• Mobile
    wordt gesponsord door

UPC’s digitale TV-strategie moet massa meekrijgen

UPC’s digitale TV-strategie moet massa meekrijgen

Marketingfacts en UPC hebben een bijzondere relatie. Erik van Roekel probeerde de mediabox en de mediabox met DVR en kwam twee keer tot de conclusie dat het gebruik niet meeviel. Aan de andere kant is het webcareteam van UPC één van de meest gebruikte voorbeelden van hoe het wel kan in de wereld van 2.0. Beide zaken leken voor UPC een aanleiding om eens verder te praten met Marketingfacts. Erik van Roekel zal later nog ingaan op het webcareteam. Deze posting gaat over de strategie achter de uitrol van UPC’s digitale TV, dat inmiddels 500.000 huishoudens bedient.

De strategie bestaat uit een vijfluik van diensten: een ruim aanbod van hoge kwaliteit lineaire TV,  High Definition TV, Video on Demand, een goede Personal Video Recorder en een hoog gebruikersgemak om deze diensten te gebruiken (Electronical programming guide, EPG). Dit geheel komt bij de klant via UPC’s eigen Mediabox, een zelf ontwikkelde settopbox.

Opvallend bij UPC is dat alle communicatie over digitale TV gaat. Dieper in het productaanbod wordt ook over interactieve TV gesproken. Technisch is deze benadering uiteraard juist, maar vanuit marketing lijkt deze minder op zijn plaats. Digitaal is een producteigenschap, terwijl interactief een eigenschap van de consument is. Wat mij betreft verdient het ambitieuze vijfluik van UPC de term interactief. Video on Demand (dit najaar in heel het gebied van UPC beschikbaar), een goede PVR en een aantal interactieve mogelijkheden (zowel op de zenders als bijvoorbeeld via gaming en informatie) leggen een stevig interactief fundament. Opvallend is dat KPN bij de rebranding van haar dienst Mine, juist wel voor de term interactief koos. Beide kabelboeren zijn vooral gebaat bij de grote massa voor hun product, iets waarin vooral KPN door schade en schande wijs is geworden. UPC richt zich met al haar communicatie, maar ook met de opzet van haar producten op de “gewone” TV-kijker, zeker niet op de online video geek. Met deze keuze wordt ook een deel van het commentaar hier op Marketingfacts gepareerd. Voor een ander deel wordt de hand in eigen boezem gestoken: de roadmap naar meerdere functionaliteiten (zoals herhaald opnemen van één programma en via het web bedienen van de EPG) is tot half 2008 uitgestippeld.

Mijn visie op de ontwikkeling van interactieve TV is dat internet de wegbereider is voor interactie op de “gewone” TV. Uitzending gemist kijken en tegelijkertijd chatten kan prima op de laptop, maar (nog) niet op de gewone TV. In mijn optiek zal het niet lang meer duren voordat de consument deze functionaliteiten ook op zijn “gewone” TV verwacht. De roadmap van UPC voorziet in eerste stappen met chatten eind 2007 en een volwaardig messengerfunctie in 2008. De complete Video on Demand-functionaliteit (bibliotheek van 500 recente filmtitels, maar vooral programma gemist en YouTube) maken TV kijken à la internet werkelijkheid.

Op internet is men natuurlijk al weer verder, via Operator 11, Kyte.TV en startyourstation maak je tegenwoordig je eigen TV. De concurrent @home heeft zizone.tv waar klanten worden aangemoedigd om zelf TV te maken, een stap die UPC nog niet in de planning heeft staan. User Generated Video Content is nog een brug te ver, maar user recommendations (rating) moet een vaste plek in de EPG krijgen. Naast bijvoorbeeld recommendations door autoriteiten (de redactie van een TV-gids bijvoorbeeld) en recommendations op basis van je profiel.

