgende neer: Nationalevacaturebank heeft enorm veel linkpunten als je ze vergelijkt met andere vacaturebanken. Als je kijkt naar de pagina's en voornamelijk de paginatitels in Google, dan zijn dat de exacte functies waar ze het beste op zouden moeten scoren. Al zijn het vaak ook niet de zoektermen die iemand gebruikt om een vacature in Google te zoeken, behaalt nationalevacaturebank ook geen eerste positie op de exacte functie uit de titels. Meestal staan ze zelfs maar op de 5e plaats.

    Als je een termcombinatie neemt die niet exact overeenkomt met een titel, scoren ze vaak zelfs helemaal niet op de eerste pagina. Neem bijvoorbeeld generiekere verzamelnamen als "vacature programmeur", waar ze er zeker veel van in hun database hebben. Of nog generieker, op "parttime werk" zijn ze nergens te bekennen.

    Tip 1: Zorg dat je het niet alleen moet hebben van de door klanten ingevulde teksten, maar maak ook categoriën aan die op generiekere zoektermen scoren en altijd blijven bestaan. Ze zijn nu te afhankelijk van de vacaturetitels.

    Nog genoeg tips te gaan, maar ik ga naar het strand.

    geplaatst op
  • @Karel: wat ik bedoel is dat VNU in de basis een aantal zaken mist. Of ze nu hun geld verdienen met recruitment of lead-generatie (past overigens ook prima bij recruitment), in de basis draait het om data => kennis over gebruikers => lead-generatie (andere businessmodellen). Het zal in de toekomst (zeker in b2b) steeds meer draaien om (online) communities. Tweakers is een mooi voorbeeld maar hoe zit het met de andere aandachtsgebieden?

    @Peter: dank voor de toelichting! Denk inderdaad dat door goede SEO een bedrijf als VNU al snel substantiele extra inkomsten kan genereren. Maar ik neem toch aan dat ze daar al volop mee bezig zijn!?

    geplaatst op
  • Dank voor voor alle adviezen. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat we nog veel kunnen leren en verbeteren. Daar zijn we dag in dag uit intensief mee bezig. Wij zijn een bedrijf in transformatie, waarbij leren een continue proces is. Vooralsnog denk ik dat we het toch niet slecht doen. Onze online omzet is de laatste jaren veel harder dan de markt gegroeid. Onze acquisities zijn succesvol geweest en meestal binnen een jaar in omzet verdubbeld. Samen met Monsterboard overheersen we de online recruitment markt en hebben we alle traditionele recruitment spelers achter ons gelaten. Maar inderdaad geen tijd om op onze lauweren te rusten. Nieuwe online business modellen onstaan in rap tempo. Helaas heeft het verkoop proces waarin we het afgelopen jaar hebben gezeten nogal wat van onze aandacht gevraagd, waardoor een we aantal zaken voor ons uit hebben moeten schuiven. Lead generation staat nog steeds hoog op onze agenda. Gaan we dit jaar nog mee komen. Ik geloof dat we onze ambitieuze doelstelling van 50% online omzet gaan waar maken. De groei zal komen door uit het uitbouwen van onze bestaande merken/communities (ondermeer door het toevoegen van nieuwe business modellen), het lanceren van nieuwe merken/communities, strategische partnerships en acquisities. Op al deze gebieden zullen we nog voor het eind van het jaar voortgang laten zien. Hulp van buiten zullen we, waar nodig, graag gebruiken en inhuren (SEO is een goed voorbeeld). Helemaal met Marco eens dat het succes in B2B staat en valt bij het bouwen van hechte communities. Dat is de kern van uitgeven, is het altijd geweest en zal het ook altijd zo blijven. Toch meten wij ons succes uiteindelijk vooral in financiële termen. Call us old fashioned!.

    geplaatst op
  • @Erik: het feit dat je deze discussie leest, er van op steekt en er ook op reageert geeft wat mij betreft aan dat je in ieder geval al de juiste instelling hebt en een stapje voorloopt op veel van je concurrenten. (Die oftewel niet eens lezen, maar zelfs zelden reageren).

    Ik denk dat jullie marktpositie op recruitment gebied (waar ik pretendeer verstand van te hebben) heel interessant is (en ook zeer winstgevend). Ik denk alleen wel dat je nu veel moet investeren in de toekomst, voordat iemand anders het doet. Zodat je winst niet enkel nu, maar ook over een paar jaar nog goed is in dit segment.

    geplaatst op
  • Zijn we volop aan het doen. Alleen nog niet voor de buitenwereld zichtbaar. Binnenkort meer...

    geplaatst op
  • @Erik: ik wacht in spanning af (ik hoorde vorige week al van één van je collega's dat er veel zat aan te komen, maar meer kreeg ik niet uit haar...)

    Verder blijf ik graag op de hoogte zodat ik er op dit blog en evt. Hrlog.nl over kan schrijven. Als je me daarover t.z.t. kan informeren: graag (mail staat in míjn profiel).

    geplaatst op
  • Dank voor je reactie Erik; zal de ontwikkelingen bij VNU Media met belangstelling volgen.

    geplaatst op
  • Leuk dat je reageerde idd Erik, maakt het stuk ook weer evenwichtiger.

    geplaatst op
  • Ter vergelijking een paar cijfers van Reed Business (al wel van een half jaar geleden):

    (...) Het aandeel van online diensten in de totale omzet ligt bij RBI Nederland een stuk lager dan veertig procent, schat analist Mariska Zonneveld van Fortis. Ze noemt een percentage van tussen de twintig en dertig procent. Wereldwijd haalde RBI een online omzet van 400 miljoen dollar, 24 procent van de totale omzet. RBI maakt uit concurrentieoverwegingen niet bekend hoe groot de online omzet in Nederland was. (...)

    geplaatst op
  • Goeie aanvulling Marco, nou Wolters Kluwer nog. Zal eens even kijken zo, Media Facts had laatst een groot interview met Nancy. To be continued.

    geplaatst op
  • Ik ben ook bezig met de dagbladuitgevers. Telegraaf en Wegener inmiddels gehad, daar wil ik in ieder geval PCM nog eens bekijken.

    geplaatst op
  • In het juni-nummer van http://www.mediafacts.nl geeft topvrouw McKinstry van Wolters Kluwer (worldwide) de volgende getallen:

    -online en elektronische producten maken in 2007 47% procent uit van het aanbod
    -dat was in 2003 nog 31%
    -de grens? "Ergens boven de 50%, een vaag antwoord, maar ik weet het echt niet".

    Ik weet trouwens niet of het om percentages van de omzet of het aanbod gaat.

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvullende informatie Karel; we krijgen zo een aardig overzicht wat de uitgevers online doen. Top!

    geplaatst op
  • VNU Media directielid Frans Klaassen:

    (...) De vraag naar crossmedia adverteren stijgt en dwingt uitgevers actief crossmediale platforms te ontwikkelen die zowel print, online, en activiteiten in de evenement- en doelgroepcontactsfeer afdekken. Op dit moment signaleert de uitgever dat adverteerders hun bedrijfs- en recruitmentcampagnes steeds sterker willen combineren met ‘lead generatie’ en ‘community’ programma’s. De koppeling tussen doelgroepprofielen en persoonlijke data en de benutting ervan (conversie) is inmiddels een centraal thema de komende jaren van het uitgeefconcern. Eigen product- en conceptontwikkeling en nauwe samenwerking met reclame- en mediabureaus verdient in dit kader ook veel aandacht. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.