Opvallend is dat UPC (voorlopig nog) niet streeft naar het opslaan van user data. Een TiVo-achtige dienst waarbij de adverteerder zeer specifiek (tot op consumentenniveau) kan targetten staat niet op het wensenlijstje van UPC. Uiteraard wordt wel bekeken welke kanalen en on demand videos het goed doen, maar de samenwerking met de adverteerder heeft op dit moment minder prioriteit dan een goede consumenten experience. Een bijna verfrissend geluid voor zo’n grote speler. Nog zo’n geluid: wij gaan niet met eigen accountmanagers het land in om spots te verkopen. Dat mogen de RTL’s en SBS-en van Nederland doen. Wij willen wel graag hun producten verbeteren. Cases van L’oréal, Nissan, Holland Casino en Chocomel moeten de spotverkopers en adverteerders over de interactieve streep trekken. Sampling via de red button deed het voor L’oréal erg goed: enkele tienduizenden samples op een user base van enkele honderdduizenden kijkers is voor sampling hoog te noemen.

Afsluitend dan toch nog: waarom de mediabox? Wil UPC graag hardware leverancier zijn en opereren in een walled garden? Het (uiteraard politiek correcte) antwoord is nee. Maar de standaardisatie is nog onvoldoende en internet is een puinhoop (denk aan alle codecs). De kwaliteit vanaf de servers van UPC, via de kabels, de settopbox tot aan de TV kan anders niet gegarandeerd worden. UPC meent veel meer te bieden dan bijvoorbeeld Joost of andere internet-based TV: ondertiteling, DRM, user interface, kwaliteit voor mensen zonder breedbandinternet en gebruikersgemak. Voor een aantal van deze zaken geldt overigens: over smaak valt niet te twisten.

Toch, volgend jaar komen de eerste TV’s met een ADSL-aansluiting en de eerste universele settopboxen zijn al op de markt. Het aanbieden van een UPC-card met bijvoorbeeld een half jaar sport1 of een 10 films om te downloaden, via de supermarkt of via UPC.nl lijkt dan een mooi alternatief. De VP video en content houdt zijn kaarten nog even tegen de borst: maar als de standaard er is, dan stoppen ze graag met het maken van hardware. Die investeringen steken ze dan graag in meer of betere content. Een belofte waar Marketingfacts ze graag aan houdt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 32 reacties op dit artikel

  • Helder verhaal Gijsbregt. En hoe vaker ik het lees hoe meer ik geloof in de scheiding tussen TV en PC in plaats van versmelting. 'k Dreig van m'n geloof af te vallen denk ik. Pas als je die mevrouw voor je in de rij bij de supermarkt in twee zinnen kan uitleggen wat die vijfluik voor een toegevoegde waarde heeft krijg je die massa waar je het over hebt.

    geplaatst op
  • Hou toch eens op met de hele tijd die rotzooi op internet als leidend te vergelijken met televisie! YouTube is geen televisie en chatten tijdens televisiekijken: wat een gebrek aan respect voor de televisiemakers die je proberen te boeien. Alsof je zou moeten kunnen bellen tijdens een theatervoorstelling....

    Hebben die kabelboeren trouwens nu al echt Video On Demand?

    Oh, en hoe rekenen we al die geweldige content en diensten af als alles opengegooid moet worden? Credit cardje uit je jas op de gang halen iedere keer? En wat heb je trouwens aan een televisie met DSL-aansluiting als je er niks fatsoenlijk mee kunt kijken? Nee, dames en heren, met zoveel onkunde is echte interactieve televisie, waar het grote scherm in de huiskamer communiceert met de kijkers, let op: meervoud, nog heeeeeeel ver weg. Vanuit de verre toekomst, terug naar Hilversum....:)

    geplaatst op
  • Ik sluit me bij Peter aan; ik begin ook steeds meer te twijfelen aan de versmelting. Ja voor de happy few maar niet voor de massa. Heb je stuk van Leon Bouman nog gelezen inj Adfo over werkbezoek van VEA aan UK (voor interactieve tv)? Schijnt een desillusie te zijn geweest. Zelfs na x jaar interactieve tv is het aanbod nog beperkt. Adverteerder en consument lijken het niet te willen begrijpen. En om eerlijk te zijn, ik kan me er er wel iets bij voorstellen om achter de tv even niets te moeten. Dat doe je de hele dag met je mobiel, gameconsole en pc. We bieden wel alle functionaliteiten aan maar of ze gebruikt worden is een tweede!

    Heb trouwens gisteren zelf de mediabox met DVR besteld; heb meteen mijn pakket maar geupgrade naar 90 kanalen en als het goed is kunnen we vanaf september uitzending gemist ook via TV bekijken.

    geplaatst op
  • UG op TV is video on demand. Daar ga ik nog wel in mee, maar al dat interactieve (redbutton) gedoe. Kweenie.

    geplaatst op
  • Ook ik sluit me aan bij Peter: de versmelting van computer en TV zie ik niet gebeuren. En dan heb ik het bewust niet over de 'achterkant', langs welke kabels en protocollen de beelden de huiskamer inkomen is ook interessant, en dat zou best eens via Internet kunnen zijn, maar het is een andere discussie.

    Toen ik 12 was probeerde ik ook de TV en computer te laten versmelten. Dat ging met een Atari 600 XL, een soort poor mans Commodore 64, die midden in de huiskamer kwam te staan. Ontzettend interactief, maar totaal niet functioneel. De meeste Nederlandse huiskamers zijn ingericht met de TV als 'ontspanning' verspreidend middelpunt en de hele hierarchie van ons gezinsleven was weg. Het duurde twee weken voor ik een eigen TV voor mijn computer kreeg, zodat mijn vader gewoon ongestoort Studio Sport kon kijken.

    Wat ik maar wil zeggen: de sociale functie van de TV is een andere dan die van een computer. Televisie kijk je ook wel eens samen. Computeren doen je alleen. Het is de hyperindividualiteit (ik kies wat ik nu wil doen) t.o.v. een soort laatste gedeelde ervaring (morgen praten we bij het koffiezetapparaat allemaal over het eerste doelpunt van Drenthe, zelfs mijn vriendin was onder de indruk).

    Overigens heb ik pas met de UPC Mediabox gespeeld en ik was behoorlijk onder de indruk. De laatste keer dat ik er mee in aanraking kwam was resp. 5 en 1 jaar geleden. En het verbaasde me hoe de techniek werkelijk op geen enkel punt veranderd was. Nu wel. Het zappen gaat eindelijk sneller. En er is zelfs een uitzending gemist-achtige functionaliteit die prima werkt. Echt een toegevoegde waarde! De beeldkwaliteit van die on demand uitzendingen is overigens matig - maar zal misschien verbeteren.

    Al met al vind ik eigenlijk al heel lang dat de vml. kabel-tv-boeren de beste kaarten in handen hebben. Ze bieden het snelste Internet aan (ik woon in het centrum van Amsterdam, maar gek genoeg te ver bij een centrale vandaan voor fatsoenlijk ADSL2) en het meest interessant TV-pakket.

    geplaatst op
  • @ Peter en Marco en Ad,
    ik geloof in TV-extra, zeker als het de consument centraal zal houden in haar toevoegingen. Over een paar jaar kijken wij "TV" op een willekeurig apparaat en delen wij ervaringen met meer mensen dan alleen hen die in de nabije omgeving zijn. On demand kan echt niemand tegen zijn (zie het succes van PVR). Dus verbeterde TV komt/is er. Mensen die meer gewend zijn van TV (al een EPG hebben of veel internet video kijken) verwachten meer van TV, vandaar mijn theorie. Dit neemt niet weg dat er een (grote) markt blijft voor TV als sociaal medium in de huiskamer. Hoe interactief dat deel van TV kijken wordt is een grote vraag (lean back vs lean forward), maar véél interactiever dan het nu is.

    @ Rob,
    Goed geproduceerde content gemaakt door vakmensen behoudt altijd zijn waarde, maar zegt niets over de opkomst van andere vormen van (user generated) content. Beetje off topic, dus kijk maar bij Yme

    geplaatst op
  • Als er ooit sprake zal zijn van versmelting (mag "convergence" niet meer? godzijdank, die term werd vooral gebruikt door oude media die nieuwe media niet begrepen), dan zal het komen door nuttige toepassingen uit onverwachtte hoek, niet de voorgebakken concepten van kabelboeren en televisiemakers. Zoals ook internet groot is geworden door toepassingen waarvoor het totaal niet ontworpen was. En onverwachtte dingen gaan niet gebeuren zolang men met lamme excuses vast houdt aan de walled garden.

    Overigens moet ik met tegenzin toegeven dat de UPC-mediabox (zonder DVR) in loop der tijd met alle updates best een goed functionerend apparaat is geworden.

    geplaatst op
  • @gijsbrecht: als oud-TV producent heb ik zo ook mijn twijfels, zelfs aangaande de adoptatie door de zgn. early-adaptors. De massa krijgen we moeilijk om en wat Peter zegt is in een notedop de realiteit van vandaag en (helaas) ook die van morgen...En dat weten ze bij de broadcasters als geen ander. Ik heb persoonlijk geen UPC-box. Deze heb ik twee keer toe gewijgerd aan de deur, aangezien deze ongevraagd middels colportage wordt aangeboden. Hoe een merk een tevreden consument pissed kan krijgen ;-) In je artikel rep je over Opvallend is dat UPC (voorlopig nog) niet streeft naar het opslaan van user data., dat is volgens mij onjuist. Ik begreep enige tijd geledenvan Erik-Jan Gelink dat zij geen retourpad hebben (en dus geen gegevens kunnen vergaren, behalve voor facturatie) aangezien deze er simpelweg niet is. En die komt er voorlopig ook niet. In mijn zakelijke gesprekken met UPC afgelopen jaar ben ik nogal geschrokken van de starheid en 'broadcast-denken' van het bedrijf. Nee, interactief is inderdaad iets wat ze niet snappen en digitaal is al wel geland. Ik denk dat we eens goed moeten kijken naar wel succesvolle cases (en inderdaad @marco dat is niet de illusie in Engeland) maar wel in Belgie. Telenet doet de dingen waarover we op MF schrijven en filosoferen. Ik was vorig jaar erg verrast toen ik iemand sprak van Telenet en deze me voorschotelde wat ze deden.

    geplaatst op
  • Goed verhaal Gijsbrecht, ook goed om te horen dat UPC eerst aan het product gaat werken voordat ze gaan experimenteren met commerciele modellen (want experimenteren is het in deze fase van digitale tv).

    Wat de combinatie Internet/TV betreft, UPC heeft hier juist DE voorsprong op de concurrentie. Het is namelijk aan te nemen dat het meerendeel van de klanten die een mediabox van UPC afnemen ook UPC internet gebruiken. Een alles in een oplossing zonder gedoe met veel kabels is juist waar de consument op zit te wachten.

    Verder zie ik zelf wel degelijk mogelijkheden voor integratie (kunnen we hier nog over convergentie praten?) van internet/tv. JUIST om het lean back/forward principe, Youtube (korte) filmpjes hoef ik niet zonodig op TV te zien, maar een leuke video/audio-stream of langere video-items juist wel. Ten slotte nog ervoor zorgen dat de mediabox aangesloten kan worden op het thuisnetwerk et voila!

    geplaatst op
  • @ Ronald,
    Starheid zit zowel bij de contentmakers (hollywood/hilversum) als bij de packagers en veel minder bij de distributeurs. Simpel gezegd: voorlopig vinden kabelboeren alles goed als het maar over de kabel gaat en leuk is voor de consument. Of het nu heen en/of terug gaat, maakt ze niet zo veel uit. Maar om zich te onderscheiden van bijvoorbeeld digitenne (zonder retourpad), gaan ze wel interactieve diensten aanbieden (VoD, gaming, interactieve TV). Het retourpad is er dus wel en TiVo-achtige informatie (wie kijkt hoe lang naar welke commercials) is in theorie mogelijk. Alleen is het geen prioriteit bij UPC nu.

    geplaatst op
  • @ Bas,
    Helemaal mee eens. De mediabox is nog lang niet uitontwikkeld, maar lijkt aardig te werken. Alleen is het nog een walled garden. De stap naar integratie met je huisnetwerk lijkt me een grote, maar toevoeging en uitwisseling lijkt me al heel mooi.

    @ Rick,
    Convergentie is een overgewaardeerd woord. Het heeft geen betrekking op media, want dichter naar elkaar toe hebben we niets aan. Integratie of gewoon koppeling lijkt mij veel prettiger.
    PS: lame excuses zijn volgens mij geen lamme, maar slappe excuses ;-)

    geplaatst op
  • @gijsbrecht: Het retourpad is er dus wel en TiVo-achtige informatie (wie kijkt hoe lang naar welke commercials) is in theorie mogelijk, ik geloof er niets van. Theorie wel, maar niet in de praktijk. Ik ben niet overtuigd. Het gaat om wat je doet en niet de theorie. In theorie kan ik morgen ook een kabelbedrijf beginnen ;-)

    UPC (en evt. ook andere kabelboeren) willen maar 1 ding en dat is geld genereren, zowel vanuit de consument als aanbieders. Ik kan je vertellen dat het ze in mijn ogen weinig kan schelen of de consument iets leuk vind, dat is 2e rangs. Eerst de poen en dan de gebruiker. Of is het management al gewisseld en moet ik m'n woorden terugnemen? Zenden is het credo, en interactief blijft daardoor idd. theorie.

    geplaatst op
  • @ Ronald,
    Ik kan niet garanderen dat ze de commercials kunnen meten, maar ze zouden de applicatie kunnen ontwikkelen en het gaan leveren. Zulke functionaliteiten hebben pas zin als er een voldoende grote userbase is en daar investeren ze nu in. Consumentgericht dus. Ik zou hem testen ;-)
    En er ìs een retourpad anders kan VoD niet en kan gaming niet en kan red button niet. Maar zodra de user base er is en de privacywetgeving ruimte biedt zal deze applicatie vast gelanceerd worden.

    geplaatst op
  • Het retourpad is er, maar voor het vergaren van kijkgedrag etc. waar je eerder over rept is er volgens mij niet. Het bestaat in de gratie van facturatie (ook VoD en gaming vallen hieronder).

    En 'ze zouden de applicatie kunnen ontwikkelen', klinkt mij te vaag.

    Een goede gedachte zou zijn; eerst goede content, dan komt de consument vanzelf. Zie het eerder besproken Telenet, die hier succesvol mee is.

    Afijn, i rest my case. Ben geen UPC fan, geloof niet in hun voordeel en denk dat de de RTL's van deze wereld over niet al te lange tijd de kabelboeren lachend voorbij gaan.

    geplaatst op
  • @ Ronald, eens, is expres vaag geformuleerd. Die informatie is dusdanig belangrijk voor adverteerders dat die zodra het goed mogelijk is er wel zal komen.
    Over de rol van de packagers ben ik een stuk minder optimistisch. Deze slides wel eens gezien.

    geplaatst op
  • Overigens: kijken of de andere kabelboeren ook een webcareteam hebben: benieuwd hoever zij zijn met digitale en interactieve TV. Ben ten alle tijde bereid om een goede vergelijking te maken.

    geplaatst op
  • "Digitaal is een producteigenschap, terwijl interactief een eigenschap van de consument is". Digitaal is een excuus om meer geld uit het huishouden te sleutelen. Het gros van de consument is immers zeer tevreden met het analoge aanbod en is wanneer het gaat om televisie niet interactief. Zal het zonder en passend aanbod ook niet worden. Het gaat het hier om een gewoonteverandering, een langdurig proces. Wat betreft het samensmelten van internet en tv, dat heeft al plaatsgevonden. Technisch dan, want de content dient nog steeds beide niet. Maar er is nog hoop....

    geplaatst op
  • Goed verhaal. Een kleine aanvulling mijnerzijds:

    Een jaar of vijf heb ik mij bezig gehouden met de uitrol van digitale tv via de schotel. De belangrijkste factor waardoor de ontwikkelingen stagneerden of zelfs bewust ingeperkt werden, is dat Nederland eigenlijk een te klein land is om verantwoorde investeringen in de (uit)bouw van innovatieve/interactieve technieken te doen.

    Zes, zeven jaar geleden hadden de 'oude' seca-ontvangers al diverse interactieve mogelijkheden, als het versturen van berichten, het 'besturen' van weerkanalen en het opvragen van artiesteninfo bij radiostations. Ook bestond er voor exact hetzelfde apparaat voor Franse gebruikers de mogelijkheid om via de ontvanger (met ingebouwde modem) te bankieren. Dit laatste was via het menu en de tv-zender gewoon zichtbaar, maar werd geblokt door de Nederlandse smartcard.

    Ook nu digitale tv langzaam, dankzij de push van kabelaars, gemeengoed aan het worden is, heerst volgens mij hetzelfde probleem. De brokjes abonnees/gebruikers zijn vanwege de regionale afbakening vaak te klein om op het platform risico's te nemen. Natuurlijk is het mogelijk om dan techniek in te kopen bij buitenlandse grootmachten of via het moederbedrijf, maar ook dan speelt geld een grote rol aangezien e.e.a. weer vrolijk doorberekend wordt aan de consument. Dat UPC wel groots uitpakt, zal ongetwijfeld te maken hebben met de druk die het moederbedrijf Liberty Global International op de Nederlandse organisatie legt. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat ze iets te groot denken...

    geplaatst op
  • @ Albert,
    Elke producent zijn dagelijkse kostje: hoe kan ik met mijn merk/product meer geld verdienen. Innovatie is daar een belangrijk instrument voor. Ik zie potentie in veel van deze (nieuwe) diensten, maar lang niet alle. En net als jij denk ik: het gaat nog wel even duren en de mooiste dingen komen nog.

    geplaatst op
  • Was jij trouwens niet op vakantie?

    geplaatst op
  • Eens, overigens weet ik uit eerste hand dat Endemol met een aantal doordachte interactieve mogelijkheden komt. Lijkt erop dat de kabel en de isp's meegaan in de uitrol daarvan. Binnenkort meer.

    geplaatst op
  • @ Dennis,
    De Fransen met hun Minitel ;-) Maar ik ben het grotendeels eens met je analyse. Inmiddels zijn er eigenlijk nog maar 2 serieuze kabelboeren (coax) en 2 ADSL. Dus de consumentenmarkt is (eerlijk verdeeld) per stuk enkele miljoenen groot.

    @ Albert,
    Ben benieuwd naar initiatieven uit Aalsmeer. En laptop in de zon is ook prima ;-)

    geplaatst op
  • Als UPC klant ben ik nog lang niet tevreden. De afgelopen 5 dagen deed Video On Demand het weer niet (terwijl het een maand geleden prima werkte incluis pauzeren en later opvragen). Kinderziekten zijn nog lang niet verholpen en van de klantenservice wordt je niets wijzer, laat staan dat er enige geste wordt geboden voor het ongemak.
    Ik heb schat ik het afgelopen jaar 8 keer met ze aan de lijn gehangen...

    geplaatst op
  • Enhanced TV of TV Plus zoals Gijsbregt dat noemt is m.i. alleen succesvol als het een duidelijke link heeft met de bestaande zenders. Vergeet niet dat een kwart van het zenderaanbod verantwoordelijk is voor 80% van de kijktijd. Die verhouding geldt al jaren. Daar moet je gebruik van maken op je decoder. Leg een schaal om het reguliere zenderaanbod heen met eenvoudige toepassingen (teletekst, EPG, Multicamera). Anders treedt er vervreemding op. De meer ingewikkelde toepassingen in relatie tot videocontent zal veelal via internet blijven gaan.

    geplaatst op
  • @ Isaac,
    normaal gesproken lezen ze mee, grijp je kans ;-)

    @ Peter W,
    Naast de wettelijke verplichting voor NL 1, 2 en 3 is dat ook de reden waarom SBS en RTL met de pulbieken in hun pakket komen. UPC heeft overigens alle "normale" zenders en een aantal lineaire themazenders, 13th street (crimis) en Scfi-channel zijn daar voorbeelden van.
    Zelf heb ik veel digital TV (via schotel) in Italië gekeken en juist die themazenders doen het goed als je te lui/onervaren bent voor VoD.

    geplaatst op
  • Ik ben méér dan tevreden over digitale TV. Onze tweede internetaansluiting op kantoor (noodgedwongen kabel moeten nemen omdat we zo snel mogelijk moesten verhuizen en ADSL ongeveer 8 weken in beslag nam) levert meer problemen op, al moet ik (na meer dan 50 keer in een half jaar te hebben moeten bellen Isaac ;) ) zeggen dat ik nog steeds niet ontevreden ben. De service aan huis van UPC is ontzettend verbeterd en met uitzondering van 1 helpdeskmedewerker die naar alle waarschijnlijkheid niet zo'n beste dag ben ik steeds naar behoren geholpen en is er inmiddels ook al meer dan 8 keer een monteur geweest. De buitenkabel is vervangen, de binnenkabel, het kabelmodem, nergens wordt moeilijk over gedaan.

    Thuis, bij digitale TV, ben ik zelfs eens gebeld door UPC dat het terugkerende signaal niet zo best was; of ze een (gratis) monteur langs mochten sturen.

    De nieuwe On Demand services vind ik ook geweldig; kinder- en muziekprogramma's, zelfs ROCK IN RIO kan ik gratis bekijken (beste liveshow van Iron Maiden) deze maand.

    geplaatst op
  • Zelfs als alle mogelijkheden van Digitale TV nog niet benut worden vind ik het een prachtige techniek (op welke manier het ook je woning binnenkomt). Wel vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat ik zoveel verontwaardiging hoor over de uitrol door UPC alleen maar omdat de consument voelt dat het ongevraagd wordt opgedrongen. En zelf heb ik recent bij KPN ervaren dat je geen firmware upgrade kan krijgen voor een digitenne apparaat met hard disk dat nog geen 3 maanden oud is hoewel er op de KPN site staat dat je kan checken of je de laatste firmware hebt (niet dus). Dan krijg je het gevoel dat het te haastig op de markt gesmeten wordt.

    geplaatst op
  • De verplichte afname van dse UPC-box is voor mij nou net het grootste nadeel van UPC Digital. Ik wil zelf kunnen kiezen waar ik een smartcard insteek en bovendien ook zonder problemen een tweede of derde smartcard kunnen afnemen. Ik kijk nu liever naar minder kanalen in lagere kwaliteit via mijn Windows Mediacenter dan dat ik meer keuze en betere kwaliteit heb via de crappy Mediabox van UPC. Het verbaast me sowieso dat het allemaal maar mag: niet alleen heeft een kabelmaatschappij nog steeds monopolie in je woonplaats, ze mogen je kennelijk ook nog eens via koppelverkoop een stuk hardware opdringen als je een bepaalde dienst wilt afnemen.

    geplaatst op
  • Grappig om te constateren dat we in Nederland nog volop bezig zijn met het introduceren van digitale tv, terwijl in de States juist HD TV uitgebreid uitgerold wordt. Vrijwel iedere zender maakt melding (reclame zo je wilt) van het feit dat zij in HD beschikbaar zijn. De exacte details ken ik niet, maar voor zover ik kan nagaan heb je alleen een aparte tuner nodig en betaal je niks extra's. En dan stel ik mezelf de vraag, waarom is de adaptatie hier in Nederland eigenlijk zo langzaam? Ik weet dat de omroepen daar veel over te zeggen hebben en dat TV in Amerika veel meer deel uitmaakt van de samenstelling, maar dan nog.

    geplaatst op
  • @ Jacco,
    De doorbraak van HDTV laat in NL inderdaad flink op zich wachten. De grote networks in de VS maken hun series veelal in HD. Dus de inkoop zou al moeten lukken. Maar het maken van HD-content vraagt flinke investeringen (alle camera's, decors, studio's, maar zelfs make up moet vervangen worden) en het uitzenden is ook duur (ook de uitzendstraten moeten aangepast/vervangen worden). Daarmee lijkt de grote doorbraak te komen als de huidige equipment in Hilversum afgeschreven is. Daarnaast zijn er (bv bij UPC) wel enkele HD-kanalen en schijnt er een showcase kanaal aan te komen.

    geplaatst op
  • UPC sluit een deal met Warner Brothers en heeft nu de films van deze studio op hetzelfde moment beschikbaar voor haar video on demand dienst als dat deze in de videotheek liggen. Zie hier voor meer informatie.

    geplaatst op
  • Een ontevreden gebruiker
    http://michielveenstra.nl/page/log/142869/Ik UPC het niet meer zitten/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.